گردشگری و توریسم

کرونا و مساله ابتلای خانوادگی

هم اکنون در دنیا ثابت شده است اگر دو نفر کنار یکدیگر باشند و ماسک نزنند، چنانچه یکی از آنها مبتلا به کرونا  باشد، با یک سرفه یا عطسه میلیون‌ها ویروس را در هوا پخش می‌کند و فرد مقابل نیز با احتمال ۹۵ درصد مبتلا می‌شود. این درحالی ست که اگر ماسک بزنند، احتمال ابتلای طرف مقابل به ۱.۵ درصد می‌رسد. بنابراین رعایت استفاده از ماسک از سوی مردم بسیار مهم و موثر است.

همراهی مردم و مسئولین در کنار همدیگر یکی از موثرترین راهکارهای کنترل ویروس کرونا محسوب می شود ، همکاری که در ابتدای ورود این این بیماری به کشور در عالی ترین حالت خود قرار داشت و در کنار رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی چه بصورت در خانه ماندن و چه بصورت به تعلیق در آوردن برخی مناسک و آیین ها ، موج اولیه مهار شد.

اما مشکل از آنجا آغاز شد که در خانه ماندن های طولانی هزینه بر بود و زیرساخت های موجود اقتصادی، اقتضادی خانه نشینی بیش از آن را نمی داد و از بین دو راهی نان و جان که سر راه مردم قرار داشت ، ناگزیر نان برگزیده و فعالیت های شغلی و اجتماعی از سر گرفته شد که به همان نسبت عادی انگاری کرونا بیشتر شد و همراهی مردم و مسئولین در مهار بیماری به حداقل رسید.

در حالیکه مسئولین بهداشت و درمان همچنان بر همراهی مردم یک جامعه بعنوان مهمترین عامل کنترل بیماری در شرایط همه گیری ویروس تاکید دارند عملا آن همراهی لازم رعایت نمی شود چه از سوی مردم با عدم رعایت دستورالعمل ها و چه از سوی مسئولین که گاه به نظر می رسد ، تنها راه را توصیه اخلاقی به مردم می دانند فارغ از اینکه عملا باید سخت گیری های بیشتری اعمال شود تا بتوان همراهی مورد نظر را بدست آورد.

بنا بر گفته مینو محرز عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا،  هم اکنون ابتلای کرونا بصورت خانوادگی بروز پیدا می کند یعنی شرایط به گونه ای شده است که افراد یک خانواده تماما درگیر بیماری می شوند؛ خانواده‌ها تصور می‌کنند کرونا تمام شده است و رفت و آمدها و دید و بازدیدها را آغاز کرده‌اند و همه با هم مبتلا می‌شوند.

به گفته وی ، خاصیت این بیماری این است که در ۸۰ درصد موارد بدون علامت یا خفیف است، ۲۰ درصد از افراد مبتلا باید به بیمارستان مراجعه کنند و بستری شوند و پنج درصد هم حال‌شان بسیار بد می‌شود و باید در آی‌سی‌یو بستری شوند. وقتی تعداد ابتلا بالا رود، میزان بستری و مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد و مسائلی مانند کمبود تخت ایجاد شود.

نکته دیگری که در مورد کرونا باید مورد توجه باشد ، احساس مسئولیت تک تک افراد در مقابل سلامت عموم جامعه باشد با توجه به اینکه بنا بر گفته متخصصین تا زمانیکه ویروس در حلق و بینی فرد مبتلا وجود دارد یعنی بین دو تا سه هفته،  آن فرد  می‌تواند ناقل باشد و در صورت تماس با دیگران ،  آنها را مبتلا خواهد کرد در چنین شرایطی باید سخت گیری هایی در خصوص در خانه ماندن این افراد و لزوم رعایت دستورالعمل ها اعمال شود.

اکنون دنیا  به این نتیجه رسیده‌ است  که استفاده از ماسک بهترین راه پیشگیری از کرونا است که با رعایت آن بیماری ، مجدد کنترل می شود این در حالیست که مردم و بخصوص جوانان همراهی کمتری در استفاده از ماسک از خود نشان می دهند.

آمار ابتلای به کرونا در کل کشور رو به افزایش است و ابتلای ۶ هزار و ۹۶۸ نفر و جان باختن ۳۴۶ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته نشان دهنده همین مساله است و باید این نکته را یادآوری کرد با بالا رفتن میزان ابتلا و فوت بر اثر کرونا ، باید دید دو هفته گذشته مان را چگونه  گذرانده ایم.

چشم پوشی از آئین ها و مناسک و مناسبت ها گویی بسیار سخت به نظر می رسد آن هم در جامعه که بقای خود را در گرو همان مناسبت ها و آئین ها می داند در حالیکه بنا بر گفته و تایید تحلیلگران اجتماعی مناسک همواره هستند و در شرایط فعلی بقای جان آدمیان مهمتر است و با اعمال سخت گیریی هایی باید این بقا را اولویت داد .

مساله خانوادگی شدن ابتلای به کرونا را مسئولان نیز ناشی از تجمعات و گردهمایی های خانوادگی و دسته جمعی می دانند که افراد به تصور تمام یا کم رنگ شدن کرونا ، از این تجمعات استقبال می کنند در حالیکه آمار و ارقام میزان ابتلا و فوت بر اثر کرونا حکایت از قدرتمند شدن آن می دهد.

فوت یک مادر باردار در کوهدشت لرستان بر اثر کرونا، وضعیت حاد ، قرمز و خطرناک الیگودرز ،  کوهدشت، پلدختر و دورود لرستان ،  همگی یعنی کرونا قوی تر از قبل وجود دارد.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تا کنون ۷۷۶ نفر در این استان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند و روند شیوع کرونا در لرستان بحرانی تر شده است که تنها راه برون رفت از این بحران به حداقل رساندن بیرون آمدن مردم از منزل و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی است.

در شهرستان بروجرد نیز بنا بر گفته مسئولان شبکه بهداشت و درمان، تا کنون ۱۷۱ نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست داده اند و هم اکنون نیز ۵۳ نفر در بیمارستان ها بستری هستند.

شاید لازم باشد در این شرایط به همان حال و هوای روزهای آغازین ورود کرونا به کشور بازگردیم؛ شرایطی که میزان نگرانی و استرس مردم در برابر این ویروس بیشتر بود و به همان نسبت ، نکات بهداشتی بیشتر رعایت می شد.

شرایط اکنون  ، چه از نظر میزان ابتلا و مرگ و میر و چه از نظر قدت سرایت دهندگی ویروس در مقایسه با موج اولیه حادتر شده است و به دلیل تصورات غیر واقعی و دور بودن کرونا ، تجمعات، مهمانی ها و مناسک و مراسم های معمول برقرار است و مسئولین بهداشت و درمان نسبت به ابتلای خانوادگی کرونا هشدار می دهند.

در این شرایط ، بازگشت به همان حساسیت های اولیه در مقابل کرونا و تاکید بر شستن های پی در پی دست ها، ضد عفونی کردن سطوح، تاکید بر استفاده از ماسک، جدا کردن لباس های بیرونی، ضد عفونی سوئیچ ،دسته کلید، گوشی موبایل و خریدهای بیرون ،  همگی می تواند ایجاد حساسیتی دوباره در برابر جدی بودن کرونا باشد تا با رعایت آن مانع از ورود کرونا به خانه ها شد.