گردشگری و توریسم

رژیم صهیونیستی و نقض حقوق کودکان فلسطینی به روایت آمار

همزمان با فرارسیدن این روز تشکل های مختلف حامی فلسطین در سراسر جهان نیز با برگزاری برنامه هایی ضمن یادآوری جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به خصوص کودکان و نوجوانان آن بر ضرورت ایفای حقوق حقه ای مردم این سرزمین که بیش از ۷۲ سال را در آوارگی و سایه اشغال زندگی خود را سپری کرده اند، تاکید می کنند.

در ایران نیز قرار است فردا (چهارشنبه) مراسمی به همین مناسبت از سوی اتحادیه بین المللی نوجوانان وجوانان مخالف اشغالگری و با مشارکت دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی و دیگر گروه ها و تشکل های مرتبط با این موضوع در ایران و برخی کشورها مانند لبنان و فلسطین برگزار شود.

بر اساس اعلام سید ابوالقاسم رحیمیان دبیر کل اتحادیه بین المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی امسال چهارمین مراسم سالگرد شهادت محمد الدوره با توجه به شیوع کرونا با رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های آن از جمله فاصله گذاری اجتماعی و بدون حضور میهمانان خارجی در دو بخش شامل مراسم عصر چهارشنبه در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و اجلاس همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی برگزار می شود.

در این برنامه های کارشناسان و شخصیت های مرتبط با موضوع فلسطین به صورت حضور و مجازی دیدگاه های خود را در ارتباط با جنایات رژیم صهیونیستی علیه کودکان و نوجوانان فلسطینی در ۷ دهه گذشته تشریح و راه ها و ضرورت حمایت از فعالیت های آنان را یادآوری می کنند.

محمد الدوره نوجوان ۱۲ ساله روز ۹ مهر ماه ۱۳۷۹ (۳۰ سپتامبر ۲۰۰۰ میلادی) در نوار غزه در حالی که به خاطر تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی به همراه پدرش در کنار مانعی پناه گرفته بود به شهادت رسید و انتشار تصاویر و فیلم مربوط به آن در زمان خود موجی از اعتراض ها را علیه این رژیم و جنایت های آن به دنبال داشت.

بر اساس آمارها رژیم صهیونیستی از زمان اشغال سرزمین فلسطین در سال ۱۹۴۸ میلادی تاکنون بر خلاف همه قوانین و مقررات بین المللی و کنواسیون های موجود مرتکب جنایت های جنگی در حق کودکان و نوجوانان فلسطینی با اقداماتی شهادت و یا مجروح کردن، شکستن دست و پای کودکان و نوجوانان با سنگ و بازداشت و محکومیت به زندان آنان به صورت موقت و یا حبس ابد کرده است.

در این ارتباط بر اساس اعلام حکومت خودگردان فلسطین در روز ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ به مناسبت روز کودک فلسطینی (۵ آوریل) نظامیان رژیم صهیونیستی در ۲۰ سال گذشته ۳ هزار کودک و نوجوان فلسطینی را به شهادت رسانده اند که ۱۱۴ نفر از آنان فقط در سال ۲۰۱۹ و به دنبال اعلام پایتخت قدس برای رژیم صهیونیستی از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا و در جریان اعتراض ها به این موضوع در نوار غزه و کرانه باختری بوده و ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از آنان را نیز به خاطر تیراندازی برای همیشه معلول شده و تا پایان عمر باید با مشکل معلولیت دست و پنجه نرم کنند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸ در گزارشی برای شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که نظامیان رژیم صهیونیستی ۲ هزار و ۷۰۰ کودک فلسطینی را در جریان اعتراضات به اشغالگری، درگیری ها و عملیات تعقیب مجروح کرده اند که این رقم در مقایسه با چهار سال گذشته  بی سابقه بوده است.

بر اساس اعلام این مقام سازمان ملل که در روزنامه «تایمز» نیز منتشر شد، نظامیان اشغالگر صهیونیست در سال ۲۰۱۸ میلادی۵۶ کودک فلسطینی را به شهادت رساندند که این رقم از سال ۲۰۱۴ بی سابقه بوده است.

از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۲۰ نیز این نظامیان بر اساس دستورات فرماندهان و مقام های صهیونیست بیش از ۵۰ هزار کودک و نوجوان فلسطینی زیر ۱۸ سال را بازداشت کرده که از این تعداد ۲۵۰ نفر هم اکنون در بازداشتگاه های این رژیم با وجود کرونا همچنان اسیر هستند و محکومیت برخی  از آنان نیز به خاطر پرتاب کردن سنگ به سوی نظامیان اشغالگر و یا حضور در برنامه های اعتراضی حبس ابد است.

بر اساس اعلام دست اندرکاران امور اسرای فلسطینی نیز با توجه به شیوع کرونا در سراسر جهان و فلسطین اشغالی و تراکم بازداشتگاه های اسرای فلسطینی تحت کنترل رژیم صهیونیستی آنان نیازمند رسیدگی فوری از سوی مجامع بین المللی به منظور دسترسی به امکانات بهداشتی هستند و گزارش هایی نیز از شیوع کرونا در بین اسرای فلسطینی منتشر شده است.

بر اساس کنوانسیون ۵۴ ماده ای حقوق کودک مصوب ۲۳ نوامبر ۱۹۸۹ تمام موارد پیش گفته شده که از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی علیه کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال فلسطینی اعمال می شود، جرم محسوب شده و قابل پیگیری است.

در ماده ۲ این کنوانسیون تصریح شده است،  کشورهای‌ طرف‌ کنوانسیون‌ تمام‌ اقدامات‌ لازم‌ را جهت‌ تضمین‌ حمایت‌ از کودک‌ در مقابل‌ تمام‌ اشکال‌ تبعیض، مجازات‌ بر اساس‌ موقعیت، فعالیت ها، ابراز عقیده‌ و یا عقاید والدین، قیم‌ قانونی‌ و یا اعضای‌ خانواده‌ کودک‌ به‌ عمل‌ خواهند آورد.

 در ماده ۳ آن نیز به صراحت آمده است، در تمام‌ اقدامات‌ مربوط‌ به‌ کودکان‌ که‌ توسط‌ مؤسسات‌ رفاه‌ اجتماعی‌ عمومی و یا خصوصی، دادگاه ها، مقامات‌ اجرائی، یا ارگان های‌ حقوقی‌ انجام‌ می ‌شود، منافع‌ کودک‌ از اهّم‌ ملاحظات‌ است.

سخن آخر این که رژیم صهیونیستی از زمان اشغال فلسطین تحت حمایت های بسیاری از کشورهای غربی و به خصوص امریکا و انگلیس انواع جنایت ها را در کنار گسترش و توسعه اشغالگری های خود علیه مردم اصلی این سرزمین اعمال کرده است و به خاطر همین حمایت ها نیز نه تنها به قطعنامه های سازمان ملل عمل نکرده بلکه برخی موارد بر خلاف آنان به تجاوزگری های خود نیز ادامه داده است.

بر اساس برخی گزارش ها از سال ۱۹۴۸ یعنی اشغال فلسطین تاکنون سازمان ملل متحد و شورای امنیت نزدیک به یکصد قطعنامه و یا بیانیه در محکومیت اقدامات این رژیم علیه مردم فلسطین به مناسبت های مختلف و به صورت میانگین هر دو سال سه قطعنامه صادر کرده است که به خاطر حمایت های امریکا از مقام های رژیم صهیونیستی نه تنها جنبه اجرایی به خود نگرفته بلکه برخی از آنان نیز از سوی امریکا وتو شده است.