گردشگری و توریسم

چرا وضعیت کرونا در گچساران بحرانی شد؟

به گزارش ایرنا،بدون شک رفتار شهروندان در رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی انتشار ویروس کرونا از جمله دلایل مهم بحرانی شدن وضعیت بیماری در این شهرستان است اما دلایل دیگری وجود دارد که می تواند به سخت تر شدن شرایط شیوع ویروس کرونا کمک کند.

برخی از شهروندان  گچسارانی هنوز از سخن من ماسک نمی زنم کوتاه نیامده اند، حال باید از این افراد پرسید که جان باختن و یا بستری شدن در بیمارستان آسان تر است یا استفاده از ماسک؟

یک جوان گچسارانی در پاسخ به این سوال که چرا از ماسک استفاده نمی کند، گفت: من روزانه ۱۰ ساعت کارگری ساختمان در شرایط سخت انجام می دهم و در صورت پوشیدن ماسک خفه می شوم.

اکبر احمدی افزود: با وجودی که در فصل پاییز هستیم اما استفاده از ماسک به دلیل گرمای هوای گچساران بسیار سخت است.

وی تامین هزینه های ماسک برای طبقه کارگر را مشکل دیگری دانست و افزود: در صورتی که هر یک از افراد حانواده چهار نفری من روزانه  ۲ عدد ماسک استفاده کنند بیش از ۵۰ هزار تومان هزینه مخارج دارد.

برخی افراد می‌گویند ما نمی‌توانیم با نزدیکان خود دیدار نکنیم، با توجه به اینکه در یک خانواده گچسارانی سه نفر که ۲ نفر آنان کمتر از ۵۰ سال سن داشته اند بر اثر ابتلای به ویروس کرونا جان باخته اند با این تفاسیر آیا تحمل ندیدن دوستان و آشنایان آسان تر است یا آنان را تا همیشه به خاک سپردن؟

یک بانوی گچسارانی گفت: پیش از انتشار ویروس کرونا هر سه روز یک بار برای دیدن خانواده خود به خانه پدری می رفتم اما  اکنون ۱۰ روزی یک بار والدین خود را می بینم.

رویا محمدی افزود: با وجودی که می دانم مادرم بیماری دیابت دارد و در صورت بروز بیماری کرونا خطر جانی او را تهدید می کند اما دلتنگ می شوم و نمی توانم دوری خانواده خود را تحمل کنم.

تردد خودرو ها در جاده های کهگیلویه وبویراحمد در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال تنها ۱۰درصد کاهش یافته است که این آمار روایتگر این مساله است که جز در روزهای نخست تعطیلات نوروز مسافرت ها به روال سال های قبل ادامه داشته پس نباید انتظار داشت که روند بیماری ویروس کرونا در منطقه سیر نزولی داشته باشد.

یک جوان گچسارانی که با همراه گروهی از دوستان خود برای گذران تعطیلات آخر  هفته به منطقه گردشگری گناوه رفته بود می گوید که در طول هفته از ماسک استفاده و مراقبت های بهداشتی را رعایت می کنم اما چون می دانم دوستانم سالم هستند در این سفرهای کوتاه نیازی نمی بینم.

علی صیاد افزود: من ورزشکار هستم و بیماری کرونا نمی تواند جانم را تهدید کند.این اظهارنظرها و عقاید در حالی است که تعداد زیادی از جانباختگان کرونا در گچساران در سنین جوانی بوده اند.

در حالی که گچساران ۱۸ درصد از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده اما حدود ۲۷درصد قربانیان کرونای استان ساکن این شهرستان هستند.

تا روز سوم آبان ماه جاری ۱۹۰ بیمار کرونایی در استان جان خود را از دست دادند که بیشترین قربانیان با ۴۸ مورد ساکن شهرستان گچساران هستند.

دلایل اوج گیری کرونا

فرماندار گچساران گفت:رفتار غیرمسئولانه برخی شهروندان و شرایط جغرافیایی و محیطی از مهمترین دلایل انتشار ویروس کرونا در این شهرستان است.

علی خوان پایه بیان کرد:نیروهای شاغل در صنعت نفت که برخی به استان های همجوار برای خدمت سفر می کنند یکی  از دلایل مهم تغییر وضعیت بیماری ویروس کرونا در این شهرستان بوده است.

برخی از نیروهای شاغل در صنعت نفت ۲۰ روز برای انجام فعالیت شغلی به استان های مجاور سفر می کنند و۲۰ روز به گچساران بر می گردند.

