اماکن دیدنی ایران

نقش پررنگ کاروان‌های راهیان نور در توسعه گردشگری مناطق جنگی

ایرنا: گردشگری جنگ یا دفاع مقدس که در ایران با نام  راهیان نور بازشناخته می‌شود، یکی از انواع مهم گردشگری است که شرایط توسعه آن در مناطق نورانی و مقدس جنگی غرب و شمال‌غرب کشور و نیز برخی سواحل و جزایر خلیج همیشه فارس که یادآور رشادت ها ودلاوری‌ها وایثارگری‌های مردان آسمانی  است، وجود دارد و شرایط مناسبی را برای بازدید نظام‌مند و مستمر اقشار مختلف جامعه از مناطق عملیاتی، یادمان‌های دفاع مقدس، ماشین‌آلات و ادوات جنگی برجامانده از آن دوران پرافتخار و شکوه، باغ‌موزه‌های دفاع مقدس و رویدادهایی  را فراهم آورده که به این مناسبت برگزار می‌شود.

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین برخوردهای نظامی دوران معاصر، زخم‌هایی عمیق و درازپای را متوجه بخش‌هایی از کشور ما کرد که در حال حاضر از این اماکن به عنوان مناطق جنگی غرب و شمال‌غرب نام برده می‌شود و شامل مناطقی می‌شد که با عراق مرز داشتند؛ مانند استان‌های خوزستان، کرمانشاه، ایلام و استان کردستان که بیش از سایر استان‌ها درگیر جنگ بوده و پس از گذشت نزدیک به ۳۰ سال از پایان این جنگ نابرابرانه و تحمیلی، مناطق عملیاتی چون فکه، طلائیه، دهلاویه، مناطق عملیاتی شمال غرب چون بانه و سردشت، هورالعظیم، هویزه، شلمچه، اروندکنار، دوکوهه و یادمان‌های شهدای دفاع مقدس در این مناطق برجا هستند.
سردار نادر ادیبی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این که کاروان های راهیان نور معدنی از معارف، تجارب اخلاقی و اعتقادی است، گفت: دفاع مقدس به عنوان یکی از محوری‌ترین نقاط قوت در کشور است که امتداد آن می‌تواند باعث بروز نتایج مثبت در بخش‌های مختلف شود، لذا این میراث گرانبها باید حفاظت شود؛ زیرا پیروزی‌های گذشته و آینده کشور مرهون آن دوران و سختی‌هایی است که رزمندگان کشیدند.

وی هدف از برپایی این کاروان‌ها  را ایجاد تصویری روشن از دفاع مقدس برای مردم به خصوص جوانان اعلام کرد، گفت: البته در این راستا به جدیت در درصدد آشنا کردن مردم با تمام ظرفیت های استان‌های مقصد هستیم.

ادیبی با بیان این که کاروان‌های راهیان نور بر اساس فصل‌های سال ‌به استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی، هرمزگان و بوشهر می رود، گفت: نقش کاروان‌های نور در توسعه گردشگری استان‌های مقصد انکار ناشدنی است. علاقمندان حاضر در کاروان‌های راهیان نور علاوه بر حضور در مناظق جنگی، یادمان های شهدا از مظاهر طبیعی این استان ها نیز بهره می برند و از برخی از اماکن تاریخی مانند دانیال نبی به دلیل نزدیکی به یادمان شهدای فتح المبین بازدید می کنند.

برای ساخت و ساز های ساختمان های اقامتی در سفرها کاروان راهیان نور از افراد بومی و محلی استفاده می‌شود، تمام وسایل مورد نیاز روزانه نیز از همین استان ‌های مقصد خریداری می‌شود تا کمک به مردم  و گردشگری منطقه شود.

ادیبی گفت: در کاروان راهیان نور فعالیت های عمیق فرهنگی و جهادی زیادی انجام می شود اما ما در صدد ارتقا گردشگری منطقه نیز  هستیم و همواره از مسئولان استانی و شهری استان در خواست کردیم همکاری شان را با ما افزایش دهند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور اضافه کرد: بسیاری حاضران در کاروان ‌های راهیان نور از بازارچه و بازارهار محلی استان ‌های مقصد گردشگری خرید و سوغاتی تهیه می کنند که می تواند با برگزاری بازارچه های صنایع دستی بیشتر در این مناطق از ساکنان این مناطق کمک بیشتری کرد.

وی با بیان این که به دلیل شیوع کرونا موقتا کاروان راهیان نور برگزار نمی شود، گفت: امیدواریم با پایان این دوره امکان برگزاری این کاروان ها  میسر شود.