گردشگری و توریسم

پمپئو: در صورت ادامه حملات راکتی، سفارت آمریکا در عراق را می بندیم

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا، نیویورک تایمز به نقل از سه مقام آمریکایی می نویسد، مایک پمپئو می گوید که در صورت جلوگیری نکردن از حملات راکتی ، سفارت آمریکا در بغداد تعطیل خواهد شد و انتظار می رود این تصمیم قبل از انتخابات ۲۰۲۰ صورت بگیرد.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در بیانیه ای به نیویورک تایمز گفت: حملات راکتی به سمت سفارت ما نه تنها برای ما بلکه برای دولت عراق، هیات های دیپلماتیک همسایه خطر به حساب می آید.

به گفته مقامات آمریکایی، در صورت اجرای طرح بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد، “متیو تولر” سفیر این کشور در عراق به کنسولگری آمریکا در اربیل و یا پایگاه هوایی عین الاسد منتقل خواهد شد.

مقامات آمریکایی می گویند که پمپئو روز شنبه با مصطفی الکاظمی نخست وزیر و برهم صالح رییس جمهوری عراق در ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) تماس گرفته تا درباره این برنامه ها گفت و گو کند.

پمپئو به مقامات آمریکایی گفته است که وی نمی خواهد شاهد یک حمله به سفارت آمریکا مانند حمله سال 2012 در بنغازی که چهار دیپلمات از جمله سفیر آمریکا جان باختند، باشد.

گزارش روزنامه نیویورک تایمز در حالی منتشر می شود که «ساموئل وربرگ» سخنگوی منطقه ای وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه تاکید کرد که سفارت این کشور در بغداد، پایتخت عراق با وجود چالش‌های موجود به فعالیت خود ادامه خواهد داد و تعطیل نمی‌شود.

وربرگ در گفتگو با شبکه کردی «زاگرس» اظهار کرد که دولت آمریکا تمام اقدامات لازم برای حفاظت از سفارت و هیات های دیپلماتیک خود در عراق را انجام خواهد داد.

وی گفت: آمریکا به روابط خوب خود با عراق ادامه خواهد داد، برخی گروه ها سفارت امریکا را هدف قرار می دهند همان گونه که نهاد های حکومتی عراق و خود عراقی ها را نیز هدف قرار می دهند و ما  به هماهنگی امنیتی با همه نیروهای امنیتی عراق برای مقابله با خطر آنها ادامه خواهیم داد.