اماکن دیدنی ایران

بهترین سناریو برای نجات گردشگری ایران در شرایط کرونایی

ایسنا: مرتضی عربی با بیان اینکه استان می‌تواند تمام نیاز اشتغالش را از ناحیه ظرفیت‌های گردشگری که در اختیار دارد، برطرف سازد، اظهار کرد: باید توجه داشت که گردشگری در سراسر دنیا، بدون توجه و همکاری تمامی دستگاه‌های ذیصلاح امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه توسعه‌گردشگری یکی از بهترین راه‌حل‌های رفع و کاهش معضل بیکاری در جوامع امروزی است، تصریح کرد: از هر ۱۰ شغل در دنیا یک شغل در حوزه گردشگری و مهمان‌پذیری است.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس آماری که از سوی شورای جهانی اعلام شده در یک دهه اخیر از هر پنچ شغل ایجاد شده یک شغل مربوط به‌گردشگری و مهمانپذیری بوده و بر این اساس ۱۰ درصد مشاغل کل جهان در حوزه‌گردشگری است.

عربی با بیان اینکه تنها در سال ۲۰۱۸ میلیادی ۳۱۸ میلیون شغل در حوزه‌گردشگری ایجاد شده است که بیانگر اهمیت این حوزه در اشتغال‌زایی در سطح دنیاست، گفت: گردشگری‌در ایران در ابتدای راه با برنامه ملی توسعه‌گردشگری به‌ صورت جدی پیگیری شد.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای راه باید نظرات مسئولان محلی، شهرستانی و استانی را در خصوص‌گردشگری جویا شد و پس از جمع‌آوری اطلاعات مشخص می‌شود که گردشگری چه اهمیتی برای ما دارد و در نهایت نگاه مشخص و شفاف شود.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع خراسان جنوبی با اعلام اینکه خوشبختانه امروز نمایندگان مردم در شهرستان‌های استان پای کار آمده و از گردشگری‌حمایت کرده‌اند، ادامه داد: این رویداد بیانگر تغییر نگاه به‌گردشگری‌طی سال‌های اخیر است که‌گردشگری را به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح ساخته است.

عربی با تأکید بر اینکه امید است عزم و اراده استانی در این زمینه شکل گیرد تا بتوان تمام ویژگی‌های خوبی که از صنعت‌گردشگری انتظار می‌رود محقق شود، افزود: عزم خوبی در حال شکل‌گیری است که هنوز به نقطه مطلوب نرسیده به همین خاطر باید عزم را برای حرکت دادن قطارگردشگری جزم کرد.

وی ادامه داد: شعار سال ۲۰۲۰ روز جهانی گردشگری‌مصادف با ۲۷ سمپتامبر “گردشگری‌و توسعه روستایی” است و در خراسان جنوبی تقویت گردشگری روستایی در اولویت‌های توسعه‌گردشگری است و دلیل آن هم وجود روستاهایی با قابلیت‌های کم نظیر تاریخی، فرهنگی و طبیعی است.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع خراسان جنوبی بیان کرد: به همین دلیل در طی این سال‌ها، تمرکز بر احداث و بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این روستاها بوده است و در حال حاضر حدود ۵۹ اقامتگاه بوم‌گردی در استان به بهره‌برداری رسیده و قطعا ورود گردشگران به این اقامتگاه‌ها باعث صدور فرهنگ این منطقه از کشور از طریق ارائه محصولات محلی، خوراک، لباس و پارچه های سنتی، آداب و رسوم، صنایع دستی و … می‌شود.

عربی با بیان اینکه اما در سال جاری وضعیت گردشگری با توجه به وجود بیماری کووید ۱۹ متفاوت است، افزود: طبق بررسی‌های شورای جهانی سفر و گردشگری با شیوع ویروس کرونا، بیش از ۷۵ میلیون شغل در  صنعت‌گردشگری در معرض خطر هستند و تحقیقات نشان می‌دهند که از دست دادن تولید ناخالص داخلی در بخش سفر وگردشگری ۲.۱ تریلیون دلار بر اقتصاد جهان زیان وارد کرده است.

وی تصریح کرد: این ویروس جابه‌جایی و ارتباط بین انسان‌ها را هدف قرار داده و بیشترین آسیب را صنعت گردشگری از این ویروس در سطح جهانی دیده است و بعد از جنگ جهانی دوم چنین اتفاقی در حوزه گردشگری‌نیفتاده بود.

وی با بیان اینکه بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ایران، با شیوع کرونا نزدیک به ۱۳ هزار راهنمای گردشگری در ایران شغل خود را از دست داده‌اند، یادآور شد: حدود ۸۰ درصد از گردش مالی صنعت‌گردشگری کشور توسط گردشگران داخلی ایجاد می‌شود و تحریک هدفمند تقاضا می‌تواند زیان ناشی از بحران کرونا را در این صنعت و کسب و کارهای وابسته به آن را به حداقل برساند.

عربی خاطرنشان کرد: با توجه به سناریوهای مختلف ارائه شده از سوی مراکز علمی و پژوهشی در سطح جهان، در خصوص آینده صنعت‌گردشگری و کرونا، به نظر می‌رسد با ادامه روند موجود مبنی بر توصیه در خانه ماندن و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، حداقل تا یک سال آتی سفرهای بین‌المللی در حوزه‌گردشگری به منظور جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری، با تأخیر و ملاحظات خاصی همراه خواهد شد و کشورها به ویژه کشورهایی که غالب ورودی‌های آن از کشورهای همسایه (که دارای امکانات پیشگیری و کنترل کمتری نسبت به کشور ما هستند) این ملاحظات را جدی‌تر دنبال خواهند کرد.