گردشگری و توریسم

معاون استاندار اصفهان: نهادینه کردن فرهنگ مصرف در جامعه ضروری است

سید حسن قاضی عسگر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کشورهای پیشرفته به سمت گیاهخواری و پروتئین خواری پیش رفتند زیرا پرورش منجمله گاو مشکلات فراوانی برای محیط زیست و تامین آب به وجود می‌آورد همچنین بیماری‌های قلبی به همراه دارد.

وی تصریح کرد: در جوامعی که قیمت‌ها آزاد و اقتصادی است افراد به سمت تغییر الگوی مصرف حرکت کردند تا زمانی که سیستم یارانه‌ای پابرجاست مشکلات بیشتری را مشاهده خواهیم کرد از این رو باید بر روی الگوی مصرف بیشتر برنامه ریزی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه داد: گرانی برخی از اجناس به دلیل وابستگی به اقلام خارجی است که با توجه به افزایش قیمت دلار اقلام خارجی هم گران می‌شوند.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی از کسب و کارها اقدام به گران فروشی می‌کنند و قصد دارند از آب گل آلود استفاده کرده و جیب خود را پر کنند.

قاضی عسگر ادامه داد: از این رو با کمک سامانه رصد، بازرسی‌های مردمی، اطلاعات و اخبار واصله نسبت به کنترل قیمت اجناس اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به تشکیل مکرر جلسات تنظیم بازار خاطرنشان کرد: مقرر شد با تشکیل جلسات گرانی‌ها به صورت موردی در کارگروه تنظیم بازار بررسی شود و در نهایت به سمت مدیریت گرانی‌ها حرکت کنیم.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، برای تنظیم بازار و جلوگیری از دلالی و تفاوت قیمت‌ها سامانه رهتاب راه اندازی شده که بیش از یک میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کردند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال شناسایی دهک‌های پایین و بازمانده از یارانه در استان اصفهان هستیم و در زمینه جمع آوری اطلاعات این افراد تلاش می‌کنیم تا بتوانند در این شرایط گرانی و گران فروشی امرار معاش کنند.

به گفته قاضی عسگر تعداد افراد بازمانده از یارانه و دهک پایین در استان اصفهان به حدود ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد.

وی گفت: در زمان حاضر از کشاورزان حمایت می‌شود و کشاورزان باید با ارز نیمایی رقابت کند، اکنون قیمت حبوبات نسبت به ارز نیمایی خیلی پایین‌تر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهارکرد: بزرگترین مشکل ما اکنون در نهاده‌های دامی است در صورت واردات نهاده‌ها قیمت‌ها سرسام آور خواهد شد از این رو ما معتقدیم یارانه باید به تولیدکننده داده شود.

بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایران وابسته به بخش اصناف است و طبق آمار اعلام شده ۶ میلیون نفر ایرانی در این بخش مشغول به کار هستند.

حدود ۲۵۰ هزار واحد صنفی در استان اصفهان فعالیت دارند. استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد.