گردشگری و توریسم

از تنور داغ پخش برخط آثار نمایشی تا انتشار دو بخش فراخوان تئاتر فجر

روزهای پایانی مهر و فعالیت‌های فشرده گروه‌های نمایشی برای جبران تعطیلی چهار ماهه فعالیت‌های‌شان از اسفندماه ۱۳۹۸ تا ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ به سبب شیوع کرونا در حالی به دهه نخست دومین ماه پاییز رسید که طی پنج هفته گذشته، شاهد تعطیلی مجدد فعالیت مراکز فرهنگی و هنری به سبب اوج گرفتن موج سوم این ویروس در اغلب استان‌ها و شهرستان‌های کشور بودیم.

هر چند طی کمی بیش از یک ماه اخیر، تجربه‌ پیشین تعطیلی به سبب شیوع این ویروس، باعث توقف فعالیت‌های هنرمندان عرصه نمایش کشور نشد و از گوشه و کنار ایران خبر فعالیت‌های اهالی این هنر در عرصه‌های مختلف تولید، اجرا و جشنواره‌ها به گوش می‌رسد.

از مهمترین رویدادها و اتفاقات می‌توان به انتشار دو بخش تله‌تئاتر و گزارش صحنه‌ای از فراخوان سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، اعلام آثار مرحله نهایی سه بخش جشنواره عروسکی تهران – مبارک، پخش نمایش «کوزه عسل نیست» در فضای مجازی، معرفی آثار بخش خیابانی جشنواره تئاتر مقاومت، نمایش برخط فیلم تئاتر «درخت بخشنده»، معرفی آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»، پخش برخط تئاتری با موضوع طبیعت و خشکسالی و رویدادهای دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی چهارم تا هشتم آبان ماه ۱۳۹۹ مرور کنید.

انتشار فراخوان دو بخش جشنواره تئاتر فجر

فراخوان بخش تله‌تئاتر و گزارش صحنه‌ای سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر منتشر شد.

همه‌گیری ویروس کرونا، ضرورت توجه به آثار نمایشی در قالب‌هایی چون تله‌تئاتر (تئاترهای تلویزیونی) و گزارش صحنه‌ای (ضبط حرفه‌ای آثار اجراشده در تالارهای نمایشی) و عرضه آنها در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی را بیش از پیش برجسته ساخته است. توجه به ارتباط گسترده‌تر با مخاطبان و ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی جدید برای آثار نمایشی از طریق عرضه در این قالب‌ها، ستاد برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر را بر آن داشت تا با مشارکت هنرمندان، بخش تله‌تئاتر و گزارش صحنه‌ای را در این دوره از جشنواره برگزار کند.

با توجه به برگزاری مسابقه تله‌تئاتر برای آخرین بار در بیست‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (۱۳۸۸)، آثاری که در بازه زمانی اسفند ۱۳۸۸ تا آذر ۱۳۹۹ تولید و پخش شده باشند می‌توانند متقاضی حضور در این بخش باشند.

آخرین ‌مهلت برای ارسال آثار و انجام فرآیند ثبت نام ۳۰ آذر ۱۳۹۹ است. سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار خواهد شد.

اعلام آثار مرحله نهایی سه بخش جشنواره عروسکی تهران – مبارک

ستاد برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک اسامی طرح‌های اجرایی پذیرفته‌ شده در بخش صحنه‌ای «بزرگسال» این رویداد را اعلام کرد.

هیات‌ انتخاب طرح‌های اجرایی متشکل از آزاده انصاری، بنفشه بدیعی و سینا ییلاق‌بیگی پس از اعلام اسامی ۱۶ اثر در بخش «کودک و نوجوان» و پنج اثر در بخش «خردسال» براساس «طرح‌های اجرایی» اعم از طراحی عروسک، طراحی صحنه و شیوه ارائه در فضای مجازی و پلتفرم‌های غیرحضوری، ۲۶ اثر را برای حضور در مرحله ارزیابی نهایی بخش صحنه‌ای «بزرگسال» انتخاب کردند.

گروه‌های نمایشی پذیرفته‌شده در این مرحله، می‌بایست تا ۱۰ دی‌ماه سال جاری نسبت به ارائه کامل اثر خود جهت بررسی در مرحله ارزیابی نهایی اقدام کنند.

