گردشگری و توریسم

پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» در شهریور چه طرح‌هایی را ثبت کرد؟

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا همزمان با هفته دولت افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای در کشور در آخرین ماه تابستان شتاب بیشتری گرفت این در حالی است  دولت در عرصه خارجی با شدید ترین فشارهای تحریمی چندجانبه دست و پنجه نرم می کند و و نهادهای بین المللی مانند شورای امنیت عرصه کارزار دیپلماتیک میان ایران وآمریکا بوده است. در چنین شرایطی افتتاح طرح‌های مختلف حاکی از این است که اداره کشور روال منطقی خود را طی می‌کند 

روحانی کدام طرح‌ها را در هفته دولت افتتاح کرد؟

هفته دولت امسال مقارن با بیست و یکمین برنامه از برنامه‌های کاروان افتتاح طرح‌ها و پویش تدبیر و امید، ۶ طرح در پنج استان با اعتباری بالغ بر ۴.۷ میلیارد یورو منابع ارزی و ۲.۷ هزار میلیارد تومان منابع ریالی به بهره برداری رسید.

۳شهریور / افتتاح ۳طرح ملی در حوزه نفت با اعتبار حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو

بیستمین هفته پویش افتتاح طرح‌های با هفته دولت همزمان شده بود، رییس جمهوری در این برنامه سه طرح توسعه و بهسازی مرکز دیسپچینگ گاز و خطوط انتقال ششم و نهم سراسری گاز، فاز اول پتروشیمی بوشهر و نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون و خطوط انتقال و پست برق آن، از طرح‌های بزرگ حوزه نفت را با اعتبار حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو افتتاح کرد.

خط لوله انتقال گاز ششم سراسری ظرفیت انتقال روزانه  ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز را از پارس جنوبی به استان‌های غرب کشور دارد. طول این طرح که کاملا با اتکا به توانمندی متخصصین و سازندگان داخلی به ثمر نشسته، حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است که گاز پارس جنوبی را با عبور از استان‌های بوشهر، خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه به شهر دهگلان در استان کردستان منتقل می‌کند.

خط لوله ۱۲۵ کیلومتری انتقال گاز نهم سراسری با ظرفیت ۶۰ میلیون متر مکعب است که از ۳۲ کیلومتری غرب بهبهان آغاز می‌شود و تا مرز بازرگان و شمال ماکو امتداد می‌یابد. احداث این خطوط لوله علاوه بر پایداری در تامین گاز استان‌های سردسیر کشور از مزیت صادراتی نیز برخوردار بوده و نقش مهمی در  مبادلات انرژی با کشورهای منطقه دارد.

فاز اول پتروشیمی بوشهر هم که به دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید شامل واحد استحصال اتان، متانول، شیرین‌سازی گاز، تولید اکسیژن، تولید آب صنعتی و خوراک ۹.۶میلیون مترمکعب در روز برای پالایشگاه‌های پارس جنوبی است.

نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون با ظرفیت تولید ۴۹۲مگاوات برق در روز به منظور تامین برق میادین غرب کارون شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی دیگر پروژه مهمی است که در این هفته افتتاح شد.  برای این پروژه ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق، ۵ پست فشار قوی و ایستگاه تقلیل فشار گاز نیروگاه ساخته شده است.

شبکه گازرسانی ایران به عنوان یکی از بی‌نظیرترین و گسترده‌ترین شبکه‌های این حوزه در جهان است؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد ۱۷ هزار روستا در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز سراسری متصل شده‌اند. علاوه بر این تولید گاز ایران از منابع مشترک ۲.۵ برابر و تولید نفت حدود ۶ برابر افزایش یافته است. با اقدامات انجام شده در حال حاضر تولید گاز از  ۶۰۰ میلیون متر مکعب به حدود یک میلیارد متر مکعب رسیده است.

با این اوصاف دولت سیزدهم وقتی در سال ۱۴۰۰، کار خود را آغاز می‌کند تولید محصولات پتروشیمی از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش تولیدات از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است و با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی که از هم اکنون برای «جهش سوم» در این صنعت انجام شده، ارزش صادراتی پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.  

۴شهریور / افتتاح ۳ طرح در حوزه صنعت و معدن با سرمایه گذاری ۲هزار و ۶۹۵ میلیارد تومان

در ادامه افتتاح طرح‌های بزرگ در هفته بیست‌ویکم و در سومین روز از هفته دولت؛ سه طرح ملی در حوزه صنعت و معدن با دستور رییس جمهوری و در ارتباط ویدئو کنفرانسی، شامل ۳ طرح ملی واحد تولید آهن اسفنجی در مجتمع فولاد اردکان استان یزد با ظرفیت تولید ۹۶۰ هزار تن آهن اسفنجی، طرح تولید کامیون کشنده در شهرستان شیراز استان فارس با ظرفیت تولید ۳ هزار دستگاه کامیون کشنده در سال و فاز توسعه تولید شمش طلا در شهرستان قروه کردستان با ظرفیت تولید سالانه ۲ تن شمش طلا، در حوزه صنعت و معدن را با اعتبار ۲ هزار و ۶۹۵ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای ۹۵۰ نفر، افتتاح شد.

