اماکن دیدنی ایران

غار نمکدان قشم پاکسازی شد

ایرنا:علیرضا امری کاظمی روزدوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: پاکسازی گرافیتی‌های ورودی غار نمکدان، جمع‌آوری تابلو، بنر و یادبودهایی که در انتهای غار نمکدان توسط گروه‌های مختلف به جا گذاشته شده نیز انجام شد.

وی ادامه داد: در این برنامه‌ی یک روزه، ۴۲ علامت راهنما برای هدایت غارنوردان نصب شد.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم تصریح کرد:  یک تیم چهار نفره به عمق ۴۰ متری اقدام کردند و  پس از پیمایش تا انتهای غار نسبت به انجام پاکسازی و نصب تابلوها اقدام کردند.

وی افزود:غارنمکی جزیره قشم واقع در ژئوسایت گنبد نمکی به عنوان یک اثر ملی و طبیعی به ثبت رسیده و تحت حمایت شبکه ژئوپارک های جهانی یونسکو است.

امری کاظمی ادامه داد: این غاربا طولی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ متر، طولانی‌ترین‌غار نمکی جهان به شمار می آید و دارای جاذبه‌های مختلفی از جمله استلاکتیت‌های بلورین، ستون ها، جرزها و حوضچه‌های فراوان به همراه سقف و دیواره‌های رنگین برای غارنوردان است.

ژئوپارک یا پارک زمین‌شناسی منطقه‌ای است شامل مجموعه‌ای از پدیده‌های زمین‌شناختی، آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی که با مدیریتی دقیق و دایمی حفظ و نگهداری شود.ژئوپارک باید قلمروی مشخص داشته باشدو در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا نماید.

قلمرو ژئوپارک قشم ۲ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک دارای ۲۷ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.