گردشگری و توریسم, گردشگری ورزشی

ورزش سوارکاری در زنجان تحت تاثیر ویروس کرونا نیمه فعال شده است

محمدرضا رجبی خمسه، روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: نخستین مسابقات سوارکاری قهرمانی استان با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در شهر زنجان در پی چندین ماه فراز و نشیب ناشی از شیوع کرونا، با کمترین شرکت کننده برگزار شد.

‌وی با بیان اینکه هیات سوارکاری استان برای برگزاری این رقابت ها از ستاد مدیریت مقابله با ویروس کرونا زنجان، مجوز دریافت کرد تا این مسابقات با حضور اعضا هیات پزشکی ورزشی و در فضایی روباز و بدون تماشاگر برگزار شود، اظهار داشت: در این پیکارها ۲۲ سوارکار استان که ۱۱ نفر آنان از شهرستان خرمدره، ۲ نفر از شهرستان ابهر و ۹ نفر مابقی نیز از شهرستان زنجان بودند جمعه /۱۱ مهر ماه جاری/ در محل باشگاه کالسکه طلایی واقع در بخش جنوبی آزاد راه زنجان (مابین ۲ عوارضی زنجان – قزوین و زنجان – تبریز)، به مصاف یکدیگر رفتند.

رجبی خمسه، افزود: پیش بینی این بود که حداقل ۵۰ سوارکار در این رقابت ها شرکت کنند اما با توجه به شیوع این بیماری منحوس، تعطیلی باشگاه ها و نبود تمرین مناسب و کافی، تعداد سوارکاران شرکت کننده کمتر شد اما برگزاری این مسابقات، انگیزه فعالیت و تمرین در میان سوارکاران را بالا برد.

وی با بیان اینکه این نخستین مسابقات استانی بود که پس از شیوع کرونا به صورت رسمی از سوی این هیات برگزار شد که در پایان نیز کاپ قهرمانی به تیم برتر همچنین حکم قهرمانی و روبان به نفرات اول تا سوم مسابقات اهدا شد.

رجبی خمسه تعداد باشگاه‌های سوارکاری زنجان را ۱۶ باب اعلام کرد و با اشاره به اینکه زنجان از وجود ۲ باشگاه بزرگ برخوردار است که در هر کدام از آنها ۸۰ راس اسب نگهداری می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر اسب‌های ‌این استان از نژادهای مختلفی چون کرد، عرب، ترکمن، دوخون، پونی، آلمانی، سوئیسی، بلژیکی و هلندی، هستند.

رجبی خمسه با بیان اینکه ۱۰ باشگاه سوارکاری در شهرستان زنجان، ۲ باشگاه در شهرستان ابهر، سه باشگاه در شهرستان خرمدره و یک باشگاه نیز در شهرستان سلطانیه قرار دارد افزود: این باشگاه‌ها شامل اسواران، المپیک، دانشگاه زنجان، میثم، جوادیان، چاپار، رادمان، کالسکه طلایی، مینا و آسپا در شهرستان زنجان، باشگاه آرمادا و بهار در ابهر و الهام،  سام خرمدره و ستاره خرم در شهرستان خرمدره و فارهه در سلطانیه، است.

وی تصریح کرد: قریب ۱۰۰ ورزشکار زن و مرد در این رشته ورزشی پرهزینه فعال هستند که حدود ۵۰ درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند که از مجموع این تعداد سوارکار، ۲۰ نفر به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.