رییس جمهوری در این مراسم به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جلوگیری از «خام فروشی» بویژه در دو حوزه «سنگ‌های قیمتی» و «زعفران» اشاره کرد و به وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور داد که در این دو حوزه و برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، کار و تلاش ویژه انجام دهند.

روحانی همچنین به موضوع به اکتشاف معادن طلا و استخراج این فلز گرانبها اشاره کرد و از رشد ۱۴ برابری طلا در کشور خبر داد. همانطور که امروز معادن و پتروشیمی می‌تواند جای صادرات نفت را بگیرد، گسترش معادن طلا و استخراج آن هم می‌تواند به نوعی جایگزین ارز خارجی شود. بهمین دلیل رییس جمهوری گفت که دولت آمادگی دارد برای یاری بخش خصوصی در این حوزه،  برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام دهد.

۱۳ شهریور / افتتاح ۳ طرح ملی وزرات نیرو با ۳ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

در بیست و دومین هفته پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، استان‌های «کرمانشاه»، «آذربایجان‌شرقی» و «اردبیل»، میزبان رییس دولت تدبیر و امید بودند. رییس جمهوری در  ارتباط ویدئوکنفرانسی فرمان افتتاح سه طرح ملی به ارزش ۳ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان را صادر کرد.

واحد شماره ۲ بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو در شهرستان اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه، سد مخزنی کلقانچای در شهرستان بستان آباد استان آذربایجان شرقی و ۲ نیروگاه خورشیدی و پست ۲۳۰ کیلوولت آرتا در اردبیل ۳ طرح ملی حوزه وزارت نیرو بود که با دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید و پیش‌بینی می‌شود با افتتاح این طرح ها، برای  ۲۲۰ نفر، اشتغال‌زایی ایجاد شود. صنعت آب و برق به عنوان یک صنعت زیر بانایی است که زمینه ساز توسعه مناطق مختلف کشور را فراهم می کند. احداث هر واحد نیروگاهی به منزله تامین انرژی مورد نیاز بخشهای مختلف تولیدی، خدماتی و صنعتی است. از سوی دیگر توسعه سدها و شبکه های آبرسانی علاوه بر ارتقای توان کشور در مدیریت منابع‌آب، زمینه ساز استفاده بیشتر اراضی و بهره وری آن را فراهم می‌کند.

در این راستا نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو در تأمین نیاز برق شبکه پایین‌دست از جمله مناطق اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و سرپل ذهاب نقش ایفا می‌کند. سد مخزنی کلقانچای که با دستور رئیس جمهور در بستان‌آباد افتتاح شد، یک سد خاکی با هسته رُسی و با مخزن ۲۲ میلیون متر مربع دارای حوزه آبریز ۲۰۲ کیلومتر مربعی است که با هدف تأمین آب شرب و بخش های صنعت و کشاورزی منطقه احداث گردیده است.

 هدف از احداث ۲ نیروگاه خورشیدی و پست ۲۳۰ کیلوولت آرتا اردبیل، تقویت شبکه برق توزیع و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و تولید انرژی‌های پاک و تقویت شبکه انتقال مرکز استان است.  برق‌رسانی به ۱۰ هزار خانوار مناطق عشایری از طریق این نیروگاه‌های متحرک خورشیدی انجام خواهد شد.

با اجرای طرح‌های وزارت نیرو در دولت یازدهم و دوازدهم اکنون همه روستاهای دارای بیش از  ۱۰ و ۲۰ خانوار از نعمت برق برخوردار هستند و فاصله بهره‌مندی برابر از امکانات و فرصت‌ها میان روستاییان و شهرنشینان کاهش یافته است و شتاب «مهاجرت معکوس» به سمت روستا و «جهش تولید» محصولات روستایی را می‌توان در همین چارچوب ارزیابی کرد.

