گردشگری و توریسم

اعتراض سودانی‌ها به توافق سازش خارطوم و تل آویو

به گزارش ایرنا از رسانه‌های سودان، تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهای “هیچ صلحی با رژیم اشغالگر وجود ندارد” به اقدام دولت “عبدالله حمدوک” در عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.

ساعاتی پیش از این نیز دو حزب «المؤتمر» و «البعث» سودان مخالفت خود را با تصمیم دولت حمدوک برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

حزب المؤتمر به ریاست «حسن الترابی» اعلام کرد: عادی سازی روابط با اسرائیل را نمی‌پذیریم، اما از حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم استقبال می‌کنیم.

حزب البعث سودان از اعضای ائتلاف «قوی التغییر» نیز گفت که تماس‌ها با گروه‌های سیاسی و اجتماعی سودان را برای تشکیل یک جبهه ملی علیه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس آغاز کرده است.

رییس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه در کاخ سفید بطور رسمی اعلام کرد که عادی سازی روابط میان اسرائیل و سودان آغاز شده است.

به دنبال این اقدام، گروه‌های مختلف فلسطینی ضمن محکوم کردن این تصمیم، آن را خیانت دیگری به ملت فلسطین دانسته و آن را مغایر با سابقه درخشان کشور سودان در حمایت از مردم فلسطین و آرمان آن دانستند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب در بیانیه‌ای به عادی‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و افزود که این اقدام با پیشینه سودان که همواره حامی ملت فلسطین بوده است، همخوانی ندارد.

جنبش حماس نیز این اقدام را تهدید کننده هویت و آینده سودان و خیانت به فلسطین دانست.

انصارالله یمن در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حرکت سودان، اعلام کرد که رژیم‌های جنایت‌کاری که با طمع‌ورزی‌های رژیم صهیونیستی غاصب هم‌راهی می‌کنند و بر مقدس‌ترین مسئله اسلامی چوب حراج زده‌اند، امروز مشخص و رسوا شده‌اند.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکوم کردن این اقدام دولت خارطوم اعلام کرد که هیچ کشوری حق ندارد به جای مردم فلسطین و آرمان آن سخن بگوید.

پس از اعلام عادی‌سازی روابط خارطوم و تل‌آویو بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که آسمان سودان اکنون به روی “اسرائیل” باز است تا پروازهای مستقیم و کوتاه‌تر به آفریقا و آمریکای لاتین را امکان پذیر کند.

برقراری روابط میان سودان و اسرائیل پس از اعلام ترامپ به کنگره مبنی بر این‌که وی قصد دارد سودان را از لیست حامیان مالی تروریسم خارج کند و پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار خسارت توسط سودان برای جبران خسارت قربانیان آمریکایی تروریسم صورت گرفت.

روزنامه واشنگتن پست پیش‌تر گزارش داده بود، وزارت خارجه دولت ترامپ بشدت در حال وارد کردن فشار به دولت سودان برای اعلام عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی است تا ترامپ بتواند از آن بهره برداری انتخاباتی کند.