اماکن دیدنی ایران

وعده‌ای امیدوارکننده که به سراب تبدیل شد/ دفاتر گردشگری در پیچ و خم دریافت وام دولتی


قاصدک 24

صنعت گردشگری یکی از کسب و کار‌های آسیب دیده از کروناست که فعالان آن هنوز با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر صفت طوفان را برای کرونا به کار ببریم، گزافه نگفته ایم؛ چرا که از زمان شیوع آن در کشور علاوه بر نشانه گرفتن سلامت مردم، اقتصاد را هم به تعطیلی کشانده و کسب و کار‌ها دیگر رمقی برای ادامه کار ندارند.

دولتی‌ها در این اوضاع رکود کسب و کار به میدان آمده‌اند تا با ارائه تسهیلات جانی دوباره به کسب و کار‌ها بدهند. گردشگری یکی از همین کسب و کار‌های آسیب دیده است که برخی‌ فعالان آن وام دریافت کرده اند و برخی دیگر همچنان با موانع پیش رو دست و پنجه نرم می‌کنند.

بنایی فعال صنعت گردشگری و رئیس هیئت مدیره یکی از آژانس‌های هواپیمایی، با گلایه از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به خبرنگار ما گفت:  رئیس جمهور وعده داده بود که اگر کسب و کار‌های مختلف پرسنل خود را اخراج نکنند، به آن‌ها تسهیلات می‌دهد؛ اما پس از ثبت نام در سایت و با گذشت چهارماه، زمانی که به بانک برای دریافت تسهیلات مراجعه کردیم گفتند وام شامل افرادی که قبل از اسفندماه چک برگشتی دارند نمی‌شود. در حالی که این تسهیلات برای کمک به پرداخت حقوق پرسنل ارائه می شد.

او ادامه داد: اگرچه ستاد ملی مقابله با کرونا، اعطای وام به افرادی که چک برگشتی دارند را بدون اشکال اعلام کرده بود؛ اما بانک مرکزی با اعطای تسهیلات به افرادی که قبل از اسفند دارای چک برگشتی بودند، مخالفت کرد و این بخشنامه به بانک‌ها ابلاغ شده است.

بنایی گفت: ۲ هزار آژانس تا کنون به دلیل رکود ناشی از شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و تبعات ویروس کرونا، مجوزهایشان را تعلیق و یا ابطال کرده‌اند؛ با این روند ممکن است بر تعداد تعطیلی آژانس‌ها افزوده شود.

محمودرضا حاجی نصراللهی رئیس هیئت موسس تشکل حرفه‌ای دفاتر گردشگری هم اظهار کرد: حداقل ۲۰۰ آژانس گردشگری با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. ما از طریق وزارتخانه میراث فرهنگی این موضوع را از ستاد ملی مقابله با کرونا پیگیری کرده، اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم.

این بخشی از مشکلات فعالان عرصه گردشگری بود که موفق به دریافت وام نشده بودند؛ اما عده‌ای دیگر هم که موفق به دریافت وام شده اند از بازپرداخت آن گلایه دارند.

مجتبی اعلایی مدیر یکی از آژانس‌های هواپیمایی در این باره گفت: من ۴۸ میلیون تومان وام با تنفس سه ماهه در مرداد ماه دریافت کردم؛ اما با لحاظ کردن این مدت زمان هنوز قادر به بازپرداخت آن که دو میلیون تومان است، نشده ام.

وی در ادامه گفت: قرار است وام دیگری هم به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به فعالان عرصه گردشگری پرداخت شود که البته وام قبلی از آن کسر می‌شود و بازپرداخت آن از اردیبهشت سال آینده است. ما تقاضا داریم بازپرداخت این دو وام در اردیبهشت ماه باشد که قادر به پرداخت آن باشیم.