گردشگری و توریسم

نماینده سوریه خواستار پایان اشغال صهیونیست‌ها بر بلندی‌های جولان شد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، حسام الدین آلا که در چهل و پنجمین دوره از نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سخنرانی می‌کرد، گفت: با وجود تصمیمات شورای حقوق بشر و نهادهای اصلی سازمان ملل متحد که خواستار پایان دادن به اشغال جولان سوریه از سوی رژیم اشغالگر اسرائیلی شده اند، این رژیم همچنان اقدامات غیرقانونی و تحمیل قوانین خود بر جولان اشغالی سوریه که در نقض صریح قطعنامه های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۴۹۷ سال ۱۹۸۱ است را ادامه می دهد.

وی افزود: استعمار در قالب شهرک‌سازی، سیاست تخریب روستاها و شهرهای اشغالی، به مهاجرت واداشتن ساکنان این شهرها و روستاها با هدف جایگزین کردن شهرک‌نشینان به جای آن‌ها، اساس سیاست اسرائیل از همان روز نخست اشغالگری فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان سوریه بوده است.

سفیر سوریه در ژنو اضافه کرد: رژیم اشغالگر به اقدامات خصمانه و سرکوب‌گرایانه خود علیه شهروندان جولان اشغالی از طریق مهاجرت اجباری ساکنان، تخریب منازل، مصادره اراضی و دارایی‌ها و سرقت منابع طبیعی ادامه می دهد.

وی گفت: سازمان ملل متحد از همان ابتدا، رژیم اشغالگر قدس را به عقب نشینی کامل از بلندی‌های اشغالی جولان و بازگشت  به مرز چهارم ژوئن ۱۹۶۷ فرا خواند که این امر با هدف اجرایی کردن مفاد قطعنامه‌ ۴۹۷ بود. این قطعنامه‌ها از همان آغاز بر برخی اقدامات مانند تصمیم رژیم صهیونیستی به عنوان نیرویی اشغالگر، برای تحمیل قوانین و تحمیل حاکمیت مدیریتی خود بر جولان خط بطلان کشیدند و این تصمیمات را بی اساس و از نظر حقوقی بی اثر کردند.

آلا افزود: سوریه شهرک سازی و نقض برنامه ریزی شده حقوق بشر در جولان اشغالی را محکوم می‌ کند.

پیش‌تر نیز «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت با بیان اینکه جولان اشغالی بخش جدایی ناپذیر از خاک سوریه است، پس گرفتن آن را اولویت دمشق دانست.

بلندی‌های جولان همواره بخشی از خاک سوریه از زمان استقلال این کشور بوده است و اقدام رژیم صهیونیستی در اشغال این بلندی‌ها در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در ژوئن سال ۱۹۶۷، تغییری در وضع تاریخی و نیز حقوقی بلندی‌های جولان نمی‌دهد.  

گرچه رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۱ میلادی قوانین داخلی خود را به این منطقه تسری داد که از نظر حقوقی، به منزله انضمام اعلام نشده آن به خاک فلسطین اشغالی بود، اما جامعه بین‌المللی هیچگاه این اقدام را به رسمیت نشناخته و بلندی‌های جولان را همچنان اراضی اشغال شده در جنگ تلقی می‌کند.