گردشگری و توریسم

نویسنده پاکستانی: رفتار ترامپ بی‌اعتنایی به همه سنت‌های بین المللی است

به گزارش روز جمعه ایرنا، «عبدالستار» در گزارشی با عنوان «به چالش کشیدن یکجانبه گرایی آمریکا» که در روزنامه پاکستانی نیوز منتشر شد، افزود: رهبران کشورهای قدرتمند مانند ترامپ سعی در استفاده از رویکردهای زورمندانه و تهاجمی علیه سایر کشورها دارند، موضوعی که ما در اقدام اخیر دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: ترامپ رفتار خود را این چنین توجیه می‌کند که آمریکا همچنان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای – برجام) است، سخنی که باعث سرافکندگی و شگفتی اعضای اروپایی برجام و متحدان واشنگتن شده و معتقدند که آمریکایی‌ها هرگز از چنین حقی برخوردار نیستند.

عبدالستار اظهار داشت: رفتارهای زورمندانه ترامپ در قبال ایران و طرح این ادعا که آمریکا همچنان بخشی از برجام است، باعث عصبانیت متحدان اروپایی آمریکا شده است به طوری که سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه مشترک هرگونه اقدام دولت ترامپ فراتر از قوانین سازمان ملل را باطل اعلام کرده‌اند.

عواقب ناگوار اقدامات تحریک آمیز ترامپ

این روزنامه نگار پاکستانی، آمریکا را یک عامل مهم در طول جنگ سرد توصیف کرد و گفت مخالفت آشکار اروپایی‌ها با رویکرد کاخ سفید در طول تاریخ بی‌سابقه است که این مخالفت‌ها مطابق با قوانین و هنجارهای بین المللی تلقی می‌شود.

وی اضافه کرد: ادعای ترامپ مبنی بر حضور داشتن در برجام و تقلای مایک پمپئو برای جلب رضایت سایر کشورها جهت پایبندی به تحریم‌های سازمان ملل، نشان می‌دهد که جامعه جهانی از یکجانبه گرایی آمریکا خسته شده و از سوی دیگر واشنگتن نیز خود را با این طرح‌ها منزوی کرده است.

عبدالستار اقدامات ایالات متحده را به معنای تحریک ایران دانست و نوشت: در صورت تهدید ترامپ در اجرای اقدامات غیرقانونی، این موضوع عواقب ناگواری را درپی خواهد داشت. ابتدا آمریکا (پس از امارات و بحرین) سایر کشورهای عربی را وادار می‌کند تا تن به سازش با تل آویو دهند بدون اینکه جلوی رژیم صهیونیستی را در ساخت و سازهای غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بگیرند.

پژوهشگر پاکستانی تاکید کرد: هدف از تاکتیک‌های آمریکا در تنگنا قرار دادن نظام ایران است که احتمالاً باعث واکنش شدید این کشور خواهد شد. تهران درپی ترور ژنرال سلیمانی خویشتنداری زیادی از خود نشان داد و اقدامی برای بی‌ثباتی در منطقه انجام نداد بنابراین وقت آن رسیده است که آمریکا به جای تاکتیک اعمال فشار، قدردان خویشتنداری ایران باشد.

عبدالستار افزود: اقدامات ایالات متحده موجب تضعیف قوانین بین المللی و زیر پا گذاشتن اقتدار سازمان ملل است. بیانیه مشترک اعضای اروپایی برجام کافی نیست بلکه یکجانبه گرایی دولت ترامپ باید توسط همه کشورهایی که به برتری قوانین جهانی اعتقاد دارند، رد شود.

وی گفت: نهادهای جهانی باید همراه قدرت‌های اروپایی و در کنار روسیه و چین دست به دست هم داده و با تدوین راهبردی مشترک علیه این بی‌قانونی راه‌اندازی شده توسط ترامپ بایستند.

اروپا صادقانه جواب ترامپ را بدهد

این نویسنده پاکستانی خطاب به کشورهای اروپایی گفت که آنان باید اختلافات خود با پکن و مسکو را اصلاح کنند زیرا هرگونه اعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی علاوه بر ایجاد مشکلات برای این کشور، پیامدهایی را نیز برای اروپا خواهد داشت. بنابراین زمان آن رسیده که اروپا به طور صادقانه در شورای امنیت سازمان ملل تحرکات ضدایرانی آمریکا را کنار زده و جلوی تلاش‌های غیرقانونی ترامپ و تضعیف قوانین بین المللی را بگیرد.