گردشگری و توریسم

من به پیری هم جوانی می‌کنم

مرور خاطرات زندگی هر لحظه‌اش سرشار از تجارب تلخ و شیرین جوانی و میانسالی است که اکنون تنها تصویری از آن برجاست و اینجاست که زیر لب زمزمه می‌کنی که زندگی هنوز هم ادامه دارد و در شیب تند گذر عمر باید سرزنده و آگاه بود و از فرصت‌ها هدفمند استفاده کرد.

کم نیستند مردان و زنانی که با دیدن خود در آینه در بین هر چروک صورت و سپیدی موی نه تنها افسوس گذشته را نمی‌خورند بلکه می‌دانند در دوران پختگی باید میوه زندگی را چید و هیچ ارزشی از شادزیستن و غنیمت شمردن لحظه‌ها مهمتر نیست.
این واقعیت است که قامتش خمیده، دستانش پینه بسته و چشمانش چون قبل سو ندارد اما، دل دریایی او هنوز با هزاران امید می‌تپد و ادامه زندگی را در آغوش می‌کشد، زندگی که شاید مهمترین ارایه‌هایش را در کنار عزیران بودن، آرامش و نشاط و حمایت‌هایی می‌جوید تا راحت‌تر بتواند دردهای ناشی از کهولتش را پشت آن پنهان کند.
جمعیت ایران در حال حرکت به سمت پیری و سالمندی است به طوری که بنا بر آخرین سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۵ از مجموع جمعیت کشور هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۹.۲۸ درصد سالمند هستند و پیش‌بینی می‌شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۳۰ درصد برسد که این میزان به این معناست که جمعیت سالمند در ایران از میانگین جهان و آسیا بیشتر خواهد شد و از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود.
خطر شیب تندی سالمندی جامعه ایرانی روز به روز در جامعه بیشتر احساس می‌شود و این مهم زنگ خطری است که پیشتر به صدا در آمده است.
این بدان معنا است که به جای آن که جمعیت ایرانی مولد باشد، مصرف کننده خواهد بود و در نتیجه فشاری بیش از پیش به جمعیت مولد جامعه خواهد آمد.
سالمندان علاوه بر تامین مالی و درمانی، نیازمند احترام و کرامت نیز هستند و نمی‌توان سالمندان را از فرایندهای تصمیم‌گیری، شبکه‌های ارتباطی در محیط اجتماعی و حضور فعال در جامعه کنار گذاشت.

سالمندان در سنین از کارافتادگی انتظار حمایت و پشتیبانی دارند و ایجاد شرایط مناسب و شرافتمندانه برای ادامه حیات اجتماعی، اقتصادی و زیستی آن‌ها وظیفه تصمیم گیران است.

کاهش ۱۶ درصدی موالید و شیب تند جمعیت سالمندی استان مرکزی
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: متعادل بودن ترکیب هرم جمعیتی رکن اساسی در راهبردهای توسعه‌ای و دستیابی به اهداف کلان ترسیمی در استان است و برای این مهم باید الگوی متعادل سازی ترکیب هرم جمعیتی جدی گرفته شود.
سید «احمد سجادی» افزود: این استان در دهه‌های اخیر به دلایل مختلفی ترکیب متعادل هرم جمعیتی را از دست داده و با کاهش تدریجی زاد و ولد، الگوی جمعیتی استان به سمت پیر شدن پیش می‌رود و اگر اصلاحات لازم در این زمینه صورت نگیرد، ضمن کاهش روزافزون نیروی انسانی مولد، معضلات ناشی از عارضه سالمندی جامعه نیز افزایش می‌یابد.
وی بیان کرد: میزان موالید در این استان سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با کاهش ۱۱ درصدی و در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه قبل آن با کاهش ۱۶ درصدی همراه که این مهم می‌تواند زنگ خطری در برهم خوردن تعادل تناسب سنی جمعیت این خطه باشد و اکنون استان مرکزی عنوان دومین کانون جمعیتی پیر کشور شناخته شده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی وخدمات درمانی خمین با بیان اینکه ۱۵ درصد از جمعیت این شهرستان معادل ۱۵ هزار نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند، گفت: جامعه به سمت سالمندی پیش می‌رود و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم سالمند ممکن است مشکلاتی را در آینده برای این قشر ایجاد کند، بنابر این برنامه‌ریزی برای تامین نیازهای این قشر ضروری است
دکتر« ابوذر صباغی» افزود:  هشت هزار سالمند ساکن روستا هستند و هفت هزار سالمند در شهر زندگی می‌کنند و  ۵۶ درصد از جمعیت سالمند خمین زیرپوشش مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند.
وی با بیان اینکه ۲۱ درصد مراقبت‌های سالمندی در این شهرستان انجام شده در حالی که شاخص این مراقبت‌ها در کشور ۱۵ درصد است، گفت: وسایل توانبخشی نظیر واکر و سمعک از نیازهای ضروری سالمندان به ویژه در مناطق روستایی است.
وی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی حقوق سالمندان، خودمراقبتی و تغذیه را از برنامه‌های دانشکده علوم پزشکی به منظور مراقبت از سلامت سالمندان عنوان کرد.

