گردشگری و توریسم

شاعر سرشناس: معنویت در دفاع مقدس موج می‌زد

او روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: آنچه که در هشت سال دفاع مقدس بر ملت ایران گذشت، چه بسا در سال‌ها و قرن‌های آینده برای کمتر کسی قابل باور باشد و بنابراین همه ما مسوولیم که از گنجینه گرانبهای خاطره‌های این حماسه پاسداری کنیم.

وی اضافه کرد: با وجود تلخکامی ها و گلایه هایی که داریم، نباید آن سال‌های باشکوه را از یاد ببریم. بلکه وظیفه داریم با روشن نگاه داشتن آتش عشق مقدسی که در دل هزاران شهید و جانباز و اسیر ایرانی زبانه کشید، خطاکاران  و منحرفان را به خود آوریم و مسیر را نشانشان بدهیم.

وی اضافه کرد: ملت ایران درست بعد از پیروزی انقلاب و در حالی که هنوز نظام حاکم، بر اوضاع کشور تسلط کافی نیافته بود و  هر روز با غائله‌ای جدید از سوی تروریست‌های داخلی مواجه بود، در برابر تجاوزی ناگهانی و وحشیانه ایستاد و حماسه آفرید.

وی ادامه داد: امروز عده ای شروع کرده اند به زیر سوال بردن حقانیت دفاع مقدس و انکار پیروزی ملت ایران. چطور می‌توانیم در پیروزی و سرافرازیمان تردید کنیم؟ در حالی که تمام جهان به یاری سفاک ترین دشمن این آب و خاک برخاست اما حسرت یک وجب از خاک پاک ایران را بر دل‌شان گذاشتیم. 

وی همچنین با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه صدام که خود را سردار قادسیه می‌خواند و پشتش به پول تمام حکام عرب و سلاح تمام قدرت‌های جهان گرم بود، چه سرنوشتی یافت؟ اضافه کرد: در برابر او، رهبر فقید انقلاب که در حسینیه‌ ای گلین بر قلب امتی حکمرانی می‌کرد، پس از آن حماسه‌ی هشت ساله و با وجود آنکه پذیرش آتش‌بس را برای خود به نوشیدن جام زهر تشبیه کرده بود، با بزرگترین تشییع تاریخ به جایگاه ابدی‌اش بدرقه شد. آن ذلت و خواری کجا و این عظمت و ماندگاری کجا؟!

شاعران و نویسندگان شور و حال دهه ۶۰ را از یاد نبرند

بنابراین شاعران و نویسندگانی که در فضای روحانی آن سال‌ها نفس کشیده‌ و شهادت و پرپر شدن آن همه گل‌های برگزیده باغ خداوند را به چشم دیده‌اند، نباید شور و شعور و معنویت رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را از یاد ببرند.

وی ادامه داد: کاری به برخی روشنفکران و دگراندیشان ندارم اما از شاعران  و نویسندگان مسلمان و وفادار به آرمان‌های نهضت اسلامی ایران انتظار می‌رود در برابر هجمه بی‌امان دشمنان به باورها و داشته‌های بی‌بدیل‌مان، منفعل نباشند و شور و حال دهه شصت را از یاد نبرند.

وی یادآور شد: البته همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب به درستی اشاره کردند، ادبیات دفاع مقدس را نباید به چشم یک بخش جداگانه و مجزا در میان سایر بخش‌های موضوعی دید بلکه باید روح آن حماسه دامنه‌دار را در خلال آثار و نوشته‌های گوناگون جاری کنیم.

شاعر شعر «عروس شرق» ادامه داد: این حرف بسیار درست است زیرا اگر ما دفاع مقدس را یک مقطع هشت ساله تاریخی بدانیم و آن را در دایره‌ای از مضامین مربوط به آن سالها محدود کنیم، خود به خود به سمت آرشیوی شدن آثار مربوط به دفاع مقدس متمایل خواهیم شد یعنی آثاری که تاریخ مصرف دارد، مشابه هم هستند و تنها بر آرشیوی از وقایعی مشخص تکیه دارد در حالیکه ادبیات حماسی ملت ایران باید زاینده و و دنباله‌دار و خلاق باشد و برای همه نسل‌ها و عصرها حرف تازه و پیام نو داشته باشد.

نمادهایی چون سردار سلیمانی و حججی معجزه آفریدند

شاعر سرشناس و نام آشنای کشور گفت: نمادهایی چون سردار قاسم سلیمانی، محسن حججی و صدها شهید سرافراز دیگر، در دل رخوت و فراموشی ناشی از گذر روزگار معجزه آفریدند و بعد از چند دهه تحریم و سختی معیشت، دوباره ملتی را زیر پرچم حماسه‌ای مقدس گرد هم آوردند.

علاء ادامه داد: ملتی که به تنهایی در برابر نظام سلطه و غرب تمامیت‌خواه ایستاده است، با وجود همه‌ی تلخی‌ها و نارضایتی‌ها غبار مزار قاسم سلیمانی‌ها را با تمام مواهب مادی جهان غرب عوض نخواهد کرد.

وی بیان کرد: فراموش نکنیم که این نظام، چنین پشتوانه‌هایی دارد؛ پس در حقانیت ادعایمان تردید نکنیم و دچار رخوت و یاس نشویم و به شیوه‌های نو و خلاق، برای ثبت این حماسه بیاندیشیم.