گردشگری و توریسم

پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای تا ۹۰ روز دیگر اجرایی می‌شود

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هندوراس پنجاهمین کشوری است که این پیمان را تصویب کرد.

تایلند، مکزیک، آفریقای جنوبی، بنگلادش، نیوزیلند، ویتنام و واتیکان از جمله کشورهای هستند که تاکنون این پیمان را تصویب کرده‌اند. انتظار می‌رود که این معاهده از ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، هر چند قدرت‌های دارای تسلیحات هسته‌ای این پیمان را تصویب نکرده‌اند اما حامیان آن امیدوارند که این پیمان تاثیری تدریجی در مقابله با تسلیحات هسته ای داشته باشد.

«پیتر مائورر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز یک پیروزی برای بشریت حاصل شد و این نویدی برای رسیدن به آینده امن‌تر است.

سایر سازمان‌های غیردولتی از جمله کمپین بین‌المللی نابودی تسلیحات هسته‌ای که در سال ۲۰۱۷ برنده جایزه نوبل صلح شد، از فراهم شدن زمینه اجرایی شدن این پیمان استقبال کردند.

آمریکا هفته گذشته در نامه‌ای به امضاکنندگان پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای خواستار خروج آنها از این پیمان شد.

آمریکا در این نامه اعلام کرد که پنج قدرت هسته‌ای (ایالات متحده، روسیه، چین، انگیلس و فرانسه) و متحدان آمریکا در ناتو «مواضع یکسانی درباره تبعات احتمالی» این پیمان دارند.

پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای در هفتم ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی به تصویب ۱۲۲ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. ایران از جمله کشورهایی بود که به این پیمان رأی مثبت داد.

کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و متحدان آنها از جمله هلند به این پیمان رأی منفی دادند. سنگاپور نیز به آن رأی ممتنع داد.

این پیمان از کشورهای امضاکننده می‌خواهد که «هرگز و تحت هیچ شرایطی سلاح‌های هسته‌ای یا سایر ابرازهای انفجاری هسته‌ای را توسعه نداده، آزمایش و تولید نکنند، ذخیره نکرده یا در پی مالکیت آنها نباشند».

تاکنون ۸۴ کشور این پیمان را امضا کرده‌اند اما برای اجرایی شدن آن لازم است که حداقل ۵۰ کشور آن را تصویب کنند.