گردشگری و توریسم

کابینه جدید سومالی معرفی شد

به گزارش خبرگزاری رسمی سومالی، کابینه روبلی شامل ۲۷ وزیر، ۱۷ وزیر مشاور و ۲۶ معاون وزیر است و برخی اعضای کابینه حسن علی خیری نخست وزیر سابق، پست های خود را در کابینه جدید حفظ کرده اند.

دفتر نخست وزیر سومالی دوشنبه شب  اعلام کرد که عبد الرحمن دعالی وزیر دارایی، احمد عیسی عوض وزیر امور خارجه و فوزیه أبیکر وزیر بهداشت در کابینه جدید نیز حضور دارند.

همچنین برخی وزیران جابجا شده اند و در همین رابطه خدیجه محمد دیریه از وزارت ورزش به وزارت امداد رسانی منتقل شده و حسن حسین حاج که در کابینه قبلی پست دادگستری را به عهده داشت به عنوان وزیر دفاع منصوب شده و پست ورزش و جوانان نیز به حمزه سعید حمزه رسیده که قبلا وزیر امداد رسانی بوده است.

کابینه جدید سومالی باید از پارلمان این کشور رای اعتماد بگیرد. 

محمد علی فرماجو” رییس جمهوری سومالی، اواخر شهریور محمد  حسین روبلی” را مأمور تشکیل کابینه جدید این کشور کرد.

تعیین روبلی به عنوان مأمور تشکیل کابینه جدید این کشور پس از رایزنی‌های زیاد صورت گرفت.

فرماجو ضمن درخواست از روبلی برای معرفی سریع کابینه جدید این کشور از وی خواست که برای تقویت دستآوردهای امنیتی، بازسازی نیروهای مسلح و توسعه تأسیسات زیربنایی و مبارزه با تروریسم و فساد تلاش کند.

پارلمان سومالی ۴ مردادماه رأی به استیضاح “حسن علی خیری” نخست وزیر پیشین این کشور داد.

“محمد مرسل شیخ عبدالرحمن” رییس مجلس سومالی در آن زمان اعلام کرد که پس از رأی به عدم کفایت، خیری از مقام نخست وزیری برکنار شده است.

در جلسه استیضاح، از مجموع ۲۷۵ نماینده، ۱۷۰ تن رأی به برکناری خیری، هشت تن رأی منفی و بقیه رأی ممتنع داده بودند.

بدنبال تصمیم پارلمان سومالی به عدم کفایت خیری، فرماجو رییس جمهوری این کشور نیز با نظر نمایندگان مجلس سومالی برای برکناری خیری موافقت کرد.

علی خیری ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۷ (۵ اسفندماه ۹۵  ) توسط فرماجو رییس جمهوری سومالی منصوب شده بود.