گردشگری و توریسم

اردوغان: آمریکا، روسیه و فرانسه نباید در موضوع قره‌باغ مداخله کنند

به گزارش خبرگزاری رویترز، «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه عصر پنجشنبه در یک سخنرانی در پارلمان این کشور گفت که آمریکا، روسیه و فرانسه به عنوان اعضای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا نباید نقشی در تلاش برای رسیدن به آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان داشته باشند.

رییسان جمهوری آمریکا، روسیه و فرانسه به عنوان گروه مینسک که در سال ۱۹۹۲ برای پایان دادن به مناقشه قره‌باغ شکل گرفت، شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف فوری درگیری میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ و اطراف آن شدند.

این سه کشور که مسئول پیشبرد مذاکرات برای صلح میان آذربایجان و ارمنستان و حل مسئله قره‌باغ بودند، در بیانیه مشترکشان از آذربایجان و ارمنستان خواستند که بدون فوت وقت، با حسن نیت و بدون پیش‌شرط به مذاکرات باز گردند.

اما اردوغان که کمی پیش از صدور بیانیه مشترک از سوی این سه کشور سخنرانی می‌کرد، گفت: با توجه به اینکه ایالات متحده، روسیه و فرانسه نزدیک به ۳۰ ساله گذشته از این مشکل غفلت کرده‌اند، قابل پذیرش نیست که در تلاش برای رسیدن به آتش‌ بس نقشی داشته باشند.

رییس جمهوری ترکیه هچنین تاکید کرد: آتش‌بس پایدار تنها زمانی قابل دستیابی است که “اشغالگران ارمنی” از منطقه قره‌باغ عقب‌ نشینی کنند.

یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره باغ از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازگر حمله دانست.
پس از درگیری‌های نظامی چند روزه در ماه ژوئیه (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌ بینی کرده بود.

دو کشور چندین دهه است که برسر وضعیت حاکمیتی منطقه قره‌باغ که از سوی جامعه بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی میان آذربایجان و ارمنستان، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجی‌گری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌ بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.