گردشگری و توریسم

اعتراضات در الجزایر پس از هشت ماه بار دیگر از سر گرفته شد

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، معترضان قوانین ممنوعیت راه‌اندازی راهپیمایی و تظاهرات را که به خاطر شیوع ویروس کرونا وضع شده است، زیر پا گذاشته و خواستار آزادی زندانیان جنبش [اخیر] در کشورشان شده‌اند.

معترضان الجزایری پیش از این و از ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ (۳ اسفندماه ۹۷) برای انجام اصلاحات بنیادین در ساختار حکومتی الجزایر به خیابان ‌آمدند.

معترضان در شهر الجزیره؛ پایتخت الجزایر تلاش کردند تا در مرکز شهر تظاهراتی راه‌اندازی کنند که پلیس مانع شد.

این نخستین تظاهرات اعتراضی در الجزایر از ماه مارس (اسفند/ فروردین) است که به خاطر بحران کرونا، اعتراضات در این کشور متوقف شده بود.

براساس تصاویری که کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، علاوه بر پایتخت، شهرهای “بجایه”، “اقبو”، “بنی ورثیلان” در منطقه قبایل نیز صحنه راهپیمایی و تظاهرات بوده است.

الجزایر در پنجم اکتبر ۱۹۸۸ شاهد موجی از تظاهرات خشونت‌آمیز ضد دولتی بود که به دنبال آن نظام تک حزبی برچیده شد و راه برای آزادی‌ها، تأسیس سندیکاها، اتحادیه و روزنامه‌های مستقل خارج از کنترل دولت باز شد.

براساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری بیش از ۵۰۰ نفر در تظاهرات غیر دولتی در سال ۱۹۸۸ کشته شدند در حالی که منابع رسمی این تعداد را تنها ۱۵۹ نفر اعلام کرده‌اند.

“عبدالمجید تبون”رییس جمهوری الجزایر اواخر شهریورماه ماه اعلام کرد که همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی اول نوامبر سال جاری (۱۱/۱۲ آبان ماه) برگزار می‌شود و انتخابات پارلمانی زود هنگام نیز پس از همه‌پرسی و پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.

رییس جمهوری الجزایر تاکید کرد، پارلمان جدید این کشور متشکل از حقوقدانان و دانشگاهیان خواهد بود و این پارلمان پایه و اساس الجزایر نوین محسوب می‌شود.

از دیدگاه ناظران، برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی، انتخابات زود هنگام پارلمانی و تحولات یک سال گذشته الجزایر حکایت از آن دارد که این کشور وارد دوره جدیدی از حیات سیاسی خود شده است که می‌توان از آن با عنوان جمهوری پنجم یاد کرد.

اینک تبون در شرایطی از برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی و انتخابات پارلمانی زود هنگام سخن می‌گوید که این کشور علاوه بر مواجهه با تنش‌های سیاسی داخلی با مشکلات دیگری نظیر کاهش شدید بهای نفت، رکود اقتصادی و پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه است.

پیش از این نیز هزاران نفر در الجزایر ۳۰ آذرماه ۹۸ با برگزاری راهپیمایی، به انتخاب تبون اعتراض کرده بودند.

مردم الجزایر از سوم اسفند ۱۳۹۷ در اعتراض به تلاش “عبدالعزیز بوتفلیقه” رییس‌ جمهوری مخلوع این کشور برای ماندن در قدرت، دست به تظاهرات گسترده زدند؛ موج اعتراضی که بوتفلیقه را پس از ۲۰ سال مجبور به استعفا کرد و حتی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تا پیش از شیوع کرونا ادامه داشت.

دانشجویان الجزایری نیز پیش از این روزهای سه‌شنبه هر هفته به خیابان‌ها آمده‌ و خواستار به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری شده بودند؛ خواسته‌ای که فرماندهان ارتش و در رأس آن صالح، آن را رد و اعلام می‌کردند که انتخابات در موعد مقرر باید برگزار شود.

عامل اصلی تظاهرات مردم الجزایر، اعتراض آنان به باقیمانده دولتمردان منسوب به بوتفلیقه در رأس امور بوده است.