وی اظهار داشت: قرار داشتن گچساران در مرز استان های خوزستان،بوشهر و فارس و مسافرانی که از زیرساخت های سوخت خودرو و عابر بانک ها استفاده کردند از دیگر دلایل انتشار این بیمار است.

توصیه های مسئولان

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: افرادی که به دلیل داشتن علائم مشکوک نمونه تست کرونا از آنان گرفته می شود باید تا زمان دریافت پاسخ آزمایش قرنطینه شوند.

آرمین غلامیان با یادآوری اینکه استفاده از ماسک در مکان های عمومی اجباری است اظهار داشت:آنچه کنترل بیماری را تضمین می کند همکاری مردم در رعایت مراقبت های بهداشتی انتشار بیماری ویروس کروناست.

وی عنوان کرد:یک هزار مورد بازدید از بانک ها و دستگاه های اجرایی در ابتدای ویروس کرونا تاکنون برای بررسی روند مشارکت کارکنان دولت و مراجعان در گچساران انجام شده است.

وی با اشاره به در پیش بودن فصل بیماری های تنفسی و آنفولانزا اظهار داشت:در صورت ادامه روند کنونی روزهای سختی پاییز امسال در انتظار مردم گچساران است.

غلامیان تاکید کرد: کادر درمان این شهرستان پس از ماه ها تلاش شبانه روزی، اکنون در انتظار مشارکت بیشتر مردم برای کاهش انتشار این بیماری هستند.

۲۵۰ روز کرونایی در گچساران چگونه گذشت؟

روزهای ابتدایی انتشار ویروس کرونا که کمبود شدید کالاهای بهداشتی چون ماسک و دستکش به شدت احساس می شد، بسیاری از شهروندان خانه نشین شدند و بازارهای شهر دوگنبدان کاملا خلوت شد به همین دلیل میزان مرگ ومیر ناشی از  این ویروس در فروردین ماه کمترین میزان در هشت ماه گذشته بود.

اما از اردیبهشت ماه امسال هر چه  مشارکت مردم در رعایت مراقبت های بهداشتی ضعیف تر شد این ویروس مرگبار جسورتر شد.

بررسی آمارها نشان می دهد ۱۰ درصد از تست های انجام شده بیماری ویروس کرونا درگچساران در فروردین ماه مثبت بود،این شاخص در اردیبهشت به ۹.۲ درصد و در خرداد ماه به ۱۲.۵درصد افزایش یافت.

داده های آماری نشان می دهد تیر ماه ۴۴.۴درصد نمونه های آزمایشگاهی ویروس کرونا در گچساران مثبت بود و مرداد ماه این شاخص به ۵۴درصد رسید اما شهریور و مهر امسال میزان نمونه های مثبت بیماری ویروس کرونا در این شهرستان ۴۲ و ۴۷ درصد گزارش شده است. 

در حالی که موردی از مرگ بر اثر بیماری ویروس کرونا در فروردین ماه در گچساران گزارش نشده بود،کمتر از یک درصد از بیماران کرونایی این شهرستان در اردیبهشت جان باختند.

آمار جان باختگان بیماری ویروس کرونای گچساران در خرداد ماه ۱.۲،تیر۳.۱،مرداد ۴.۱،شهریور ۲.۲ ومهرماه ۱.۷ درصد تعداد مبتلایان گزارش شده است.

بیماری کرونا به روایت آمار

فرماندار گچساران گفت: نتایج آزمایش های پزشکی انجام شده در این شهرستان نشان می دهد که از ابتدای انتشار ویروس کرونا تا پایان مهر ماه یکهزار و ۸۷۵ نفر در این شهرستان به این بیماری مبتلا شده اند.

علی خوان پایه افزود: در این مدت پنج هزار و۷۴۲  مورد تست بیماری ویروس کرونا از افراد با علائم مشکوک در گچساران انجام شده است.

وی ابراز داشت: ۴۶درصد از مبتلایان ویروس کرونا در این شهرستان زن و ۵۴درصد نیز مرد بوده اند.

فرماندار گچساران تصریح کرد:۱۰درصد از مبتلایان به بیماری ویروس کرونا دراین شهرستان ساکن روستاها هستند که این آمار نشان دهنده این است که روستاها هم از خطر کرونا در امان نیستند.

وی تاکید کرد: ۳۲درصد از کارمندان دولت و هشت درصد از کارکنان حوزه درمان شامل پرستاران،پزشکان در گچساران به بیماری ویروس کرونا مبتلا شده اند.

خوان پایه گفت:هم اکنون بیش از ۷۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های شهید رجایی و صنعت نفت این شهرستان بستری هستند و یک هزار و ۴۲۶ نفر از مبتلایان به بیماری ویروس کرونا معادل ۷۶درصد بهبود یافته اند.