شکسته شدن رکورد افتتاح سد و آبرسانی به روستاها را می‌توان از افتخارات نظام مهندسی کشور عنوان کرد؛ افتتاح هر ۵۰ روز یک سد مخزنی، اتصال هر هفته ۳۰ روستا به شبکه آب سالم و پایدار افتخار و آبرویی است که با برنامه ریزی دقیق و تلاش شبانه روزی مدیران و مهندسان وکارگران کشور رقم خورده است. اینکه از ۱۸۸ سد کشور، ۴۴ سد در این دولت افتتاح شده و سدهای دیگر هم در مسیر افتتاح است، به معنای تلاشها و اقدامات دولت برای آماده کردن زیرساخت های لازم برای توسعه کشور جهت سال‌های متمادی است و نگاه کوتاه مدت آن طور که برخی منتقدان دولت ادعا می‌کنند، ندارد.

۲۰شهریور/ افتتاح۵۸ طرح ملی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور

بیست‌و سومین هفته افتتاح طرح‌های ملی به مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اختصاص یافت؛  رییس جمهوری در این هفته دستور افتتاح ۵۸ طرح در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی را صادر کرد. این طرح‌ها با مجموع سرمایه‌گذاری ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، ۴۳۴ میلیون یورو و ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار افتتاح شد و پیش بینی می‌شود برای ۴هزار و ۴۱۲ نفر اشتغالزایی به همراه داشته باشد.

آمارها نشان می دهد که در مناطق آزاد و در مناطق ویژه از سال ۹۲ تا ۹۸ یعنی در طول ۶ سال ۱۳۴ میلیارد دلار از کل این مناطق صادرات به خارج و صادرات به داخل انجام شده است که سهم صادرات به داخل کشور  حدود ۳۰ میلیارد است.

با شرایط معافیت هایی که دولت برای مناطق آزاد ایجاد کرده است، این مناطق فضای مناسب و ارزشمندی برای سرمایه‌گذاران است؛ و اگر تسهیلات لازم برای  آنها فراهم شود زمین و امکانات و معافیت قانونی بیشتر و رفع موانع تولید ایجاد شود، این مناطق می‌توانند بستر مناسبی برای تحقق رونق و جهش تولید باشند.

۲۷شهریور/ افتتاح ۲۶طرح ملی حوزه بهداشت و درمان، راه وشهرسازی و هلال احمر با ۹۸۹ میلیاد تومان سرمایه‌گذاری

 آخرین پنجشنبه شهریور، بیست‌وچهارمین هفته پویش ملی «تدبیر و امید برای جهش تولید» را تقویم کاری آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم ثبت کرد. در این مراسم بهره‌برداری از بیمارستان پوست رازی و ساختمان جامع پیوند بیمارستان مسیح دانشوری در تهران، بیمارستان بیماری‌های تنفسی در زابل، طرح تکمیلی بیمارستان آیت‌الله خویی در آذربایجان غربی، طرح توسعه بیمارستان خاتم الانبیا نطنز، بیمارستان شفا سقز، بیمارستان بهشهر و بیمارستان تالش و نیز طرح توسعه و تقویت شبکه امداد و نجات کشور، ۷ مرکز بهداشت، درمان و توانبخشی و ۱۴۰۰ خانه هلال به طور رسمی آغاز شد. برای اجرای این ۲۶ پروژه ۹۸۹ میلیارد تومان اعتبار صرف شده و با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۳۹۲۹ اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

رییس جمهوری در این مراسم از افتتاح بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را تا پایان سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ نوید داد، افتتاح این تعداد تخت بیمارستانی در شرایط که کشور در شرایط سخت اقتصادی و مبارزه با و با ویورس کرونا قرار دارد، نشان می‌دهد طرح «تحول سلامت» از مهمترین اولویت‌های دولت تدبیر و امید است و  اگر علاوه بر اقداماتی که دولت در زمینه دارو خدمات بیمه الکترونیک انجام داده است بازسازی و نوسازی تخت‌های بیمارستانی و همچنین ایجاد تخت‌ها را در کنار هم قرار دهیم، متوجه می‌شویم که به اندازه کل کار درمانی انجام شده در طول تاریخ ایران تا سال ۹۲، در این ۷ تا ۸ سال کار و فعالیت انجام شده است.

کاروان «هر پنجشنبه یک افتتاح»، پویش «الف. ب. ایران»، پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» اکنون نیمه اول سال ۹۹ را گذراند؛ سالی که با وجود تحریم‌های شدید و بی سابقه آمریکا و شیوع بیماری کرونا، برای مردم و دولت «سال سخت» محسوب می‌شود، اما دولت طبق وعده و برنامه خود طرح‌های ملی و زیربنایی در حوز مختلف را افتتاح کرد  و اکنون نیازمند همراهی سایر ارکان کشور است تا با روحیه توان و مضاعف طرح‌های باقیمانده را نیز هفته به هفته تکمیل و برای تقویت زیرساخت‌های کشور و تحقق جهش تولید و آماده‌سازی کشور برای ورود به قرن جدید، رونمایی کند.