گردشگری و توریسم

۹۵۰ هزار هکتار کانون‌ ریزگرد اصفهان نیازمند اعتبار و برنامه مدون است

به گزارش ایرنا، ایرج حشمتی روز شنبه در نشست هم‌اندیشی محیط زیست شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بیان کرد: ۹۵۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در استان اصفهان وجود دارد که متاسفانه بیشتر آن در حوزه آران و بیدگل است اما اصفهان را نیز هدف قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: بیش از یک هزار و ۱۰۰ هکتار کانون فرسایش در استان اصفهان وجود دارد که تاکنون سازمان جنگل‌ها و مراتع توانسته است، نزدیک به ۲۰۰ هکتار آن را برطرف کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: برای برطرف کردن این ریزگردها ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی به اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اختصاص یافت که توانست برای پنج هزار هکتار آن برنامه‌ریزی کند و بقیه مانده است.

وی همچنین کمبود اعتبار را یادآور شد و اظهار داشت: مسائل زیست محیطی در شهرستان‌های اصفهان و کاشان مغفول مانده که البته این مهم در کاشان کمتر است و به همین علت زیرساخت‌های پایشی صحیحی در استان وجود ندارد.

حشمتی افزود: هم اکنون ۱۴ واحد حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ساختمان استیجاری قرار دارند و برخی اداره‌های محیط زیست این استان از جمله شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل خودرو به اندازه کافی برای پایش صنایع ندارند.

به گفته وی، اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان پیش از آنکه بتواند به فعالیت‌های توسعه‌ای سرعت و گسترش ببخشد، باید بر فعالیت آنها نظارت کند که به علت کمبود امکانات این مهم به خوبی انجام نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکیدکرد: اداره‌کل محیط زیست استان اصفهان به جهت زیرساخت‌های لازم برای اندازه‌گیری آلودگی نیاز دارد، در حالی که تخصیص اعتبار سالانه اسناد خزانه ۳۰ میلیارد ریال است  که ۴۰ درصد آن تحقق می‌یابد.

توسعه شهرک صنعتی در حریم شهر اشتباه است

وی با اشاره به اینکه مشکلات زیست محیطی زیادی در شهرستان کاشان وجود دارد، ادامه داد: چون زیرساخت‌های مناسبی در آن تعریف نشده و به نوعی قرار گرفتن فاز جدید شهرک صنعتی امیر کبیر در حریم شهر اقدامی اشتباه بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: شهرک صنعتی راوند نیز در حریم و محدوده شهری قرار گرفته است.

وی افزود: وضعیت زیست محیطی در کاشان و آران و بیدگل به یک نوعی در حال مخاطره است، به علت آنکه زیرساخت‌های لازم صنایع برای فیلتراسیون و تصفیه‌خانه وجود ندارد و با توجه به برطرف نشدن این مشکلات، از سوی دیگر تقاضای برای توسعه این صنایع را نیز موجب شده است.

حشمتی با اشاره به تسهیلاتی که در بودجه امسال برای برطرف کردن صنایع آلاینده در نظر گرفته شده است، گفت: صاحبان صنایع می‌توانند برای برطرف آلایندگی از ظرفیت بند ن ماده عوارض آلایندگی استفاده کنند.

وی به برگزاری نشست‌هایی با برخی صاحبان صنایع آلاینده اشاره کرد و تصریح کرد: هیچ کدام از این صنایع در شهرستان کاشان تا کنون علاقه‌ای به برطرف کردن مشکلات زیست محیطی خود نشان ندادند؛ در حالی که پیش از این قانون، مشکلات اعتباری و کمبود نقدیندگی را مطرح می‌کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه این مشکل تنها مختص شهرستان کاشان نیست و استان نیز مبتلا به آن است، اضافه کرد: این اداره‌کل گام نخست را برداشته و منتظر پاسخ صاحبان صنایع است تا در زیرساخت‌ها به آنها کمک کند.

استان پنج میلیون نفری اصفهان با بیش از ۱۰ هزار واحد تولیدی صنعتی و معدنی که ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، گستره بیابان‌های آن به ۳۰ درصد می‌رسد و ۳۰۰ هزار هکتار از نقاط کانونی بحران ریزگرد منجمله ۱۲۰ هزار هکتار در شمال شهرستان آران و بیدگل پیش‌تر نهالکاری شده است.