گردشگری و توریسم

علی‌اف: مناقشه ایروان و باکو باید بر اساس تمامیت ارضی آذربایجان حل شود

به گزارش ایرنا، علی‌اف در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که به صورت ویدیویی انجام شد، اظهار داشت: تقریبا ۲۰ درصد از قلمرو آذربایجان حدود ۳۰ سال است که همچنان در اشغال ارمنستان است.
وی با بیان اینکه «ارمنستان باید به عنوان یک کشور مهاجم تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار بگیرد» افزود: حضور غیرقانونی نیروهای مسلح ارمنستان در سرزمین‌های اشغالی آذربایجان همچنان تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه است. 
رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد: ما از سازمان ملل و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا از ارمنستان بخواهد که از یک تهاجم نظامی دیگر خودداری کند.
علی‌اف با بیان اینکه « قره‌باغ، آذربایجان است» گفت: مناقشه ارمنستان و آذربایجان باید بر اساس تمامیت ارضی آذربایجان حل و فصل شود. تمامیت ارضی آذربایجان هرگز موضوع مذاکره نبوده و نخواهد بود. حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان باید بازگردانده شود.
مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد .
بر اثر این مناقشه، منطقه قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن تحت تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد .
 در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است .