گردشگری و توریسم

دستورالعمل‌ ایمنی کوچ عشایر اصفهان ابلاغ شد

منصور شیشه‌فروش روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر این اساس به هلال احمر، فوریت های پزشکی، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای مربوطه دستورالعمل‌های ایمنی ابلاغ شد تا در مسیر کوچ به عشایر ارائه خدمت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت تغییرات اقلیمی و اینکه بین ۶ تا ۱۰ درجه هوا نسبت به گذشته خنک شده و وزش باد در پیش است بطور معمول مخاطرات طبیعی و جدی در مسیر کوچ برای عشایر ایجاد می‌شود بنابراین استانداردها و اولویت های ایمنی در مسیر کوچ علاوه بر دستگاه‌های امدادی به خود عشایر ابلاغ شد تا به سلامت سفر را به مقصد برسانند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در این راستا ایل راه‌های آنها بازسازی شده است و به آنها توصیه می‌شود که در مناطق سیل گیر مستقر نشوند و پیش‌بینی‌های لازم را در برابر سرمازدگی دام‌ها داشته باشند.

وی یادآور شد: اکنون حدود ۵۰ هزار نفر از عشایری که فروردین به استان اصفهان آماده بودند در حال کوچ به استان‌های گرمسیری شامل خوزستان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد هستند و این کوچ به تدریج تا پایان مهر ادامه دارد.

شیشه‌فروش ادامه داد: عشایر که بطور عمده از ایل بختیاری و قشقایی هستند در این مدت در ۳۰۰ نقطه در استان اصفهان به همراه بیش از یک میلیون راس دام مستقر هستند.

به گفته وی در  مدت حضور کوچ نشینان در استان اصفهان، الزامات پیشگیری و کنترل کرونا برای آنها با توزیع  لوازم بهداشتی انجام شد و در این مدت با وجود وقوع حوادث متعدد، مشکلی برای آنها بوجود نیامد.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

عشایر استان اصفهان شامل ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان،۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان و حدود پنج هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه در محمدآباد و نصرآباد در ناحیه شرقی اصفهان هستند.