گردشگری و توریسم

استاندار ایلام: جنگل کاری نقش بسیار مهمی در مهار ریزگردها دارد

به گزارش ایرنا قاسم سلیمانی دشتکی ایلام روز سه شنبه در دیدار با رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تقدیر از تلاش های مجموعه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در استان اظهار داشت: در این حوزه اقدامات منحصر بفرد و خوبی در سطح استان ایلام انجام شده که در کشور سرآمد است.

وی با اشاره به بیابانی بودن قسمت زیادی از مناطق جنوبی استان افزود: در قسمت جنوب شهرستان های دهلران و مهران بیابان وجود دارد که در آنجا با کمک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو چند کار اساسی انجام داده ایم که یکی از مهم ترین آنها بحث جنگل کاری و بیابان زدایی در استان بوده است.

استاندار ایلام تاکید کرد: کار مهم دیگر طرح احیا اراضی کشاورزی است که ظرف ۲ یا سه سال گذشته زمین های آبی استان از ۷۵ هزار هکتار به ۱۱۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه که اقدامات موثری در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در جهت حفظ بیابان ها و مهار ریزگردها در استان صورت گرفته است، گفت: منابع طبیعی در دل بیابان ها با هدف برچیدن منشاء ریزگردها به طرز شایسته ای شروع به درختکاری و جنگل کاری کرده و این اقدامات امروز باعث تثبیت خاک، آب و منابع طبیعی در استان شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح ها درختان مثمر چون گل نرگس کشت می شود که حتی می تواند برای مردم منطقه باعث درآمدزایی شود.

وی با تاکید بر این مهم که منابع طبیعی اولویت ما در حوزه اعتبارات است، گفت: در حوزه زیرساخت های منابع طبیعی و محیط زیست هیچ محدودیتی برای اجرای طرح ها نگذاشته ایم و با اقداماتی چون آبخیزداری، آبخوانداری، کشت جایگزین و … در جهت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست حرکت کرده ایم. 

استاندار ایلام در ادامه کار نهضت جنگل کاری را محدود به استان ندانست و گفت: در جهت حذف منشا ریزگردها با کشور عراق تفاهم کرده ایم که ۶۰۰ هزار نهال در نوار مرزی کاشت شود اما به دلیل مسائل کرونا فعلا ادامه کار متوقف شده است.
 
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: کارهایی که در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی در استان ایلام انجام شده در کمتر استانی نظیر آن را می توان مشاهده کرد که به طور نمونه به توان به اجرای طرح سامانه گرمسیری اشاره داشت که اخیرا در سفر آقای دکتر نوبخت ۵۵۰ میلیارد تومان برای آبگیری سد کنجانچم اختصاص یافت و این یک حرکت بزرگ و تحول آفرین در جهت آبی کردن اراضی کشاورزی منطقه بشمار می رود.