گردشگری و توریسم, گردشگری ورزشی

رئیس فدراسیون ورزش‌های نابینایان: منتظر درخشش ورزشکاران در پارالمپیک هستیم

محمدرضا مظلومی عصر پنجشنبه در گفت و گوی اختضاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون ۲ سهمیه در جودو و ۲ سهمیه در دو و میدانی کسب کردیم که انتظار است این ورزشکاران در مسابقات پارالمپیک درخشیده و مدال های رنگارنگ و عنوان قهرمانی را کسب کنند.

وی که برای شرکت در مجمع سالیانه هیات ورزش های نابینایان گیلان به رشت سفر کرده است، افزود: در پارالمپیک دوره گذشته تیم فوتبال پنج نفره ایران نیز موفق به کسب مقام نایب قهرمانی و مدال نقره شد و در سایر رشته ها نیز شانس کسب سهمیه و کسب مدال طلای مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ را داریم.  

وی ادامه داد: هم اینک ورزش های نابینایان و کم بینایان در ایران و در بخش مردان در هشت رشته و در بخش بانوان نیز در پنج رشته برگزار می شود که در بعضی از رشته ها ورزشکاران ما در رقابت های جهانی و آسیایی حرف اول را می زنند که می توان به رشته پاورلیفتینگ یا وزنه برداری قدرتی اشاره کرد که ایران قطب برتر جهان در این رشته محسوب می شود.

وی بیان کرد: همچنین در رشته گلبال نیز رقابت سختی را با کشور چین برای کسب مقام قهرمانی در آسیا داریم و در آخرین مسابقات گلبال قهرمانی آسیا نیز رتبه دوم و نایب قهرمانی را کسب کردیم و امید است که در سال های آتی بتونیم به مقام قهرمانی دست یابیم.

رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان به برنامه های سال جاری این فدراسیون اشاره و اضافه کرد: با توجه به شیوع کرونا و مشکلاتی که این ویروس ایجاد کرده، اکثر برنامه های ورزشی نیز در کشور تعطیل گردیده و ما نیز مترصد کسب مجوز برای رشته هایی هستیم که فعالیت آنان با رعایت پروتکل های بهداشتی منعی ندارد.

مظلومی خاطرنشان کرد: ورزشکاران ما را افراد خاص تشکیل می دهند، هم اینک تعدادی از برنامه ها و مسابقات ورزشی همچون شطرنج و ورزش های همگانی را به صورت مجازی برگزار کرده و توانستیم با کار در فضای مجازی باعث شویم تا ورزشکاران در خانه به امر ورزش بپردازند.

وی تصریح کرد: ما هر ساله رقابت های ورزشی را در رشته هایی که تحت پوشش داریم را در دو بخش بانوان و مردان برگزار می کنیم که سال گذشته نیز ۲۹ مسابقه قهرمانی کشور را برگزار کردیم و همچنین دو مسابقه نیز در رده سنی جوانان برگزار شد.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه طبق آمارهای جهانی،  حدود یک الی یک و نیم درصد از افراد جامعه را، نابینایان و کم بینایان تشکیل می دهند،  هدف ما این است که تعداد افراد بیشتری را در این بخش جذب ورزش کنیم که در این راستا نیازمند امکانات مناسب و بهتری هستیم که بعضی از استان ها که امکانات بهتری دارند، ورزشکاران بیشتری جذب ورزش می شوند.

رئیس فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان اظهار کرد: با توجه که ما اسپانسر نداریم ، مشکلات فدراسیون ما بیشتر است و از طرف دیگر ورزشکاران ما نیز شرایط خاصی دارند و برای فعالیت و پرداختن به امر ورزش، باید شرایط ویژه ای را فراهم کنیم که در این راستا رایگان آموزش می بینند و حتی پول بیمه آنان را نیز ما پرداخت می کنیم.

 وی بیان کرد: به هرحال امیداست که مسئولان ورزش در سطح کشور نگاه ویژه ای به هیات های نابینایان و کم بینایان در استان ها داشته باشند تا با فراهم شدن امکانات مناسب، بتوانیم نفرات بیشتری از این افراد را در رشته های ورزشی مختلف جذب کنیم.

مجمع سالیانه هیات ورزش های نابینایان و کم بینایان استان گیلان روز پنجشنبه با حضور محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون، مریم بخشی مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان و مسئولان این هیات در رشت برگزار شد.