گردشگری و توریسم

تامین حق آبه رودخانه کرج را از مرگ احتمالی نجات می دهد

فردین حکیمی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رودخانه کرج به عنوان یکی از رودخانه های مهم حفاظت شده کشور بوده که علاوه بر تامین آب شرب، به لحاظ زیستگاهی نیز دارای اهمیت ویژه است.

وی اظهار داشت: این رودخانه به عنوان زیستگاه اصلی ماهی قزل آلای خال قرمز(گونه حمایت شده) تلقی می شود لذا تامین حقابه زیست محیطی برای حیات طبیعی رودخانه و آبزیان ، کاملا ضروری می باشد.

وی گفت: میزان تخصیص در نظر گرفته شده بعنوان حقابه زیست محیطی رودخانه کرج، براساس نتایج مطالعات وزارت نیرو بوده که این میزان تخصیص برای حفظ کیفیت و شرایط زیست محیطی رودخانه مطلوب نبوده و مورد تایید محیط زیست نیست.

حکیمی افزود: لذا تاکید محیط زیست، بازنگری و تخصیص حقابه زیست محیطی بر اساس نتایج مطالعات انجام شده است که توسط دانشگاه پردیس کشاورزی کرج و در سال ۱۳۹۷ انجام شده، می باشد.

وی اضافه کرد: به طور قطع برای تحقق این موضوع مهم و جلوگیری از هر گونه پیامدهای منفی ، از طریق سازمان حفاظت محیط زیست ، نمایندگان کرج در مجلس شورای اسلامی و سایر مسوولان استانی،  تلاش خواهیم کرد تا با ارائه راهکارها و روشهای جایگزین ( انتقال بخشی دیگر از آب از طریق آبگیر بیلقان و …) و حقابه مناسب، از خطر احتمالی نابودی رودخانه کرج جلوگیری کنیم.

بر اساس مطالعات وزارت نیرو، میزان حق آبه برای رودخانه کرج ۶۴.۵ میلیون مترمکعب در سال تعیین شده ولی این رودخانه برای ادامه حیات و زیست بوم نیاز به حق آبه ای سه برابری دارد.

رودخانه پرجوش و خروش کرج که ارمغان آن زندگی در جاده پرپیچ و خم مسیر کرج – چالوس بود، یکی از چهار رودخانه حفاظت شده کشور است،

رودخانه کرج از کوه‌های سر به فلک کشیده رشته کوه‌های البرز در شمال کشور ایران سرچشمه گرفته و در انتها به دریاچه نمک واقع در نزدیکی شهر قم وارد می‌شود.
این رودخانه قبلا تمامی باغات شهر کرج و منطقه ییلاقی سرحد آباد و شهر شهریار و ساوجبلاغ را آبیاری مییکرد، ولی در چند سال اخیر به دلیل رشد بی‌رویه کلان شهر تهران میزان عمده آب این رودخانه برای مصرف شرب به تهران منتقل می‌شود.
اما اکنون از این رودخانه پرجوش و خروش بعد از بیلقان فقط رودخانه کم‌جانی مانده که شاید فقط در محدوده کرج آن هم در فصل زمستان آثار کمی از آن مثل باریکه ای از آب را ببینیم.
حاشیه این رودخانه زیستگاه مردمانی است که رزق و روزی شان را از همین رودخانه می گیرند.