گردشگری و توریسم

یک کلاهبردار فضای مجازی در همدان شناسایی و دستگیر شد

سرهنگ فیروز سرخوش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یک جوان پس از مشاهده تصاویر شخصی یک زن ورزشکار در فضای مجازی اینستاگرام اقدام به ساخت صفحه‌ای جعلی و بارگذاری تصاویر شخصی او در این صفحه می‌کند.

وی اضافه کرد: این جوان با این شیوه اقدام به برقراری ارتباط با شاگردان این مربی کرده و از آنها درخواست وجهی در قالب کمک می‌کند اما هیچیک از شاگردان وجهی به حساب او واریز نمی‌کنند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی همدان بیان کرد: شاگردان این موضوع را در دیدار حضوری به مربی منعکس کرده اما او هر گونه درخواست کمک را رد کرده و برای پیشگیری از هر گونه اخاذی و کلاهبرداری به نام وی، با در دست داشتن شکوائیه‌ای در پلیس فتا حضور یافت.

سرهنگ سرخوش نهاد ادامه داد: به دنبال دریافت مستندات و مدارک از شاکیه، رسیدگی به این موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت و پس از بررسی های فنی و تخصصی متهم شناسایی و با حکم قضایی وی به پلیس فتا احضار شد.

وی گفت: متهم ابتدا منکر هر گونه تخلفی شد  اما پس از مواجهه با مدارک و مستندات انکار ناپذیر به بزه انتسابی اعتراف و انگیزه خود از این کار را کسب منافع مالی عنوان کرد.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی همدان از کاربران فضای مجازی خواست به هیچ وجه تصاویر شخصی خود را در شبکه اجتماعی به اشتراک نگذارند چرا که احتمال سو استفاده از این تصاویر زیاد است.

سرهنگ سرخوش نهاد ادامه داد: شهروندان باید بدانند که شبکه های اجتماعی فضای وسوسه انگیزی برای مجرمان سایبری بوده و از هر فرصتی برای کلاهبرداری و ایجاد مزاحمت استفاده می‌کنند.

فرمانده انتظامی استان همدان نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران عنوان کرد: پلیس فتا یک هزار و ۶۶۲ سایت مجرمانه را از ابتدای سالجاری تاکنون شناسایی کرده که در این ارتباط ۵۸۲ فقره پرونده تشکیل شده که ۲۲ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

سردار سلمان امیری افزود: ۱۳۳ مجرم اینترنتی تاکنون دستگیر شدند که دراین باره ۳۷ درصد کاهش داشته ایم و بالاترین موضوعات مجرمانه به ترتیب حوزه مالی و برداشت غیر مجاز با ۳۵، کلاهبرداری اینترنتی با ۳۴ درصد، مزاحمت اینترنتی ۹ درصد و سایر جرائم ۲۲ درصد است.