گردشگری و توریسم

وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با دبیرکل ناتو وارد یونان شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پمپئو پس از ورود به یونان  در حساب توئیتر خود نوشت: یونان یکی از متحدان مهم آمریکا است که با آمریکا با این کشور دیدگاه مشترک راهبردی دارد.

وزیرامورخارجه آمریکا افزود: تحکیم روابط دوجانبه در بالاترین سطح خود قرار دارد و به دنبال دیداری سازنده هستم.

وی همچنین عنوان کرد که راهی اروپا شده است تا به تحکیم روابط دوجانبه و به پایداری همکاری های منطقه ای آمریکا با کشورهای منطقه  کمک کند، دراین زمینه نخستین توقف در «سالونیک» (Thessaloniki) خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز ضمن پوشش این خبر گزارش داد: پمپئو که اوایل روز دوشنبه (امروز) وارد یونان شد قرار است درباره تنش های بوجود آمده در شرق مدیترانه مذاکره کند.

بنابراین گزارش، وی در سفری پنج روزه دوره ای به اروپا در اولین توقف وارد یونان شده و قرار است پس از سالونیک که دومین شهر بزرگ یونان به شمار می رود، پس از آن راهی جزیره «کِرِت» در جنوب یونان شود، بزرگترین جزیره یونان و پنجمین جزیره بزرگ واقع در آب های مدیترانه.

آسوشتیدپرس افزود: پمپئو در دومین سفر یکسال اخیر خود به یونان قرار است در جزیره کِرِت با  «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دیدار کند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای درباره سفر پمپئو به یونان اعلام کرد: وزیر خارجه آمریکا به تجدید تعهدات مشترک در زمینه امنیت، صلح و موفقیت در شرق مدیترانه خواهد پرداخت و دهه ها روابط مستحکم آمریکا و یونان را جشن می گیرند.

آسوشیتدپرس افزود: این سفر درحالی صورت می گیرد که روابط بین یونان و ترکیه بعنوان دو عضو ناتو بر سر کشف منابع انرژی در شرق آب های مدیترانه پرتنش شده است، یونان بر سر این اختلاف و بالا گرفتن تنش ها از اتحادیه اروپا خواستار اعمال تحریم ها علیه ترکیه شد.

بنابراین گزارش، پمپئو پس از یونان قرار است از ایتالیا، واتیکان و کرواسی دیدار کند.

تنش ها میان دو ترکیه و یونان از ماه گذشته (اوت)، چند روز پس امضای توافق دریانوردی یونان با مصر که آنکارا را خشمگین و یک شناور اکتشافی ترکیه به همراه ناوهای جنگی به آب های مورد اختلاف اعزام کرد، بالا گرفته است.

آنکارا از آن هنگام فعالیت ها در این منطقه را گسترده تر کرده اما آتن آن را غیرقانونی می داند.

تنش‌ها میان ترکیه و یونان بر سر منابع نفت و گاز شرق مدیترانه در ماه ‌های اخیر ابعاد تازه‌تری به خود گرفته است. این اختلاف با آغاز اکتشافات گاز توسط ترکیه در نزدیکی سواحل یونان در شرق مدیترانه شدت یافته، در این مأموریت، کشتی تحقیقاتی «عروج رئیس» (Oruc Reis) ترکیه به همراه کشتی‌های جنگی در حال جست و جو برای یافتن میادین احتمالی گاز در جنوب سواحل ترکیه است.

در نتیجه این تنش ها، حضور نظامی فرانسه در این منطقه تقویت شده و  آمریکا نیز یک فروند کشتی جنگی خود را در آب های نزدیک جزیره کِرِت یونان مستقر کرده است.

**۱۳۰۲**