گردشگری و توریسم

برداشت زرشک از چهار هزار هکتار باغ‌های زیرکوه آغاز شد

مجید درویشی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  پیش‌بینی این است که برداشت زرشک امسال نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته ‌باشد و علت این کاهش خسارت ۱۵ درصدی از ابتدای امسال بر اثر سرما و کاهش برداشت به خاطر سال آوری محصول است.

وی با بیان اینکه در این شهرستان چهار هزار و ۷۰۰ بهره‌بردار در زمینه تولید زرشک فعالیت دارند گفت: برداشت محصول زرشک در زیرکوه از مهر ماه آغاز می‌شود و تا اواخر آبان ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه به باغداران توصیه کرد: برای پیشگیری از زیان تغییر احتمالی شرایط آب و هوایی به محصول زرشک آن را با شاخه برداشت و سپس در بارگاه‌های بهداشتی خشک کنند.

او گفت: بسیاری از زرشکاران محصول خود را به صورت سنتی در خرمن خشک می‌کنند و با توجه به همزمان شدن فصل برداشت با ریزش نزولات جوی، خسارت زیادی به کشاورزان منطقه وارد می‌شود.

خراسان جنوبی با ۱۷ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ زرشک و ۲۱ هزار تن برداشت سالانه محصول، ۹۸ درصد زرشک تولیدی کشور را در اختیار دارد.

ایران در عرصه تجارت جهانی بزرگترین تولید کننده زرشک و خراسان جنوبی تولید کننده عمده این محصول است.

شهرستان مرزی زیرکوه رتبه دوم تولید این محصول را نه فقط از نظر تولید بلکه به لحاظ خرید و فروش انواع زرشک پفکی و معمولی داراست.

شاخه ‌‎چینی توسط قیچی‎‌های باغبانی، شاخه‌ تکانی توسط چوب‎‌های مخصوص و خوشه ‎چینی محصول از روش‎‌های متداول در برداشت این محصول به شمار می‌‎‌رود.

محصول زرشک پس از برداشت به روش‌‎های مختلف خشک و آماده فرآوری می‌‎شود که از این میان می‌‎توان به خشک ‌کردن سنتی در خرمن‌‎های زرشک و خشک کردن پفکی در بارگاه‌های بهداشتی نام برد.

برداشت زرشک در شرایطی آغاز شد که بخشی از محصول سال قبل کشاورزان خراسان جنوبی متاثر از کرونا و سایر عوامل در انبارها مانده و وزارت جهاد کشاورزی نیز با خرید توافقی به کمک آنان آمده است.