گردشگری و توریسم

دانشگاه جانز هاپکینز: آمریکا از نظر دیپلماسی منزوی شده است

به گزارش ایرنا، سید ولی‌رضا نصر تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: مسیر پیش روی ایران کاهش تحریم ها خواهد بود.

ولی نصر گفت: [دولت ترامپ] نشان داده است که ایالات متحده تا چه اندازه می تواند در اعمال تحریم ها موثر باشد اما آنها همچنین نشان داده اند که تحریم ها سلاحی نادرست است.

عضو پیوسته ارشد مؤسسه بروکینگز در پاسخ به سوال کریستین امانپور مجری سی ان ان مبنی بر آنکه آیا ایران از تحریکات قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اجتناب می کند؟ گفت: در حالی که دولت ترامپ تلاش می کند ایران را تحریک کند اما تا کنون آنها در تله گرفتار نشده است.

به گفته ولی نصر، آنها (ایران) نمی خواهند برای کمک به ترامپ کاری انجام دهند.

اواخر مردادماه امسال قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی که روز ۲۷ مهرماه سال جاری منقضی می‌شود تنها دو رأی مثبت که یکی از آن‌ها رأی خود آمریکا بود، کسب کرد و تلاش این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی علیه ایران با شکستی مفتضحانه مواجه شد.

کمتر از یک هفته پس از این شکست بزرگ، دولت آمریکا تلاش دیگری را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از طریق فعال‌سازی مکانسیم بازگشت خودکار تحریم‌های چندجانبه علیه ایران آغاز کرد، در حالی که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، استفاده از این مکانیسم تنها برای کشورهای مشارکت‌کننده در برجام ـ که آمریکا در سال ۲۰۱۸ رسماً از جمع آن‌ها خارج شده ـ امکان‌پذیر است.

در آخرین دقایق شامگاه پنج‌شنبه سی ام مرداد به‌ وقت تهران، دولت آمریکا رسماً درخواست بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را ـ که برداشته شدن آن‌ها بخشی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بود ـ به شورای امنیت ارائه کرد.

پس از ارائه این درخواست به شورای امنیت از سوی آمریکا، دیگر اعضای شورای امنیت بلافاصله با تأکید بر اینکه آمریکا از برجام خارج شده و حق استفاده از مکانسیم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را ندارد، مخالفت خود را با اقدام آمریکا ابراز داشتند.

حتی بزرگترین متحدان اروپایی آمریکا (انگلیس، فرانسه و آلمان) کمتر از یک ساعت پس از آن‌که مایک پامپئو، درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را تسلیم رئیس دوره‌ای شورای امنیت کرد، طی بیانیه‌ای رسمی تأکید کردند که از نظر آن‌ها درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم غیرقابل قبول است و آمریکا به دلیل پایان دادن به مشارکتش در برجام در سال ۲۰۱۸ چنین حقی ندارد.

اما با وجود مخالفت‌های صریح اعضای شورای امنیت، دولت آمریکا در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه سی ام شهریورماه یکجانبه از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.