گردشگری و توریسم

آژیر خطر این بار برای کرونای مهاجم‌تر!

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد: «آنچه نگران کننده است قرمز بودن ۲۹ استان کشور و قرار گرفتن عدد مولد روی عدد یک و چند دهم است» و سخنگوی این وزارتخانه نیز به قرمز بودن ۱۵۸ شهر کشور اشاره کرده و آن را موجب نگرانی دانسته است. 

دکتر «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت گفته که «با بی احتیاطی در انجام سفرها و کاهش رعایت پروتکل ها در اوایل شهریور، عدد مولد نسلی شیوع کرونا به هشدار رسیده است».

وی تصریح کرد که «هشدار می‌دهیم ممکن است جایی برای پذیرش نداشته باشیم.کسی به خاطر اینکه آتش نشان ها آماده هستند، خانه خود را آتش نمی‌زند. مجموعه این هشدارها نشان از موج سومی خطرناکتر از موج های اول و دوم دارد واین بار همه سنین را در برمی گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اعلام کرد: ۱۵۸ شهرستان اکنون در وضعیت قرمز کرونا هستند و این افزایش ابتلا و بستری به علت کووید ۱۹، کاملا با کاهش استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط است.

«سیما سادات‌ لاری» درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور افزود: اکنون فقط استان سیستان و بلوچستان با خطر متوسط کرونا است و استان‌های فارس، هرمزگان، کردستان و خوزستان در وضعیت هشدار یا پرخطر قرار دارند و بقیه استان‌ها در وضعیت قرمز کرونا هستند.

وی ادامه داد: تعداد بستری و شیوع بیماری کووید ۱۹ در بقیه استان‌ها بالاست و تعداد شهرستان‌های قرمز کرونا در کشور از ۱۰۹ به ۱۵۸ شهرستان رسیده است.

بازگشت محدودیت‌ها در کرمانشاه

موج سوم کرونا در استان کرمانشاه منجر به اعمال محدودیت‌هایی شده که استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد استانی کرونا ۱۹ مورد محدودیت را اعلام کرد و گفت: باتوجه به شرایط خاص استان در موج سوم بیماری کرونا این محدودیت‌ها تا اطلاع ثانوی در استان اعمال می‌ شود.

تعطیلی مدارس، آموزشگاه‌های علمی آزاد، مهدهای کودک، کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها و سراهای دانشجویی، عدم برگزاری تمام آزمون‌های حضوری، کاهش حضور کارکنان دولت ( ۳۰ درصد کاهش یابد) با توجه به نظر مدیر سازمان، تقلیل ساعت فعالیت پاساژها، بازار روزها، میادین میوه و تره بار و نظارت بیشتر بر اینگونه فعالیت ها، اعمال محدودیت در بوستان ها، تفرجگاه‌ها مراکز گردشگری و نظارت بیشتر بر پارک‌ها، اعمال محدودیت با جلوگیری از هرگونه تجمع در آرامستان ها و مجالس عزاداری، اعمال محدودیت تالارهای پذیرایی و مجالس عروسی و اعمال محدودیت یا جلوگیری از مراجعه حضوری در دفاتر پیشخوان، مراکز خدمات الکترونیک قضایی، پلیس۱۰+ از جمله این محدودیت‌ها است.

‌اعمال محدودیت یا تعطیلی تمام مراکز ورزشی، اعمال محدودیت و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری، محدودیت تشکیل جلسات حضوری در تمام ادارات، محدودیت در برگزاری مراسم مذهبی در مناسبت های خاص در مساجد، تکایا و اماکن متبرکه، تداوم تعطیلی استخرهای شنا، تعطیلی اقامتگاه‌ها و تورهای گردشگری، اعمال نظارت قوی بر رعایت پروتکل های بهداشتی(ماسک و رعایت فاصله فیزیکی) در پایانه های مسافربری، ریلی و هوایی و اعمال تشدید نظارت بر رعایت پروتکل ها(ماسک و فاصله فیزیکی) در تاکسیرانی و اتوبوسرانی از دیگر محدودیت های اعمال شده در استان کرمانشاه است.

۴۹ درصد مردم کرمانشاه از ماسک استفاده می‌کنند

استاندار کرمانشاه همچنین گفت: طبق اعلام ستاد ملی کرونا، میانگین کشوری استفاده مردم از ماسک در اماکن عمومی ۵۵ درصد است که این عدد برای کرمانشاه ۴۹ درصد می شود یعنی مردم استان ۶ درصد کمتر از میانگین کشوری از ماسک در اماکن عمومی استفاده می کنند.

هوشنگ بازوند، وظیفه عمده نظارت بر اماکن عمومی را بر عهده شهرداری و شخص شهردار دانست و به شدت از نبود کنترل بر ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی ها انتقاد و تاکید کرد: بدترین جایی که کنترل ضعیفی بر کرونا دارد، شهرداری است.

وی ادامه داد در بخش صنوف نیز میانگین کشوری استفاده کنندگان از ماسک ۵۶ درصد اعلام شده اما در کرمانشاه این نسبت ۵۴ درصد است.

وی آمار بخش دولتی و بانک ها را نیز ۷۸ درصد برای میانگین کشوری و ۷۲ درصد برای کرمانشاه اعلام کرد. با اینکه بازوند آمار مبتلایان به کرونا در استان را بیشتر از میانگین کشوری دانست اما گفت: در بخش فوتی ها کمتر از میانگین کشوری هستیم.

