گردشگری و توریسم

مشهد می‌تواند الگوی شهر دوستدار کودک شود

دکتر فاطمه جوانی روز پنجشنبه در نهمین نشست‌ تخصصی گفتمان توسعه شهری با موضوع “طراحی شهری و کودک” که به صورت مجازی و با همکاری شورای شهر مشهد برگزار شد افزود: در عصر کنونی، نقش دولت‌ها در تعاملات فرهنگی و اجتماعی در عرصه بین المللی کاهش یافته و شهرها در این موضوع به عنوان بازیگران اصلی شناخته می‌شوند بر همین اساس با نظر مثبت و با هدف افرایش این تعاملات بین المللی دستور العملی در دست تدوین است.

او ادامه داد: امیدواریم با همکاری خود شهرها بتوانیم از این فرصت استفاده شود تا شهرهای کشور ما به شهرهای جهانی تبدیل شوند.  

عضو کمیته ملی شهرهای دوستدار کودک گفت: بر اساس اسناد مرتبط با حقوق کودک، یکی از وظایفی که وزات کشور در این موضوع تعیین کرده است انتخاب شاخص‌ها و همچنین ایجاد دبیرخانه مرتبط با شهرهای دوستدار کودک است تا ضمن استفاده از تجربه سایر کشورها، بتوانیم دستاوردهای خود را با سایر کشورها در میان گذاریم.

جوانی افزود: با توجه به این که برخی از شهرها علاقه‌مند بودند تا عضو شهر دوستدار کودک قرار گیرند با این وجود برای تعیین شاخص‌ها  نیاز به دقت بسیار داشت و بر همین اساس ۱۲ شهر کشور به عنوان آزمایشی انتخاب شدند که شهر مشهد نیز با فراگیری اقدامات و الگوهای موفق یکی از شهرهایی است که برای قرار گرفتن در مجموعه شهرهای دوستدار کودک گام‌هایی را  برداشته است.

وی ادامه داد: با همکاری سازمان یونیسف و با توجه به نیاز به اقلام بهداشتی برای جلوگیری از شیوع  کرونا، هفته گذشته هفت قلم از اقلام بهداشتی برای پنج هزار کودک از ۶ استان دارای شهر دوستدار کودک توزیع شد.  

 یک سوم جمعیت شهر مشهد زیر ۱۸ سال است 
در ادامه این نشست، عضو کمیته ملی شهر دوستدار کودک وزارت کشور نیز گفت: یک سوم جمعیت شهر مشهد را کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند که باید به خواست و حقوق این جمعیت بزرگ توجه شود.

دکتر موسی پژوهان افزود: فضای زیست این افراد در سه حوزه خانواده، مدرسه و فضای شهری محدود می‌شود، مسوولیت خانواده که با والدین است و مدرسه نیز متولی مشخص خود را دارد اما متاسفانه کودکان ما در فضای شهری بدون متولی هستند و هیچ برنامه و ایده‌ای برای آنها وجود ندارد تا پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی شوراهای شهر باید پرداختن به شهر دوستدار کودک باشد و بر همین اساس  اطلسی از اطلاعات حوزه کودکان باید داشته باشیم تا اطلاعات و داده‌های این اطلس مبنا و اساس سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد.  

عضو کمیته ملی شهر دوستدار کودک وزارت کشور گفت: طرح تفصیلی شهر مشهد در حال تهیه، بررسی و تصویب است و این اتفاق، بزرگترین فرصت را پیش روی شهرداری مشهد قرار داده است تا فضاهای فیزیکی را به فضاهای دوستدار کودک تبدیل کند.

پژوهان افزود: فضاهای شهری ما ناامن، تهدیدکننده و ضدکودک هستند و لذا دستورالعملی با موضوع توجه به کودکان در فضاهای شهری، برای نخستین بار ویژه شهرداری‌ها مدنظر قرار گرفت.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد نیز گفت: تحقق شهر همگان پیش از اینکه نیازمند ساختار و قوانین باشد، نیازمند گفتمان و مطالبه‌گری در اذهان متخصصان و عموم جامعه است تا در جامعه ما حائز اهمیت شود.

محمدهادی مهدی‌نیا افزود: یکی از شاخص‌ترین دستاوردهای شورای پنجم شهر مشهد، منشور حقوق شهروندی است که در آن توجه ویژه‌ای به حقوق گروه‌های خاص شهروندی اعم از سالمندان، کم‌توانان و زنان و کودکان شده است.

وی ادامه داد: از این شهروندان به عنوان گروه‌های بی صدا یاد می‌شود زیرا آن گونه که باید، حقوقشان در شهر رعایت نمی شود و از زیرساخت‌های شهری نیز همچون سایر افراد بهره‌مند نیستند.