گردشگری و توریسم

مناقشه قره‌باغ؛ تاکید شورای امنیت بر آتش‌بس و نظارت بین‌المللی

به گزارش سه شنبه ایرنا، دو طرف درگیر در مناقشه قره‌باغ از تداوم تبادل آتش پراکنده میان طرفین طی شب گذشته و صبح سه‌شنبه در مرزهای این منطقه خبر دادند اما صدای انفجار و حمله هوایی در مرکز قره باغ شنیده نشد.

در همین حال خبرگزاری ارمنستانی آرمن پرس و خبرگزاری فرانسه گزارش داد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل اواخر روز گذشته(دوشنبه) در مورد لزوم تضمین اجرای آتش‌بس در قره‌باغ تبادل نظر کردند.

اعضای شورای امنیت همچنین از ایروان و باکو خواستند تا به توافق آتش‌بس جدید میان طرفین احترام بگذارند.

همچنین “ماسیس مایلیان” وزیر خارجه جمهوری خوانده قره باغ روز گذشته از جامعه جهانی خواست تا استقلال منطقه ناگورنوقره باغ را به رسمیت بشناسند.

به رغم توافق ایروان- باکو در دور جدید مذاکرات برای توقف درگیری‌ها، اجرای آتش‌بس میان دو طرف بار دیگر در خطر قرار گرفته و هیچ کدام از طرفین تمایلی به کنار گذاشتن کامل حملات نداشته اند.

در این میان طرفین یکدیگر را به تداوم حملات و آتش به رغم توافق بر سر آتش‌بس متهم می‌کنند. جمهوری آذربایجان در جدیدترین موضع‌گیری در این رابطه اعلام کرد که یک حمله موشکی از سوی نیروهای ارمنستانی را با هدف گیری یک خط لوله نفتی خنثی کرده است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری اذربایجان نیز روز گذشته طی مصاحبه خبرگزاری تاس روسیه اعلام کردند که آماده سفر به مسکو برای مذاکره هستند.

در همین حال “آرمن سرکیسیان” رئیس‌جمهوری ارمنستان روز گذشته در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ اتهاماتی را علیه ترکیه و جمهوری آذربایجان مطرح کرد و گفت که آنکارا نقش مُخربی را در مناقشه قره‌باغ ایفا می کند.

وی خاطر نشان کرد: ترکیه باعث ایجاد ابعادی در این مناقشه شده که هیچ گونه همخوانی با آرزو و خواست مردم قره باغ ندارد.

رئیس‌جمهوری ارمنستان در ادامه باکو را به آغاز این جنگ و نقض دو توافق‌نامه آتش‌بس اخیر متهم کرد.

خبرگزاری آرمن پرس نیز روز سه‌شنبه گزارش داد، وزارت دفاع ارمنستان طی بیانیه ای اعلام کرد: تبادل آتش شب گذشته در بخش هایی از منطقه قره باغ رخ داد که بیشتر در منطقه جنوبی بود.

ناکامی توقف این درگیری ها نگرانی‌هایی را در رابطه با احتمال بروز بحران انسانی قره باغ افزایش داده و موجب افزایش اختلافات میان ترکیه با اعضای ناتو که خواستار پایان درگیری‌ها هستند، شده است.

مقامات قره باغ نیز اعلام کردند که نیروهای جمهوری آذربایجان چند منطقه را در شمال و جنوب خط تماس با جمهوری آذربایجان هدف قرار دادند. در این میان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد که نیروهای ارمنستان چندین منطقه دورتر از مناطق مورد مناقشه را بمباران کرده که طرف ارمنی این مساله را رد کرده است.

مقام‌های بهداشتی ارمنستان هشدار دادند که عملیات نظامی در منطقه ناگورنو – قره‌باغ و مناطق پیرامون آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون طاعون، وبا و هپاتیت را افزایش دهد. وزارت بهداشت ارمنستان در تارنمای خود نوشت: تعلیق در ارائه خدمات بهداشتی، آسیب به شبکه انتقال آب و عدم امکان انتقال و دفن اجساد درگیری‌ها می‌تواند شرایط بروز و شیوع چنین بیماری‌هایی را فراهم سازد.

درخواست نظارت بین‌المللی بر توافق آتش‌بس

در همین حال “واسیلی نبنزیا” نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد که از ابتدای ماه جاری میلادی ریاست شورای امنیت را به عهده گرفته از احتمال حضور نیروهای نظارت بر آتش‌بس سازمان امنیت و همکاری اروپا در قره‌باغ خبر داد و در عین حال گفت: این موضوع یک روند سریع نیست.

وی گفت: شورای امنیت سازمان ملل در نشستی غیرعلنی در مورد لزوم اطمینان از رعایت آتش بس در قره باغ بحث کرده است. اکنون لازم است که آتش بس اعمال شود، این مهمترین مساله است، زیرا توافق بین ایروان و باکو حاصل شده اما مورد احترام و توجه قرار نگرفته است. «موضوع اصلی همچنان چگونگی اطمینان از کنترل اجرای آن است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته در نشستی مطبوعاتی، حمله به اهداف غیرنظامی در قره باغ را غیرقابل قبول خواند و خواستار تشکیل فوری ساز وکار نظارت بین المللی بر آتش‌بس در منطقه درگیری شد.

لاوروف افزود: فدراسیون روسیه امیدوار است که برای تشکیل ساز وکار نظارت بر آتش بس در مناقشه قره باغ در آینده نزدیک توافق شود.

میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه در جریان تماس های با طرف ترکیه ای، در مورد مساله اعزام مزدوران و جنگجویان از لیبی و سوریه به منطقه قره باغ توضیح خواست.  بوگدانف روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در مورد گفت وگو با ترکیه درخصوص حضور مزدوران خارجی در منطقه قره باغ خاطرنشان کرد: ما درباره همه مسائل گفت وگو می کنیم.  

وضعیت در منطقه قره باغ از ششم مهر (۲۷ سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند. به رغم گذشت بیش از ۱۰ روز از اجرای توافق آتش بس میان باکو و ایروان در نشست مسکو، طرفین درگیری به حملات خود ادامه داده و یکدیگر را به هدف گیری مناطق غیرنظامی متهم کرده‌اند.