گردشگری و توریسم

آتش‌سوزی در مراتع مهاباد ۹۵ درصد کاهش یافت

مجید پاتو روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با همکاری و همیاری مردم و نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در این شهرستان امسال تنها یک فقره آتش‌سوزی به مساحت ۲ هکتار در مراتع این شهرستان ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۳ هکتار کمتر شده است.

 وی اضافه کرد: سال گذشته پنج فقره آتش‌سوزی در مراتع این شهرستان به وقوع پیوسته بود که بر اثر آنها در مجموع ۵۵ هکتار از مراتع این شهرستان طعمه حریق شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش آتش‌سوزی در مراتع گفت: ایجاد آتش‌بُر در حاشیە جادە‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی، بکارگیری قرقبان در نقاط حساس و بحرانی، هشدا و آماده باش نیروهای یگان حفاظت، تشکیل تیم‌های اطفای حریق در اداره و گشت‌های مداوم در مراتع، و انجام مانورهای اطفا حریق، ترویج و تشویق شهرنشینان و روستایان به عدم  ایجاد آتش در نقاط حساس از دلایل کاهش میزان آتش‌سوزی در این شهرستان است.

وی با بیان اینکه با توجه به شروع نشدن بارش‌های پاییزی هنوز هم احتمال آتش‌سوزی در مراتع وجود دارد، اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی مراتب را با سامانه ۱۵۰۴ به منابع طبیعی اطلاع دهند.

“پاتو” از شهروندان، دامداران، گردشگران و کشاورزان خواست تا برای پیشگیری از حوادث و نابودی منابع طبیعی، اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه را به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی رعایت کنند.

وی با اشاره به همکاری و همیاری خوب اعضای انجمن‌های زیست محیط این شهرستان در خصوص مقابله با آتش‌سوزی در مراتع گفت: از سال گذشته پویش “نه به آتش‌سوزی طبیعت” با همت همیاران طبیعت در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه “کاولان و کوران”،۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.