گردشگری و توریسم

چرخش وزارت خارجه آمریکا از دیپلماسی به ابزار تحریم

” بر اساس تعاریف بین الملل، وظایف اصلی دستگاه دیپلماسی هر کشور، بیان دیدگاه‌ها و حفظ منافع ملت‌های تابع دولت مذکور، تدوین و برقراری پیمان‌های راهبردی، انجام مذاکرات و رسیدن به توافق‌ها، و ارتقای روابط اطلاعاتی، تجاری و اقتصادی، فناوری و دوستی با سایر دولت‌ها است، این در حالی است که دستگاه دیپلماسی آمریکا به رهبری پمپئو به جای ارتقای روابط با سایر دولت ها تنها به فکر استفاده از ابزار تحریم و فشار برای پیشبرد سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا است.”

به گزارش شامگاه جمعه ایرنا، وزارت امور خارجه آمریکا در طول چهار سال دولت دونالد ترامپ و بویژه بعد از ورود مایک پمپئو به این سازمان از دستگاه دیپلماسی و ایجاد روابط با کشورهای بین الملل به اهرمی برای اعمال فشار و تحریم علیه مخالفان تبدیل شده است.

برای مثال تنها از دو روز گذشته (پنجشنبه –جمعه) با نگاهی به وب سایت رسمی وزارت امور خارجه آمریکا می تواند به وضوح مشاهده کرد که اکثر بیانیه های این سازمان به جای گشایش روابط با دیگر کشورها به تحریم و اعمال فشار بر افراد و کشورها اختصاص یافته است.

تحریم ها علیه ایران و حزب الله

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه سفیر جمهوری اسلامی ایران «ایرج مسجدی» را به ادعاهای واهی تحت عنوان ابزار اصلی بی ثباتی در منطقه تحریم کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز در واکنش به این اقدام دولت ترامپ تاکید کرد که این اقدام آمریکا من را بر حقانیت هدف و اقدامات خود در راستای تحقق اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران و  مردم کشورم راسختر کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس سند افتخاری برای همه آزدیخواهان و مجاهدین فی سبیل الله در این راه مقدس است. بدون شک محور مقاومت اسلامی با پشتیبانی قاطع جمهوری اسلامی ایران راه آزادگی و مبارزه بی امان علیه رژیم تروریست آمریکا و اسرائیل غاصب را ادامه خواهد داد و به پیروزی و نصرت های الهی دست خواهد یافت.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با نادیده گرفتن جایگاه مردمی حزب الله در میان مردم لبنان دو تن از رهبران این گروه شیخ «نبیل قاووق» و «حسن البغدادی» دو عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان را تحریم کرد.

روسیه

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به بهانه مقابله با فعالیت های سایبری بازیگران خارجی یک موسسه تحقیقاتی روسیه را تحریم کرد.

در حالیکه تنها کمتر از دو هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باقی‌مانده، «دونالد ترامپ» سعی دارد تا با برجسته کردن نقش دخالت عوامل خارجی در جریان رای‌گیری از پذیرفتن شکست احتمالی در انتخابات طفره برود.

با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات و بالارفتن احتمال شکست ترامپ در این دور از انتخابات، سیاستی در اطرافیان رییس جمهوری آمریکا ظاهر شده مبنی بر انحراف افکار عمومی نسبت به برجسته کردن نقش دخالت‌آمیز عوامل خارجی در جریان رای‌گیری اتخاذ شده است.

در همین مورد مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا روز چهارشنبه مدعی شدند که روسیه و ایران با هدف دخالت در انتخابات ایالات متحده به اطلاعات رای‌دهندگان دست یافته‌اند.  

سیاست اهدای جوایز کلان  

سیاست اعلام جوایز کلان برای پیشبرد اهداف سیاسی در وزارت امور خارجه آمریکا از دیگر مواردی است که این دستگاه در دولت ترامپ اتخاذ کرده و از این سیاست برای پیشبرد اهداف علیه مخالفان استفاده می کند.

دستگاه به اصطلاح دیپلماسی آمریکا تا کنون بارها از سیاست جایزه بگیری علیه مقامات ونزوئلا استفاده کرده و این بار نیز علیه مقامات حزب الله لبنان مورد استفاده قرار گرفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که برای برقراری عدالت ۱۰ میلیون دلار برای جمع آوری هرگونه اطلاعات در مورد شبکه مالی حزب الله پرداخت خواهد کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، برنامه پاداش برای عدالت در جستجوی اطلاعاتی در مورد فعالیت ها، شبکه ها و همکاران حزب الله است که بخشی از حمایت مالی آن را تشکیل می دهند، که شامل سرمایه گذاران و مجریانی مانند محمد قصر، محمد قاسم البزال و علی قصر است.