گردشگری و توریسم

اجرای ۱۷ طرح فرآوری محصولات کشاورزی در کردستان آغاز شد

امید سلیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح‌ها با ظرفیت جذب ۶۷ هزار تن انواع محصولات کشاورزی برای تبدیل به ۶۱ هزار تن انواع محصول فرآوری شده احداث خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح‌ها ۳۰۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود که بخش قابل توجهی از آن از محل تسهیلات دولت برای توسعه بخش کشاورزی تامین و پس از اتمام ۱۰۴ نفر در آنها مشغول بکار خواهند شد.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص میزان حمایت از واحدهای بهره برداری و فرآوری محصولات کشاورزی این استان در سال‌های ۹۸ و ۹۷ نیز افزود: تخصیص و تصویب تسهیلات سرمایه‌ای و سرمایه در گردش به طرح های صنایع تبدیلی به میزان ۲ هزار و ۱۲۱ میلیون و ۳۹۶  میلیون ریال در سال ۹۸ و یک هزار و ۴۰۸ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال در سال ۹۷ است.

سلیمی یادآور شد: در این ۲ سال، زمین زراعی به صنایع تبدیلی و استفاده از معافیت های لازم تغییر کاربری داده شد و کارشناسان سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی نیز رهنمودهای فنی و کارشناسی در امر سرمایه گذاری به افراد مختلف ارایه کردند.

وی تاکید کردد: هم اکنون آسان کاری و حذف ۸۰ درصد حضور فیزیکی متقاضیان در خصوص اخذ مجوزهای صنایع تبدیلی شامل موافقت اصولی، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، اصلاحیه و تمدید انجام شده و برخی زمین‌های منابع ملی واجد شرایط به طرح‌های صنایع تبدیلی در راستای اهداف بخش کشاورزی تخصیص داده شده است.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در نتیجه اقدامات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ تعداد ۶۴ پروانه بهره برداری به ضرفیت ۴۲۷ هزار و ۸۵۶ تن با ۶۳۸ فرصت شغلی صادر شده است.

استان کردستان دارای ۲۸۲ هزار هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

هم اکنون این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین و ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.