۲۶ اثر منتخب بخش صحنه‌ای بزرگسال هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک، ۱۹ اثر از تهران و هفت اثر از دیگر استان‌ها را شامل می‌شوند.

همچنین طی هفته جاری اسامی طرح‌های اجرایی پذیرفته‌شده در دو بخش «کودک و نوجوان» و «خردسال» هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک نیز اعلام شد.

هیات‌ انتخاب پذیرش طرح‌های اجرایی متشکل از آزاده انصاری، بنفشه بدیعی و سینا ییلاق‌بیگی از میان نمایشنامه‌ها و طرح‌های نمایشی پذیرفته‌شده در مرحله پیشین، این بار براساس «طرح‌های اجرایی» اعم از طراحی عروسک، طراحی صحنه و شیوه ارائه در فضای مجازی و بسترهای ارائه‌دنده (پلتفرم‌های) غیرحضوری، ۱۶ اثر را برای حضور در بخش «کودک و نوجوان» و پنج اثر را برای حضور در بخش «خردسال» انتخاب کردند.

گروه‌های نمایشی پذیرفته‌شده در این مرحله، می‌بایست تا ۱۰ دی‌ماه سال جاری نسبت به ارائه کامل اثر خود جهت بررسی در مرحله ارزیابی نهایی اقدام کنند.

از ۱۶ اثر برگزیده مرحله ارزیابی طرح‌های اجرایی بخش «کودک و نوجوان» هشت نمایش از تهران و هشت نمایش از دیگر استان‌ها و از پنج نمایش برگزیده مرحله ارزیابی طرح‌های اجرایی «بخش خردسال»، سه نمایش از تهران و دو نمایش از شهرستان‌های همدان و ملایر به عنوان آثار منتخب معرفی شده‌اند.

در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و صیانت از سلامت گروه‌های نمایشی و مخاطبان، بیشتر بخش‌های هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک در اسفندماه سال جاری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی برگزار می‌شود.

پخش نمایش «کوزه عسل نیست» در فضای مجازی

فیلم تئاتر «کوزه عسل نیست» به نویسندگی و کارگردانی عادل بزدوده از تولیدات سال ۱۳۹۴ مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در صفحه «نمایش‌نما» پایگاه اینترنتی کانون اکران شد.

این نمایش کاری از گروه مبارک‌نامه است که با تکنیک تلفیق زنده و عروسکی اجرا شده است.

داستان تئاتر «کوزه عسل نیست» قصه‌ خرس مهربانی است که تلاش می‌کند به زنبورهای عسل کمک کند تا برای آنها دشت‌هایی پر از گل پیدا کند. خرس مهربان، عسل‌ زنبورها را به امانت نزد خود نگه می‌دارد تا این‌که روزی متوجه می‌شود یکی از کوزه‌های عسل نیست و ادامه‌ ماجرا….

آرش شریف‌زاده، سحر زینعلی، آنا نمک‌چیان، سپیده زینعلی، ناصر احمدی‌فر، سینا رستگاری، محمدعلی ابراهیمی، زهرا علیجانی، ریحانه مطهری، حمیدرضا مردمی به‌عنوان عروسک‌گردان در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

علاقه‌مندان با مراجعه به صفحه «نمایش‌نما» پایگاه اینترنتی کانون به نشانی th.kpf.ir تا پایان آبان ۱۳۹۹ می‌توانند فیلم این تئاتر را در فضای مجازی تماشا کنند.

معرفی آثار بخش خیابانی جشنواره تئاتر مقاومت و تقدیر از رسانه‌های برتر

آثار برگزیده و نهایی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در بخش نمایش خیابانی و محیطی معرفی شدند.

هیات انتخاب بخش نمایش خیابانی و محیطی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت متشکل از حمیدرضا افشار، سیروس همتی و امیر کربلایی‌زاده از میان ۶۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه، ۲۰ نمایش را برای بخش نهایی معرفی کردند.

از این ۲۰ اثر راه یافته چهار نمایش از آثار هنرمندان تهران و ۱۶ نمایش از دیگر استان‌ها توسط هیات داوران معرفی شده‌اند.

