گردشگری و توریسم

دولت ژاپن ورود تجار و دانشجویان خارجی به کشور را تسهیل می کند

این تارنما با اشاره به اینکه دولت ژاپن خوستار حمایت از دانشجویان خارجی در این کشور شد نوشت: شیوع و همه گیری ویروس کرونا بر زندگی تمام افراد دنیا تاثیر داشته است در این میان دانشجویان به ویژه دانشجویان خارجی بیش از دیگر اقشار در وضعیت آشفته ای قرار گرفته اند؛ در همین راستا وزیر آموزش ژاپن با پیشنهاد برگزاری کلاس های فوق برنامه خواستار حمایت دانشگاه ها از دانشجویان خارجی  این کشور شد.

شیوع کرونا باعث آشفتگی صدها هزار دانشجو به ویژه دانشجویان خارجی در ژاپن شده است؛ کلاس ها و سخنرانی ها به صورت آنلاین برگزار می شود و مشاغل پاره وقتی که کمکی برای تامین زندگی دانشجویان بود از بین رفته است و درآمد بسیاری از آنان کاهش یافته است.
این ویروس کشنده که طبق گزارشات منشاء آن شهر ووهان چین بود و به سرعت در تمام جهان منتشر شد، باعث شده است تا حدود ۲۰ درصد از این دانشجویان ترک تحصیل کنند که این آمار برای دانشجویان خارجی بیشتر است.
طبق نظرسنجی سال ۲۰۱۹ بر روی ۷ هزار دانشجوی خارجی که توسط سازمان خدمات دانشجویی ژاپن انجام شده است، ۷۵.۸ درصد از پاسخ دهندگان شغل نیمه وقت داشتند و از این تعداد، ۴۱.۸ درصد در رستوران ها مشغول به کار بودند.
اواسط بهار سال جاری، دانشجویان ژاپنی از حدود ۱۰۰ دانشگاه در سراسر این کشور کمپین های جمع آوری امضا را آغاز کردند که بر اساس آن خواستار کاهش شهریه و سایر هزینه ها از مدارس و دانشگاه های خود شدند. 
اخیر «هاگیودا کو ایچی» وزیر آموزش ژاپن نیز از دانشگاه ها خواست تا به دانشجویان خارجی فرصت شرکت در کلاس های فوق برنامه به منظور جبران فرصت های از دست رفته به علت همه گیری جهانی ویروس کرونا، داده شود.
دولت ژاپن تصمیم دارد از اوایل اکتبر (اواسط مهر) محدودیت های ورود برای اتباع تمام کشورها به کشور را تسهیل کند و در واقع دانشجویان و تجار خارجی نیز مشمول این کاهش محدودیت ها خواهند بود.
همه گیری جهانی ویروس کرونا باعث شده است که شرکت دانشجویان خارجی در کلاس های درس دانشگاهای ژاپن با تاخیر مواجه شود. 
هاگیودا روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که از دانشگاه ها خواهد خواست تا به دانشجویان خارجی دروس تکمیلی و حمایت های دیگر ارائه دهند؛ گرچه چنین اقداماتی ممکن است بار مضاعفی بر دوش دانشگاه ها وارد کند.
وی افزود که وزارت آموزش ژاپن از تلاش های خردمندانه ای همچون برگزاری کلاس های آنلاین، از طریق پوشش هزینه های برقراری ارتباط حمایت می کند.