گردشگری و توریسم

کاربران فضای مجازی و الگوی دفاع مقدس

به گزارش بخش داده کاوی ایرنا، ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه به عنوان هفته دفاع مقدس نام‌گذاری شده که یادآور وقایع و حماسه‌آفرینی ایرانیان در جنگ تحمیلی از سوی عراق است. این مناسبت باعث شد که کاربران فضای مجازی مانند سالیان اخیر پیام‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

 تعدادی از کاربران از هشتگ «الگوی دفاع مقدس» برای مطالب خود بهره برده‌اند. این نکته شایان ذکر است که حساب کاربری منتسب به مقام معظم رهبری نیز مطالبی با محتوای دفاع مقدس را در توئیتر منتشر کرده  است.

توئیتری‌ها چه می‌گویند؟

حساب کاربری منتسب به مقام معظم رهبری نوشته است: «هرچه از لحاظ زمان از دفاع مقدس دور میشویم، از نظر معرفت باید به آن نزدیک بشویم، چون #دستهای_تحریفگر در کمین هستند. الان مردان جنگ حضور دارند، اما ۳۰ سال دیگر خیلیها نیستند؛ لذا دست تحریف، بخش پردرخشش تاریخ ما را ممکن است مخدوش کند. باید ادبیات دفاع مقدس تقویت شود.»

تعدادی از کاربران توئیتر از وظیفه خودشان پس از شهادت تعدادی از دوستانشان در دوران جنگ سخن گفته‌اند. کاربری توئیت کرده است: «در زمان جنگ دوستان من برای دفاع از آرمان ها، جان عزیز خود را ، که در عالم چیزی عزیز تر از آن نیست، هدیه کردند. ما که جامانده ایم برای دفاع از آرمان ها، برای دفاع از اسلام عزیز، حداقل #حنجره خود را مقتدرانه خرج کنیم. #هفته_دفاع_مقدس»

همچنین گروهی از کاربران از برخی رزمندگان و شهدای جنگ نام برده و از آن‌ها یادی کرده‌اند.در این میان تعدادی نیز از بی ادعایی برخی از رزمندگان در برابر مال دنیا گفته‌اند. شخصی نوشته است: «نه شاسی بلند داره، نه ادای قهرمان‌ها رو درمیاره، نه پُز میده و نه الکی میناله عموی جانبازم حاج داود پاداش که همین چند وقت پیش در جریان مین‌زدایی از مناطق غربی کشور پاشو از دست داد سرزمین‌مون هنوز مین داره و برای رفتن، باید بدون شاسی بلند وارد میدون بشی عزیز! هفته دفاع مقدس مبارک! »

فردی منتشر کرده است: «نامردی نیست که در هفته دفاع مقدس، یادی از شهدای مظلوم ارتش نکنیم؟! سرلشکر شهید حسن آبشناسان فرمانده لشکر ۲۳ نیروهای ویژه هوابرد ارتش»

کاربر دیگری بیان کرده است: «خیلی بی معرفتیه هفته دفاع مقدس باشه و حداقل یادی از #جانبازان_اعصاب_و_روان نکنیم. #شهیدان_زنده»

تعداد زیادی از کاربران توئیتر از رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی به ویژه بی بی سی انتقاد کرده و معتقدند عوامل این رسانه با شروع هفته دفاع مقدس روایت‌هایی نادرست و نابه جا از جنگ داشته‌اند تا از این طریق بر افکار عمومی تاثیر بگذارند.

برخی نیز به مستند کودتای خزنده در این راستا اشاره کرده‌اند. این در حالی است آن‌ها از صدا وسیما هم به خاطر منفعل بودن در حوزه تولید آثار با محتوای دفاع مقدس انتقاد کرده‌اند. کاربری نوشته است: «فایل صوتی که #BBC تحت نام #کودتای_خزنده پخش کرد بدون #سانسور حتی یک کلمه قابل پخش از تلویزیون خودمان بود. بی بی سی می خواست با این مستند، #دفاع_مقدس را مخدوش کند اما نفهمید که دارد #آزادی_بیان بچه های جنگ را تبلیغ می کند.»

کاربر دیگری مطرح کرده است: «بی‌بی‌سی فارسی در تلاش است که القاء کند روایت جنگ در ایران مردانه است و زنان هیچ جایگاهی در آن ندارند! بوقچی‌های ملکه فرتوت انگلیس خبر ندارند که «دا» و «من‌ زنده‌ام» در شمار پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس هستند و هر سال یکی از شهدای شاخص هم از جامعه بانوان است؟! »

شخصی در ابتدای هفته دفاع مقدس عنوان داشته است: «هفته دفاع مقدس شروع شد. منتظر روایت های مزخرف و مغرضانه بی بی سی از جنگ ایران و عراق باشین.»