همچنین جواد تمدنی مدیر روابط عمومی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از قصد این رویداد در آیین اختتامیه در راستای تقدیر از رسانه‌ها و اصحاب  قلم که از روزهای آغازین تا پایان جشنواره تئاتر مقاومت همراه و همیار ستاد برگزاری جشنواره بودند خبر داده است.

وی افزود: آنچه در نوع تعاملات حرفه‌ای و رسانه‌ای اصحاب محترم رسانه با جشنواره‌ها حائز اهمیت است، نوع نگاه و منظر دید آنها به این رویدادهای فرهنگی و هنری است. آنچه مسلم است رسانه‌ها می‌توانند با نقد منصفانه و سازنده خود بیش از پیش در مسیر رشد و تعالی جشنواره‌ها مثمرثمر باشند.

هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به‌ همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و دبیری حمید نیلی آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

نمایش برخط فیلم تئاتر «درخت بخشنده»

فیلم تئاتر «درخت بخشنده» به نویسندگی و کارگردانی سامان محمدی تولید سال ۱۳۸۱ مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایگاه اینترنتی «نمایش‌نما» قرار گرفت.

این نمایش برداشتی آزاد از داستان «درخت بخشنده» اثر شل سیلوراستاین با ترجمه‌ رضی هیرمندی است که داستان دوستی پسری را با یک درخت روایت می‌کند.

در خلاصه‌ داستان این نمایش آمده است: روزی پسرکی با درختی دوست می‌شود، درخت در تمام مراحل زندگی پسرک را یاری می‌کند و بدون هیچ چشم‌داشتی همه چیزش را در اختیار پسر قرار می‌دهد تا هر روز بتواند او را ببیند و با او حرف بزند. پسر بزرگ می‌شود و تا جایی پیش می‌رود که حتی تنه‌ درخت را هم برای امرار معاش خود قطع می‌کند اما درخت به دوستی با او امیدوار و راضی است.

بازیگران و عروسک‌گردانان نمایش «درخت بخشنده» علی‌رضا ابراهیمی، نازلی امیرقاسمی، زهرا ولی‌زاده، فرشته سینجلی، مژگان علوی، لیلا معین، مهرگان علوی، سامان علوی، سامان محمدی هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند فیلم تئاتر «درخت بخشنده» و سایر نمایش‌های مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون را تا پایان آبان ۱۳۹۹ در پایگاه اینترنتی «نمایش‌نما» تماشا کنند.

معرفی آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»

آثار برگزیده بخش صحنه‌ای دومین جشنواره ملی تئاتر «سردارآسمانی»، بزرگداشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی معرفی شدند.

پس از بررسی ۶۵ اثر رسیده به بخش صحنه‌ای دومین جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» توسط هیات ارزیابی آثار این بخش متشکل از شهرام احمدزاده، مهدی نصیری و مازیار رشیدصالحی، ۱۲ اثرِ برگزیده شامل دو اثر از تهران و ۱۰ نمایش از دیگر استان‌ها و راه‌یافته به بخش نهایی این رویداد اعلام شدند.

دومین جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» به‌مناسبت پاسداشت نام و یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در سه بخش نمایش‌های صحنه‌ای، خیابانی و محیطی و نمایشنامه‌نویسی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، دی‌ماه سال جاری به دبیری امیرحسین شفیعی در کرمان برگزار خواهد شد.

پخش برخط تئاتری با موضوع طبیعت و خشکسالی

فیلم نمایش عروسکی «آب و دیگران» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا ناصحی در قالب طرح «نمایش‌نما» در پایگاه اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته شده است.

این نمایش منتخب کارگاه نمایش تئاترشهر است که در جشنواره «ایشارا دهلی‌ نو» در کشور هندوستان نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: «آقای کفِ پا به دنبال آب برای گلدانش می‌گردد. اما خشکسالی فرا رسیده و آقای کف پا ناگزیر وارد سفری می‌شود.»

عروسک‌گردان‌های نمایش «آب و دیگران» هما خداجوی، مژده ذکریاپور، فرشاد فرهادپور، شیما منتظری، علیرضا ناصحی و مرتضی حسینی هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان آبان ۱۳۹۹ این نمایش را در پایگاه اینترنتی «نمایش‌نما» تماشا کنند.