گردشگری و توریسم

برداشت پنبه در استان خراسان رضوی آغاز شد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی روز چهارشنبه در حاشیه سفر به تایباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان سطح زیر کشت نسبت به سال زراعی گذشته هشت درصد افزایش داشته است.

حمید حاجی نژاد ادامه داد: استان خراسان رضوی با تولید افزون بر یک چهارم پنبه کشور، قطب نخست تولید این محصول در ایران است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۴ هزار تُن وش پنبه در استان خراسان رضوی تولید شد که امسال پیش بینی می شود به ۶۲ هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: عملکرد پنبه در مزارع مستعد در هر هکتار معادل سه تُن است و همه ساله برداشت این محصول از اواسط مهر ماه آغاز و تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.

حاجی نژاد با بیان این که ۱۸ کارخانه پنبه پاک کنی در خراسان رضوی فعال است افزود: تنوع ارقام تولیدی پنبه در این استان شامل انواع ورامین، خورشید، ساجدی، ارمغان، شایان  و دو رقم پنبه خارجی است.

وی اضافه کرد: هر هکتار پنبه معادل ۸۰ تا ۱۰۰ نفر – روز در فصل داشت و برداشت محصول ایجاد اشتغال می کند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: شهرستانهای سبزوار، نیشابور، سرخس، تایباد و تربت جام از جمله مناطق پیشرو در کشت این محصول هستند.

حاجی نژاد افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد از مزارع پنبه استان به روش مکانیزه کشت می شود و ۳۰ درصد مزارع این محصول نیز به روشهای نوین آبیاری مجهز شده است.

محصول پنبه در استان خراسان رضوی چهار هزار خانوار بهره بردار دارد.

دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد که سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت ۸۳ نوع محصول می رود که در ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح، زراعت و در ۳۰۰ هزار هکتار آن باغداری می شود.
۳۶۳ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان خراسان رضوی فعالیت می کنند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی آنها هشت میلیون تُن است.
بخش کشاورزی، ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.