کاربر دیگری در انتقاد از صدا وسیما نوشته است: «بی‌بی‌سی با اینکه دسترسی به اسناد و آرشیو ها نداره، هر سال دفاع مقدس یه مستند خوب و یه شبهه میسازه! قشنگ میدونن قدرت نرمی که از جنگ به نسل ایرانی تزریق شد چقدر عظیمه. بعد صدا و سیما که دسترسی به آرشیو های جنگ داره برای بار هزارام سینمایی عقاب ها رو پخش میکنه! #ایران_یکپارچه»

برخی نیز از شهید سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس یادی کرده و از فقدان حاج قاسم سلیمانی ابراز ناراحتی کرده‌اند. کاربری نوشته است: «سردار! چرا داغ تو هر روز بیشتر از گذشته است؟ نکند راز این درد در زندگی مظلومانه و غریبانه‌ای است که سال‌ها همه را به سکوت در بیان عظمت روحت کشانده است!؟ هفته‌ی دفاع مقدس است و تو امسال در کنار رفقای شهیدت؛ گوارای وجودت سردار #حاج_قاسم_سلیمانی »

تعدادی نیز از مسئولان کشور به دلیل بهره نگرفتن از تجارب رزمندگان و شهدا در مدیریت کشور انتقاد کرده‌اند. شخصی مطرح کرده است: « ۱۵۰۰ رزمنده در عملیات والفجر ۸ با ۵ هزار لوله فلزی از عمق ۱۲ متری اروند، پلی را ساختند که در برابر بمباران ها مقاوم بود. امروز الگوی ساخت آن در دانشکده مهندسی دافوس تدریس می شود. این دانش حالا ده ها برابر توسعه پیدا کرده اما #الگوی_دفاع_مقدس در مدیریت اجرایی کشور کمرنگ شده است.»

بازتاب دوران دفاع مقدس در تلگرام و اینستاگرام

در فضای تلگرام نیز کانال‌های خبری داخلی سکان را در دست گرفته و به انتشار اخباری درباره بیانات مقام معظم رهبری و مسئولان کشور درباره دفاع مقدس و اخباری مبنی بر آیین تحلیل و تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس پرداخته‌اند. نکته قابل توجه این است که کانال خبر فوری بیشترین اخبار را درباره دفاع مقدس منتشر کرده است. کانال خبر فوری نوشته است: «رهبر انقلاب در سخنرانی آغاز هفته دفاع مقدس : در جنگ جهانی دوم نیروهای امریکایی و شوروی در خیابان های همین تهران رژه میرفتند. سران ۳ کشور بدون اجازه و ویزا و بدون اطلاع سران بی عرضه آن زمان وارد کشور شدند و جلسه ای گذاشتند، شاه ایران محمد رضا وارد جلسه اینها شد، چرچیل و روزولت حتی جلوی او بلند نشدند و تحقیرش کردند.  استالین فقط بلند شد و بعدها در خاطرات کمونیست ها نوشتند برای اینکه او را جذب کنند جلوی او بلند شد.»

این کانال با اشاره به واکنش وزیر امور خارجه کشورمان درباره دفاع مقدس مطرح کرده است: « اظهارات ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا درباره چهلمین سالگرد دفاع مقدس: الان “صدام حسین” کجاست و ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟ ما در مقابل قلدری‌ها سر خم نکردیم؛ حتی زمانی که صدام با تسلیحات شیمیایی که کشورهای غربی در اختیار او قرار داده بودند کشورمان را بمباران می‌کرد. اکنون نیز ایران در مقابل هیچ قلدری سر تسلیم فرود نخواهد آورد.»

در فضای اینستاگرام نیز چهره‌های سیاسی و هنری در حمایت از دفاع مقدس مطالبی را منتشر کرده‌اند. محمد باقر قالیباف، رائفی پور، نرگس آبیار، حمید رسایی و… از جمله این چهره‌ها هستند. این نکته قابل ذکر است که صفحه منتسب به مقام معظم رهبری هم بیشترین مطالب در این باره را منتشر کرده است.

این صفحه نوشته است: «خطر تحریف دفاع مقدس جدی است ‌ رهبر انقلاب، صبح امروز در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس: ما کِی میتوانیم اهمیت و عظمت رزمندگان را درست تشخیص بدهیم؟ آن وقتی عظمت کار معلوم میشود که عظمت عرصه و میدان را بتوانیم تشخیص بدهیم؛ عظمت میدان یعنی تعریف دفاع مقدس. من در چند جمله کوتاه چرایی و چگونگی دفاع مقدس را امروز شرح میدهم. البته اینها مطالبی است که بارها گفتیم و گفتند لکن باید تکرار کنیم. باید آنچه را که حقیقت است گفت؛ تحریف امر جدی و خطر بزرگی است و دست تحریف وجود دارد. ۹۹/۶/۳۱»

این صفحه در مطلب دیگری آورده است: «پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران ‌ بسم الله الرحمن الرحیم گذشت زمان نتوانسته و هرگز نخواهد توانست یاد ارجمند شهیدان عزیز را از خاطر ملت ایران بزداید. این لوح درخشان همواره مزیّن به عنوان شهادت و یاد شهیدان خواهد ماند. این ذخیره‌ی تاریخی همواره به نسلهای ما امید و همت و جرأت خواهد بخشید تا گامها به سمت هدفهای والا را محکم و استوار بردارندو از دشمنی شیاطین خنّاسان عالم نهراسند. جبهه‌ی عدل و حق با این توان و آرایش الهی به پیروزیهای بزرگ دست خواهد …»