رئیس بهزیستی خمین درمان را یکی از مشکلات سالمندان این شهرستان دانست و گفت: مناسب سازی ادارات برای سالمندان در دستور کار دستگاه‌های دولتی است.
««جواد حمزه لو» افزود: بهزیستی به تنهایی توانایی تهیه لوازم توانبخشی برای سالمندان شهرستان را ندارد و کمک خیرین در این زمینه ضروری است.
وی،تشکیل کارگاه‌های آموزشی آلزایمر، مهارت‌های اجتماعی و برگزاری اردوهای زیارتی- سیاحتی برای سالمندان از مهمترین برنامه های بهزیستی خمین ارتقا سطح آگاهی خانواده‌ها در چگونگی رفتار با این قشر پیشکسوت عنوان کرد.
رئیس بهزیستی خمین اضافه کرد: اگر بتوان افراد سالمند را شناسایی و ساماندهی کرد، می‌شود از تجربه‌ها و توانمندی‌های آنها در عرصه های مختلف استفاده کنیم.
حمزه لو ادامه داد: با آغاز فعالیت مرکز اورژانس اجتماعی خمین، مواردی از بروز سالمند آزاری در شهرستان گزارش داده شده است.

۷۶ درصد از ترکیب مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) خمین را سالمندان هستند
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) خمین گفت: ۷۶ درصد از مددجویان این نهاد حمایتی در زادگاه امام راحل در رده سنی سالمندی قرار دارند.
«جواد داودی » افزود: سه هزار و ۵۰۰ خانوار سالمند زیر پوشش  این نهاد حمایتی در خمین اکنون از خدمات متنوع بهره‌مند هستند.
وی بیان کرد: بیشتر سالمندان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) این شهرستان ساکن مناطق روستایی بوده و از مزایای پرداخت کمک معیشت ماهیانه، خدمات بهداشتی، درمانی و بیمه‌ای، تسهیلات اشتغال و ازدواج فرزندان، برگزاری اردوهای زیارتی و تهیه لوازم ضروری استفاده می‌کنند.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) خمین گفت: تنهایی و برخی آزردگی‌های عاطفی، بیماری، ناتوانی در رفع نیازها و معیشت مهمترین موضوعاتی است که قشر سالمند زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.
داودی یادآور شد: برخی از سالمندان زیر پوشش توانایی‌هایی دارند و در همین راستا، طرح های اشتغال‌زایی کمیته امداد امام خمینی (ره) برای این افراد می‌تواند امید به زندگی را در آنان افزایش دهد.
وی، مهمترین نیاز و دغدغه سالمندان مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) را تامین هزینه های درمانی بیان کرد.
نهم مهرماه (اول اکتبر) هر سال روز جهانی سالمند نام گذاری شده است
خمین در جنوب استان مرکزی ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد.