گردشگری و توریسم

وزیر امورخارجه عراق: ایران تأثیر زیادی در عراق دارد

به گزارش ایرنا از “سومریه نیوز” وی در مورد خروج نظامیان آمریکایی از کشورش گفت: آمریکایی‌ها یکهزار و ۵۰۰ نظامی خود را از عراق خارج کرده‌اند و جدول زمانبندی برای خروج این نیروها براساس مسائل فنی، نظامی و امنیتی تدوین شده است.

وی افزود، آمریکا تهدید به بستن سفارتش در بغداد نکرده بلکه حملات به هیأت‌های دیپلماتیک و فرودگاه بغداد موجب شده است که واشنگتن در فکر خروج سفارتش از بغداد باشد.

وزیر امورخارجه عراق اظهار کرد: مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا به “برهم صالح” رییس جمهوری عراق گفته است که دولت واشنگتن نگران افزایش حملات به منطقه سبز و فرودگاه بغداد است.

حسین ادامه داد: حملات به مراکز دیپلماتیک در واقع حمله علیه مردم عراق و نه تنها سفارتخانه‌هاست، چرا که حمله در داخل خاک عراق و قربانیان نیز اتباع عراقی هستند.

وزیر امورخارجه عراق گفت: خروج سفارت آمریکا [از بغداد] روابط عراق را با بسیاری از هیأت‌های دیپلماتیک اروپایی و عربی تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. برخی کشورها تلاش دارند که از آمریکا بخواهند از تصمیم خود برای خارج کردن سفارتش از بغداد صرف نظر کند.

حسین اضافه کرد: برخی کشورهای غربی و عربی نگران تصمیم آمریکا هستند، چرا که این اقدام واشنگتن یک بی‌اعتمادی بین‌المللی برای عراق ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: وظیفه دولت عراق حمایت از سفارت آمریکا و دیگر هیأت‌های دیپلماتیک است و با احزاب و گروه‌های سیاسی در خصوص حساسیت این شرایط به توافق رسیدیم.

وزیر امورخارجه عراق در پایان گفت: افرادی که متهم به دست داشتن در حمله به مراکز دیپلماتیک بودند، بازداشت شدند.

سخنان وزیر امورخارجه عراق پس از آن بیان می‌شود که “مصطفی الکاظمی” نخست وزیر عراق یکشنبه شب اخباری مبنی بر تهدید آمریکا برای بستن سفارتخانه‌اش در بغداد را رد کرد و گفت: هرگز تهدیدی از هیچ کشوری را نخواهیم پذیرفت.

پیش از این نیز حسین روز جمعه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود درباره روابط دو جانبه و تصمیم واشنگتن برای تعطیلی سفارتش در بغداد گفت‌وگو کرد.

شنبه شب گذشته وزیر امورخارجه آمریکا در تماس با الکاظمی تهدید نظامی “دونالد ترامپ” علیه این کشور را تکذیب کرده بود.

 پمپئو تأکید کرده بود که در تماس با “برهم صالح” رییس جمهوری عراق تنها این مسأله را مطرح کرده که آمریکا در صورت ادامه حملات مجبور به تعطیلی سفارت خود در این کشور می‌شود.

در هفته‌های اخیر روند حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد، نیروهای آمریکایی و همچنین نظامیان کشورهای دیگر در ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به سرکردگی واشنگتن شدت گرفته است.