گردشگری و توریسم

سردار صفوی: شکست حصر آبادان اولین عملیات مشترک سپاه و ارتش بود

به گزارش ایرنا، سرلشگر سید یحیی رحیم صفوی در نشست واکاوی عملیات ثامن الائمه که روز شنبه در محل نمایشگاه دفاع مقدس برگزار شد، اظهارداشت: در زمان ریاست جمهوری بنی‌صدر، فرماندهی ستاد عملیات جنوب را بر عهده داشتم و برای نخستین بار طرح شکستن حصر آبادان توسط بنده، شهید حسن باقری و سردار رشید با کمک فرماندهان میدان، حسین خرازی، مرتضی قربانی، جعفر اسدی و شهید جهان آرا و احمد کاظمی این طرح پایه‌ریزی شد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا درباره جزییات این طرح افزود: در جبهه دارخوین هدف ما این بود که دو پل در این منطقه را تصاحب و موفق به اسارت لشکر عراق شویم. زیرا با تصاحب این دو پل امکان فرار عراقی‌ها نبود.

صفوی ادامه داد: این طرح در جلسه‌ای در پایگاه هوایی دزفول که بنی‌صدر به عنوان رییس جمهوری و فرمانده کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به عنوان نماینده امام(ره)، مرحوم آیت‌الله هاشمی، شهید فلاحی، مرحوم زهیرنژاد، شهید فکوری و علی‌اکبر پرورش و محمد منتظری دو نماینده از مجلس حضور داشتند که طرح تصویب شد. البته بهانه‌جویی‌هایی هم گرفته شد.

وی ادامه داد: مرحوم زهیرنژاد گفت این طرح سپاه است در حالی که لشکر ۷۷ خراسان در منطقه مستقر است و باید با لشکر ۷۷ هماهنگ شود و مصوب شد تا طرح با هماهنگی لشکر ۷۷ اجرا شود.  

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با بیان اینکه با شهید باقری چندین بار از اهواز به ماهشهر رفتیم و با سرهنگ شهاب‌الدین جوادی فرمانده لشکر ۷۷ برای عملیاتی کردن طرح شکستن حصر آبادان جلسه برگزار می‌شد، یادآور شد: این عملیات نخستین عملیات مشترک سپاه و ارتش بود و بنی‌صدر هم فرار کرده بود و در همان شب  فرار او، در منطقه دارخوین و در ۲۱ خردادماه سال ۱۳۶۰ با ۳۴۰ نفر از نیروهای سپاه و بسیجی حمله کرده و ۳ کیلومتر پیشروی کردیم.

ادامه دارد…