گردشگری و توریسم

دولت عراق و اقلیم کردستان درباره وضعیت منطقه سنجار توافق کردند

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای نخست وزیری عراق، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز جمعه نشستی با مقام‌های دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان درباره توافق برای بازگشت ثبات و عادی سازی اوضاع در شهر سنجار استان نینوا با حضور «جنین پلاسخارت» نماینده دبیر کل سازمان ملل برگزار کرد.

الکاظمی در این نشست، بر نهایی شدن توافق بر سر موضوعات اداری و امنیتی در شهر سنجار تاکید کرد و گفت که این امر موجب تسهیل و تسریع بازگشت آوارگان به این شهر می شود.

بر اساس این گزارش، توافق در فضایی از تفاهم برادرانه میان دولت بغداد و دولت منطقه کردستان عراق حاصل شده و بازتاب خوبی در سطح داخلی و بین المللی خواهد داشت و آغازگر حل مشکلات همه مناطقی در عراق خواهد بود که از تنوع قومی و دینی برخوردار است.

الکاظمی تأکید کرد که دستگاه‌های دولتی همه تلاش خود را برای حل مسأله ایزدی‌های ربوده شده یا مفقودی در جریان حمله داعش به سنجار به کار می بندند و دولت فدرال با هماهنگی دولت اربیل به نقش خود در اجرای درست توافق عمل می کند.

نخست وزیر عراق همچنین بر اهتمام دولت و جدیت آن بر خالی شدن سنجار از گروه‌های مسلح چه  گروه‌های داخلی و چه آنهایی که از خارج مرزها به عراق آمده‌اند، تاکید کرد.

وی در این نشست با تاکید بر اینکه امنیت غرب نینوا در چارچوب اختیارات دولت فدرال است، گفت: عراق با استفاده گروه‌های مسلح از خاک این کشور برای حمله به همسایگانش چه ترکیه و چه ایران و چه دیگر همسایگان مخالف است.

الکاظمی ضمن بیان اینکه مسائل امنیتی در سنجار بر اساس اختیارات دولت فدرال و با هماهنگی دولت منطقه کردستان عراق است، گفت: اما بخش خدمات‌رسانی مسؤولیت کمیته مشترک میان دولت بغداد و دولت منطقه کردستان عراق و استانداری نینوا است.

نخست وزیر عراق همچنین از جنین پلاسخارت و مقام‌های اقلیم کردستان که در به نتیجه رسیدن این گفت وگوها کمک کردند، قدردانی کرد.

شهر سنجار در ۱۳۰ کیلومتری غرب موصل و ۵۵ کیلومتری شهر تلعفر قرار دارد. این شهر در ۴۰ کیلومتری مرز عراق با سوریه قرار دارد.