گردشگری و توریسم

برادر سعد الحریری: عربستان هیچ کمکی به لبنان نخواهد کرد

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری “لبنان ۲۴”، الحریری یکشنبه شب در گفت وگو با شبکه “الجدید” که پیشتر زمزمه‌هایی برای نخست وزیری وی مطرح شده بود، اعلام کرد: از لبنان نه قدرت، نه مقام نخست وزیر و نه معاون آن را می‌خواهم.

وی گفت که به فکر مشارکت در شاخه سیاسی در لبنان نیست، اما  بحران اقتصادی موجب شده است هر فرد باوجدانی بخواهد در این مسأله مداخله کند.

فرزند “رفیق الحریری” نخست وزیر اسبق لبنان اظهار کرد: راه حل لبنان باید با کمک نیروهای داخلی صورت گیرد، هرچند موضوع امنیتی در لبنان بسیار حساس است و به این خاطر من خارج از کشور هستم.

بهاء الحریری ادامه داد: لبنان به یک دولت تکنوکرات نیاز دارد تا اعتماد داخلی و خارجی خود را بار دیگر به دست آورد.

وی با ادعای این که “لبنان اعتبار خود را از دست داده است”، افزود: سخنانی که مطرح می‌شود مبنی بر این که من مهره “جو بایدن” در منطقه هستم، صحیح نیست.

الحریری ادعا کرد: اگر معاهده طائف با تمام بندهایش به ویژه در موضوع جدایی دین از سیاست و تشکیل مجلس سنا اجرایی می‌شد، شرایط لبنان بسیار بهتر از اکنون بود.

وی در پایان گفت:اساس طرح من که تا پیش از پایان سال جاری اعلام خواهم کرد، شهروند لبنانی به ویژه امنیت مشاغل و بهبود اوضاع اقتصادی کشور خواهد بود.

اظهارات بهاء الحریری چند هفته پس از آن مطرح می‌شود که “ناصر قندیل” سردبیر روزنامه البناء لبنان شنبه شب فاش کرده بود، عربستان  اعلام آمادگی کرده که میزبان بهاء الحریری (برادر بزرگتر سعد) و دیگر نخست وزیران سابق لبنان باشد و از حمایت سعد الحریری دست بردارد.

ادعای قندیل درحالی مطرح می‌شود که سعد الحریری ۱۸ مهرماه در گفت وگو با شبکه لبنانی «ام تی وی» اعلام کرد که نامزد احتمالی برای پست نخست وزیری جدید با هدف جلوگیری از فروپاشی اقتصادی لبنان است.

در ۲ ماه اخیر این برای دومین بار است که نام الحریری برای به دست گرفتن دوباره سکان کابینه لبنان، به گوش می‌رسد.

در بار اول که نام وی برای احراز پست نخست وزیری لبنان مطرح شد، “نبیه بری” رییس پارلمان این کشور حمایت خود را (به نمایندگی از جریان مقاومت) از وی اعلام کرد، اما جریان آزاد ملی لبنان به رهبری جبران باسیل داماد میشل عون و از احزاب جریان ۸ مارس با انتخاب دوباره الحریری مخالفت کرد.

در عین حال دو حزب سوسیالیست ترقی خواه به رهبری “ولید الجنبلاط ” و حزب نیروهای لبنانی به سرکردگی “سمیر الجعجع” یا همان فالانژهای لبنان که هر دو از احزاب وابسته به جریان ۱۴ مارس هستند نیز مخالفت خود را با نخست وزیری دوباره الحریری اعلام کردند.

نکته قابل تامل‌تر این که عربستان نیز با انتخاب دوباره الحریری به سمت نخست وزیری لبنان مخالفت کرد، بدون اینکه دلیلی برای مخالفت خود آورده باشد.

حال با گذشت دو ماه از انفجار مهیب بندر بیروت که هنوز نتایج تحقیقات درباره علل وقوع آن منتشر نشده دوباره نام الحریری برای احراز مقام نخست وزیری لبنان بر سر زبان‌ها افتاده است.

لبنان در حال حاضر با بدترین بحران اقتصادی روبه رو است و همچنان از پیامدهای انفجار مهیب ۴ اوت در بندر بیروت که باعث جان باختن بیش از ۲۰۰ تن و زخمی شدن هزاران تن دیگر و تخریب بخش هایی از پایتخت شد، رنج می برد.

در پی انصراف مصطفی ادیب از تشکیل کابینه، قرار است میشل عون رییس جمهوری لبنان پنجشنبه آینده رایزنی هایی را با پارلمان برای مامور کردن نخست وزیر جدید انجام دهد.

چهار تن از نخست وزیران اسبق لبنان ۹ شهریورماه گذشته «مصطفی ادیب» سفیر لبنان در آلمان را به عنوان نخست وزیر جدید برای تشکیل دولت لبنان پیشنهاد کرده بودند. اما ادیب نخست وزیر مکلف لبنان که مامور تشکیل دولت در لبنان شده بود، شنبه ۵ مهر ماه  از تشکیل دولت انصراف داد.

وی از مردم لبنان عذرخواهی کرد و افزود: شرایط من از سوی جریان‌های سیاسی محقق نشد.

پس از انفجار مهیب عصر ۱۴ مردادماه بندر بیروت، حسان دیاب نخست وزیر لبنان تحت فشارهای داخلی و خارجی مجبور شد استعفای دولت خود را اعلام کند و به درخواست عون دولت او تحت عنوان دولت پیشبرد امور تا تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه می دهد.