گردشگری و توریسم

در دومین روز نشست مجمع عمومی سازمان ملل چه گذشت؟

به گزارش ایرنا، دومین روز این نشست در حالی آغاز شد که تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا، ساختمان منهتن نیویورک نه صف طولانی خودروهای دیپلماتیک و نه حضور یک به یک سران کشورهای جهان را به خود دید.

برهم صالح رییس ‌جمهوری عراق، عبدالمجید تبون رییس جمهوری  الجزایر، میشل عون رییس جمهوری لبنان، “محمد اشرف غنی” رییس جمهوری افغانستان، “نیکلاس مادورو” رییس جمهوری ونزوئلا از جمله مهم‌ترین سخنرانان دومین روز اجلاس مجازی مجمع عمومی سازمان ملل متحد بودند.

عراق خواهان کمک سازمان ملل متحد و دیگر کشورها برای بازگرداندن آوارگان از جمله ایزدی ها به شهر و دیارشان شد

«برهم صالح» رییس جمهوری عراق عصر چهارشنبه از فساد به عنوان یکی از چالش‌های مهم عراق یاد  کرد و خواهان همکاری جامعه جهانی در مبارزه با این پدیده در کشورش شد.

وی همچنین خواستار تشکیل یک ائتلاف بین المللی همانند ائتلاف مبارزه با تروریسم برای مبارزه با فساد و خشکاندن منابع آن است.

صالح به خسارت‌های عراق در یکسال گذشته ناشی از کاهش قیمت نفت و همچنین شیوع  کرونا اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت جهانی نفت و همه‌گیری کرونا، عراق را با چالش‌های بزرگی روبرو کرده است.

رییس جمهوری عراق ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل در همکاری با ستاد عالی انتخابات عراق، پشتیبانی های لازم را برای ممانعت از تخلف‌های انتخاباتی و استفاده از تهدید برای به دست آوردن آرا فراهم کند.

حمایت دوباره چین بر چندجانبه‌گرایی

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد بار دیگر بر حمایت از چند جانبه گرایی تاکید کرد.

شی در این دیدار که چهارشنبه شب به صورت ویدیویی برگزار شد از جامعه جهانی خواست تا حمایت خود را از چند جانبه گرایی و پایبندی به منشور سازمان ملل متحد افزایش دهند.

الجزایر خواستار اصلاح نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد شد

“عبدالمجید تبون” رییس جمهوری الجزایر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل که به صورت وبینار انجام شد، گفت: ما خواستار اصلاح نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد هستیم.

وجود حق وتو برای پنج عضو شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلستان) و همچنین عدم رضایت از عملکرد شورای امنیت به عنوان مهمترین بخش و بازوی اجرایی این سازمان در سال های اخیر از جمله عواملی است که کشورها را به سوی تمایل جدی برای اصلاح ساختار سازمان ملل همزمان با اعمال ساز و کارهای چند جانبه برای حل بحران های منطقه ای و جهانی سوق داده است.

تبون همچنین به موضوع فلسطین پرداخت و تأکید کرد: ما از ملت فلسطین، آرمان عادلانه آن و حقوق فلسطینی‌ها برای تشکیل یک کشور مستقل با مرکزیت قدس شریف، حمایت می‌کنیم.

رییس جمهوری الجزایر با بیان این که “تنها راه‌حل تحقق صلح، حل عادلانه مسأله فلسطین است”، خاطرنشان کرد: آرمان ملت فلسطین برای الجزایری‌ها یک موضوع مقدس و در رأس تمام مسائل است.

لبنان خواستار پایبندی کشورهای کمک‌کننده به تعهداتشان در کمک به این کشور شد

“میشل عون” رییس جمهوری لبنان چهارشنبه شب در سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: درخواست مجدد خود را به کشورهای کمک کننده برای پایبندی به تعهداتشان اعلام می‌کنیم و خواستار مشارکت دوبرابری و مستقیم مالی این کشورها هستیم.

رییس جمهوری لبنان با اشاره به این که نیازمند کمک‌ جامعه جهانی برای بازسازی بیروت هستیم، افزود: شاید بیروت به مناطقی تقسیم شود و هر کشور بازسازی بخشی از آن را برعهده گیرد.

بعد از انفجارهای ویرانگر بیروت، کشورهای کمک‌دهنده کمک فوری ۲۵۰ میلیون یورویی را به لبنان وعده دادند.

۱۴ مردادماه (۴ می) در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد آتش‌زا واقع در بندر بیروت، انفجار مهیبی در انبارهای مجاور آن رخ داد که بر اثر آن، صدها تن کشته  و بالغ بر هفت هزار نفر زخمی شدند و حدود ۱۵ میلیارد دلار خسارت مالی به این شهر بندری وارد آمد.

عون در این سخنرانی همچنین از جامعه جهانی خواست که رژیم صهیونیستی را ملزم کنند که قطعنامه ۱۷۰۱ را زیرپا نگذارد و از خاک لبنان سوریه را هدف قرار ندهد.

نخستین روز نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه در حالی برگزار شد که قرار است تا سه‌شنبه ۲۹ سپتامبر(۸ مهر) به استثنای یکشنبه و دوشنبه با سخنرانی رهبران ۱۹۳ کشور عضو این سازمان به صورت مجازی ادامه یابد.

 افغانستان: به گفت‌وگوهای صلح با طالبان متعهد هستیم

“محمد اشرف غنی” رییس جمهوری افغانستان چهارشنبه شب در سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: کابل به گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان متعهد است با این حال برای ایجاد صلح پایدار در منطقه باید ریشه اصلی تروریسم را برطرف کرد.

وی نقش سازمان ملل را در تلاش دولت افغانستان برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح را مهم دانست و اظهار کرد،  پایان دادن فوری به خشونت‌ها موجب پیشرفت و توسعه افغانستان خواهد شد.

رییس جمهوری افغانستان همچنین در باره تشدید خشونت‌ها هشدار داد و افزود: مردم افغانستان از شبکه‌های تروریستی جهانی رنج می‌برند.

ونزوئلا خواستار مقابله جهانی با تحریم‌های آمریکا شد

«نیکلاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا بامداد پنجشنبه در هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد خطاب به اعضای این سازمان تصریح کرد که کشورهای حامی صلح، باید علیه تحریم‌های آمریکا که بر ونزوئلا و متحدانش تحمیل شده، بسیج شوند.

وی اظهار کرد:ما باید خواستار توقف تمام اقدامات تنبیهی یکجانبه و تمام تحریم‌ها شویم، و اینکه آنها (آمریکا) به مردم ما اجازه دهند حقوق خودشان را داشته باشند.

رییس جمهوری ونزوئلا افزود: تنها از طریق مذاکرات سیاسی، دیپلماتیک که مورد توافق دوجانبه است می‌توانیم به راهکاری برای اختلافاتی که از استعمارگری امپریالیستی به ارث بردیم، بیابیم.

وی به مصادره میلیاردها دلار از ثروت و درآمدهای ونزوئلا در بانک‌های اروپایی و آمریکایی اشاره کرد و افزود: هر شرکت یا کشوری که کالا یا خدمات به ما ارائه کند – چه غذا و دارو باشد خواه سوخت و مواد دیگر – آمریکا آن را تحت پیگیرد قرار می‌دهد.

نخستین روز نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه در حالی برگزار شد که قرار است تا سه‌شنبه ۲۹ سپتامبر(۸ مهر) به استثنای یکشنبه و دوشنبه با سخنرانی رهبران ۱۹۳ کشور عضو این سازمان به صورت مجازی ادامه یابد.