وی تصریح کرد: تاکنون۴۸نفر در این  شهرستان معادل ۲.۵ درصد مبتلایان، بر اثر ویروس کرونا جان باخته اند.

فرماندار گچساران تاکیدکرد: طرح دورکاری کارکنان دستگاه های اجرایی،بازدید از بازار و ادارات برای رعایت فاصله گذاری فیزیکی واستفاده از ماسک از مهمترین اقدام های در حال انجام برای کنترل انتشار بیماری ویروس کرونا در این شهرستان است.

خوان پایه با یادآوری در پیش بودن فصل بیماری آنفولانزا و هشدار کارشناسان مبنی بر انتشار بیشتر بیماری ویروس کرونا از همه شهروندان خواست تا دستورالعمل های بهداشتی این بیماری را رعایت کنند.

محدودیت های کرونایی

شهردار دوگنبدان گفت: برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا هم اکنون همه پارک های این شهر تعطیل است.مسعود ظفری افزود: از چهار هفته پیش تاکنون آرامستان شهر دوگنبدان تعطیل است.

راهکارها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: تعطیل شدن همه آیین های دسته جمعی شامل برنامه های ورزشی، سیاسی، مذهبی، هنری و جشن ها از جمله پیشنهادها برای کنترل بیماری ویروس کرونا در استان است.

پرویز یزدان پناه افزود: نظارت کامل بر آیین های خاکسپاری ضروری است و باید این برنامه ها با تعداد معدودی انجام شوند.

یزدان پناه تاکید کرد: برپایی آموزش ها در مدارس و دانشگاه ها حداقل تا ۱۰ روزه دیگر باید به صورت مجازی باشد.

وی گفت:به حداقل رساندن نشست های دستگاه های اجرایی نیاز دیگری است که باید مورد توجه مسئولان باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از متولیان خواست تا نظارت بیشتری بر روند خدمات رسانی مراکز و صنوف پرخطر اعمال شود و اگر پروتکل ها را رعایت نکردند حداقل برای دو هفته تعطیل شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه که کنترل سطح شهر توسط نیروی انتظامی و بستن خیابان های مرکزی در ساعتی از شبانه روز انجام شود تاکید کرد: همچنین پاساژها به صورت کامل کنترل شود.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا تنها متصدیان، کار بنزین زدن را انجام دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج توصیه کرد: نیاز است دورکاری کارکنان دستگاه های اجرایی ادامه داشته باشد و در اداراتی که امکان مالی آن ها اجازه می دهد سطل زباله مناسب و از شیرهای آب پدالی استفاده شود.

توزیع ماسک دولتی در داروخانه ها

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت:همه داروخانه های استان  موظف به فروش ماسک دولتی به قیمت یکهزار و ۳۰۰ تومان هستند.

 امام بخش قائدی  اظهار داشت: بخشی از پارچه مورد نیاز تولید ماسک به قیمت دولتی در کهگیلویه وبویراحمد تامین شده و ماسک معمولی به نرخ مذکور با نظارت صنعت معدن و تجارت استان تولید و عرضه می شود.

وی بیان کرد: قیمت ذکر شده برای ماسک های معمولی تعیین شده و داروخانه ها می توانند ماسک های سه لایه یا پنج لایه را با قیمت های مشخص شده به متقاضیان عرضه کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به اهمیت استفاده از ماسک برای کنترل انتشار ویروس کرونا دولت برای کاهش قیمت آن تلاش می کند.

گشت کرونا

رئیس جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: هشت کارگروه گشت ارشاد کرونا برای مقابله با این بیماری در شهرستان های مختلف استان فعالیت می کند.

امان‌الله جهانبین اظهار داشت: در هر یک از این کارگروه ها براساس جمعیت شهرستان ها هفت تا ۳۵  امدادگر فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه بهترین راه مقابله با ویروس کرونا، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در برنامه های دسته جمعی است افزود: این گروه‌ها وظیفه دارند در مناطق مختلف استان بین شهروندان ماسک توزیع و مردم را به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت کنند.

جهانبین ابراز داشت: این طرح علاوه بر کمک به فرهنگ‌سازی و هشدار برای جدی گرفتن کرونا، گام موثری برای کاهش فشار بر کادر بهداشت و درمان است.

وی افزود: جوانان جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به صورت روزانه در بین مردم در مناطق مختلف اقدام به توزیع ماسک می‌کنند و تا ریشه کن شدن این ویروس با تمام توان همراه مردم خواهند بود.

شهرستان ۱۲۶هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.