اخبار گردشگری

خطیر کوه

جاده خطیر کوه خود به تنهایی سیر و سفری است در دل تاریخ.
شروع جاده با دیدن شکوه غار اسپهبد خورشید شروع می شود، تاریخچه غریبی دارد این غار.
دریچه و دهانه خیلی واضح نیست برای نزدیک تر شدن به غاز حواستان باشد. منطقه نظامی است زیاد نزدیک شدن به غار مجاز نیست اما از کنار جاده هم اگر خوب نگاه کنید اسراری از خودش را به شما نشان خواهد داد.
ادامه مسیر تا به امروز در شهریور ماه همچنان شالی کاری است. شالی ها کمی زرد شده اند اما هنوز در دامنه کوه ها به صورت طبقه ای مرتب و منظم برق میزنند. چشم شما را می گیرند. پیاده شوید در کنار کلبه ها چرخی بزنید. از نزدیک مترسک های کتاب ها و قصه ها را ببینید. اما مراقب حریم خصوصی مالکین هم باشید.
در ادامه جاده گاهی با ماشین های سنگین معادن و تصاویر تخریب و توسعه یافتگی صنعت و مدرنیته مواجه می شوید که راه فراری نیست. احتمالا مقداری غم تان بگیرد، شاید هم برایتان بی اهمیت باشد…
به هر حال باید خدا رو شکر کنیم که این معادن تمام شدنی هستند و ماشین ها قدرت و تخریب کل کوه را ندارند.
اواسط مسیر گاهی خاکی است اما اگر آرام برانید مشکلی پیش نمی آید.

به خانه های قدیمی روستایی بسیار دقت کنید که از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند. می شود گفت این مسیر موزه ای روباز است از معدود خانه های سنتی شمالی با همان ترکیب و گاهی کاملا رها شده و باقی مانده در شکل ابتدایی خویش.
این مسیر انتهایی ندارد در مسیر روستای خطیر کوه را خواهید دید، مردمان مهربان و مودب روستا در اواسط روستا سایه زیبای درخت گردویی است دو صندلی زرد فلزی یک نیمکت چوبی با روپوشی از دو قالیچه کوچک و زیبای ایرانی. می توانید استراحتی کنید در روستا با مردم سلام و علیکی کنید و با دقت به خانه ها و پوشش این روستا اگر نگاه کنید استفاده از مصالح دور ریز در سقف و خانه ها را به زیبایی تمام خواهید دید.
روستای چاشم
بعد از خطیر کوه و گذر از روستای باستانی چاشم و شهمیرزاد به سمنان خواهید رسید ادامه مسیر و گردش و کشف با خود شما، امیدوارم لذت ببرید.