گردشگری و توریسم

مدرس کنفدراسیون آسیا: روند جوانگرایی در مربیان فوتبال نباید احساسی باشد

«مسعود اقبالی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایرنا درباره شرایط بیستمین دوره لیگ برتر افزود: متاسفانه بیشتر مدیران باشگاه‌ها بدون نظارت دقیق در حالی در این رشته به کار گماشته می‌شوند که تخصصی در آن ندارند و این موضوع مشکلات این رشته جذاب و پر هوادار را به ویژه در لیگ بیستم که با کرونا نیز درگیر هستیم دو چندان خواهد کرد.

مربی اسبق تیم فوتبال استقلال تهران، اظهار داشت: نمی‌خواهم بگویم همه چیز فوتبال ایران سیاسی است اما عنوان می‌کنم سیاست در این رشته نقش پر رنگی دارد. از یک دهه قبل کمیته مربیان کنفدراسیون فوتبال آسیا به منظور ارتقای سطح فنی فوتبال در کشورهای عضو، استفاده از مربیان جوان را به فدراسیون‌های متبوع الزام کرده است.

اقبالی اضافه کرد: براساس این پیشنهاد باید مربیان سنتی رفته رفته جای خود را به مربیان جوان داده و از چرخه مربی‌گری خارج شوند. اما در فوتبال ایران چه رخ داد؟  آیا به این پیشنهاد و یا الزام توجه کردند؟ پاسخ ساده است؛  در این زمینه اتفاق قابل توجهی نیفتاده است.

این کارشناس فوتبال با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته چندین دوره آموزش مربیگری حرفه‌ای در ایران برگزار شده و هم اکنون ۷۰ فارغ‌التحصیل حرفه‌ای داریم، اظهار داشت: در کدام لیگ‌ها از این مربیان استفاده می‌شود؟  هم اکنون در لیگ برتر که بالاترین سطح فوتبال ایران در آن برگزار می‌شود تنها هشت مربی، دوره حرفه‌ای را گذرانده‌اند و مابقی این مهم را ندارند.

به گفته وی برای استفاده از دانش این دسته از مربیان باید به آنان فرصت و میدان داده شود اما از آنجا که در تغییر و تحولات مربیان و بازیکنان در لیگ‌های ایران جنبه‌های احساسی بیش از جنبه‌های علمی است این امکان فراهم نیست و همین مساله مشکلات فوتبال ایران را چندین برابر کشورهای هم سطح کرده است.

وی تصریح کرد: انتخاب «محرم نویدکیا» و «سیدمهدی رحتمی» برای سرمربیگری در تیم‌های لیگ برتری حق باشگاه و مدیریت عامل آن است اما آیا مدیران به سوابق مربیگری این مربیان جوان هم نگاه کرده‌اند یا همانند گذشته سعی در دور زدن قانون کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا هستیم. مدیران غیرفوتبالی خیلی زود این راه‌ها را می‌آموزند. آنان در کنار مربی که به آن علاقه دارند مربی دیگری را که مدرک لازم را دارد جذب می‌کنند تا از خطر محرومیت بگریزند که این کار از پایه اشتباه و پسندیده نیست.

این مربی فوتبال تاکید کرد: تداوم این روند به ورشکستگی فوتبال ایران انجامیده است. متاسفانه در فوتبال دولتی ایران، هیچ نظارتی بر بودجه‌ها نیست و این مساله باعث شده است تا بازیکنانی که قیمت واقعی شان ۵۰۰ میلیون تومان است امروز ادعای ۱۰ میلیاردی داشته باشند.

بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال شانزدهم آبان ماه درحالی قرار است برگزار شود که اقبالی معتقد است بسیاری از تیم‌های حاضر در این لیگ به دلیل مدیریت نادرست همچنان آماده شروع آن نیستند.