وی بر کنترل جدی کرونا تاکید کرد و گفت: تا چند هفته آینده مجبوریم در کنترل محدودیت ها جدی باشیم و گرنه مجبوریم خسارت سنگینی بپردازیم و ابراز امیدواری کرد که با رعایت محدودیت های جدید شاهد کاهش آمار بیماران در استان باشیم.

جوانترها در موج سوم بیشتر گرفتار می‌شوند

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در کشور کرونا در موج سوم مهاجم‌تر شده و در صورت ابتلا بیشتر افراد به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند.

دکتر«محمودرضا مرادی» افزود:?طبق بررسی اپیدمیولوژیست‌ها کرونا در موج سوم تغییراتی داشته و ویروس مهاجم‌تر شده است، در این موج بیشتر افراد در صورت ابتلا در بیمارستان بستری می‌شوند و تعداد بیماران نیازمند به بخش‌های ویژه هم بیشتر شده و این شرایط می‌طلبد که مردم واقعا مراقبت و پیشگیری بیشتری داشته باشند.

او گفت:?همچنین تغییرات ویروس در موج سوم نشان می‌دهد که جوانترهای بیشتری در این موج گرفتار می‌شوند و اکنون میانگین سن ابتلا به کرونا در استان در مردان به ۴۰ سال و در زنان به ۴۲ سال رسیده است.

وی اظهار داشت:?درصد ابتلا به کرونا در استان قدری از میانگین کشوری بالاتر است ولی خوشبختانه در بحث فوتی‌های کرونا با فاصله بسیار از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم.

افزایش تعداد بستری‌ها در کرمانشاه?

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: در تیرماه امسال که پیک کرونا را تجربه کردیم روزانه ۹۲ نفر بستری شدند که این تعداد در شهریور ماه به حدود ۶۰ نفر رسید، اما متاسفانه در همین چهار روزه ابتدای مهرماه تعداد بستری ها به روزانه ۹۱.۶ نفر رسیده که ادامه این روند افزایش چشمگیر بستری های استان را به دنبال خواهد داشت.

مرادی افزود:?طبق آخرین آمار اکنون ۴۱۱ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به ۲ هفته پیش حدود ۳۰۰ نفر افزایش یافته که حقیقتا نگران کننده است. همچنین از این تعداد ۶۶ نفر در ICU بستری هستند و ۲۰ نفر به دستگاه اکسیژن متصل هستند.

وی اظهار داشت:?تعداد فوتی‌های کرونا هم در حال افزایش است و در تیرماه که پیک بیماری را تجربه کردیم میانگین فوت روزانه ۵.۶ نفر بود که در همین چند روزه مهرماه به پنج نفر رسیده است.

وی اضافه کرد:?ظرفیت تخت های ICU استان در حال تکمیل شدن است، اگر فکر جدی برای این اوضاع نشود به طور قطع باید هزینه‌های سنگینی پرداخت کنیم.

وی ادامه داد:? ۱۹ محدودیت کرونایی در استان تدوین شده که این محدودیت ها از امروز (ششم مهر) در استان اعمال می شود و امیدواریم مردم همکاری کرده تا در مدت کوتاهی بتوانیم به وضعیت عادی برگردیم.

او یادآوری کرد?اگر مردم همکاری موثری داشته باشند به راحتی دو تا سه هفته می‌توانیم پیک کرونا را پشت سربگذاریم.

فعلا توزیع داروخانه‌ای واکسن آنفلوآنزا نداریم

بحث واکسن آنفلوآنزا این روزها نقل هر محفلی شده و سوالات زیادی در ارتباط با نحوه تهیه و زمان تزریق آن مطرح است که رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این ارتباط نیز اعلام کرد هنوز واکسن آنفلوآنزا در کشور توزیع نشده و قرار است در مرحله اول ۱۳ هزار و ۷۰۰ دُز واکسن آنفلوآنزا به استان تحویل شود که مخصوص کادر بهداشت و درمان است.

مرادی افزود: فعلا در این مرحله توزیعی برای مردم از طریق داروخانه‌ها نداریم و در مراحل بعدی توزیع واکسن میان مردم صورت خواهد گرفت.

او گفت: مجموع سهمیه درخواستی استان از واکسن آنفلوآنزا ۲۵۰ هزار دُز است و در مراحل بعدی توزیع واکسن، گروه‌های در معرض خطر در اولویت خواهند بود.

مرادی اضافه کرد: به محض اینکه مراحل توزیع بعدی صورت گیرد و سهمیه واکسن به استان اختصاص یابد، کار توزیع آن را بر اساس پروتکل های ابلاغی انجام خواهیم داد.

 بیش از ۴۰۰ بیمار بستری مبتلا به کرونا در کرمانشاه

سخنگوی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در مورد آخرین آمار مبتلایان به کرونا در استان کرمانشاه، گفت: در شبانه‌روز گذشته ۵۱ مورد بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند و جمع موارد مثبت بستری به چهار هزار و ۴۰۱ نفر رسید.

دکتر «ابراهیم شکیبا» با بیان اینکه اکنون ۴۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته سه هم استانی دیگر  بر اثر ابتلا به کرونا در استان کرمانشاه جان خود را از دست دادند و جمع موارد فوت از ابتدای اپیدمی تا کنون به ۵۹۵ نفر رسید.

به گفته او، از ابتدای شروع اپیدمی تاکنون در استان ۱۲هزار و ۵۶۳ نفر بستری و ۱۱هزار و ۵۶۰ نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.

شکیبا افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۶۹ بیمار جدید در بیمارستان‌های استان بستری شده و ۶۵ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.