گردشگری و توریسم

بورل خواستار توقف فوری جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد

«جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه‌شب گفت : با وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره درگیری‌های تازه میان دو کشور بر سر منطقه قره‌باغ به صورت تلفنی گفت‌ وگو کرده است.

وی این مطلب را در پیامی توییتری اعلام کرد و افزود: افزایش خسارات جانی غیرنظامیان قابل پذیرش نیست. درگیری باید فورا متوقف شود. مذاکرات باید هر چه سریعتر در چارچوب رئیسان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آغاز شود.

گروه مینسک متشکل از آمریکا، روسیه و فرانسه است که در سال ۱۹۹۴ برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تشکیل شد. رییسان جمهوری این سه کشور روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف فوری درگیری و بازگشت به مذاکرات شدند.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده درگیری و نخست‌وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه ژوئیه (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زده و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری «گروه مینسک» سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.