گردشگری و توریسم

امسال ۱۳۰ طرح زیرساختی حمل و نقل کشور تکمیل می‌شود

امیر محمود غفاری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از طرح راه آهن سنندج – همدان به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: این طرح‌های در حوزه‌های مختلف آزادراهی و بزرگراهی، فرودگاهی، راه‌آهن و ابینه‌های دولتی است.

وی اضافه کرد: طرح راه آهن سنندج – همدان و جاده جدید تیژتیژ گاران (سنندج – مریوان) از جمله این طرح‌های اولویت دار است که طرح احداث جاده جز پنج طرح طلایی بوده که تامین اعتبارات آنها دارای اولویتی بیشتر از سایر ۱۲۵ طرح است.

۵۰ طرح بزرگراهی قابل واگذاری به بخش خصوصی شناسایی شده است

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه برخی طرح‌های زیرساختی را می توان به روش BOT به بخش خصوصی واگذار کرد، افزود: هم اکنون ۵۰ طرح شامل بزرگراه‌ها، کمربندی‌ها، راه‌های اصلی و خطوط ریلی در این خصوص شناسایی شده است.

غفاری یادآور شد: این طرح ها بر اساس تبصره ۱۹ بند ۶ قانون بودجه ۱۳۹۹ قابل اجراست که تاکنون پنج طرح شامل پروژه‌های کمربندی جنوبی پاکدشت، کمربندی شرقی پاکدشت، کمربندی سنندج، کمربندی زاهدان و کمربندی دماوند به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی تاکید کرد: واگذاری پنج طرح بزرگراهی دیگر کشور به بخش خصوصی نیز تصویب شده و انتظار می‌رود مجلس نیز قانون معافیت مالیاتی سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح‌ها را مصوب کند.

طرح راه آهن سنندج – همدان به طول ۱۵۱ کیلومتر در دست احداث بوده که در ابتدای سال جاری از ۳۴ درصد پیشرفت برخوردار بود که طی ۶ ماه علمیات فشرده به ۴۸ درصد پیشرفت رسیده است.

همچنین پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل پروژه نیز در ابتدای سال از ۶۵ درصد پیشرفت برخوردار بود که هم اکنون این میزان به ۷۸ درصد رسیده است.

این طرح در قالب سه قطعه به پیمانکار واگذار شده است و پیشرفت فیزیکی زیرسازی قطعه اول از ابتدای سال از ۷۱ به ۸۱، قطعه دوم از ۴۲ به ۶۳ درصد رسیده و قطعه سوم نیز بیشتر به اتمام رسیده بود.

راه آهن همدان – سنندج در قالب طرح تهران – همدان – سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر بود که قسمت مربوط به کردستان پس از اتصال همدان به شبکه ریلی کشور شدت گرفت و از سال ۹۶ تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافته است.

قسمت سنندج – همدان این طرح از سال ۸۲ تعریف شد و طول آن ۱۵۱ کیلومتر بوده که ۶۰ کیلومتر آن در استان همدان و مابقی در کردستان است.

از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون در قانون بودجه سال ۹۶ و ۹۷ بخشی از اعتبارات این طرح تامین شد اما از سال ۹۸ عملیات اجرایی آن فعال تر شد و در ۲ سال گذشته ۷۴۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار مصوب شد.

این خط آهن شامل هفت ایستگاه، ۲۰ دهنه پل، ۲۹ تقاطع تعریف شده با ۶۴۰ متر طول بوده و در سه قطعه به پیمانکار واگذار شده است.

 قطعه اول این طرح ۶۵ کیلومتر طول، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم نیز ۳۰ کیلومتر طول دار.

به گفته مسوولان استان کردستان  ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به پروژه راه‌آهن در ۲ سال شامل ۲۴۹ میلیارد تومان نقدی و ۱۰۰ میلیارد تومان از استاد خزانه است و مشکلی از لحاظ اعتبارات نقدی ندارد.

طول مسیر راه آهن تهران – همدان ۲۶۸ کیلومتر است که نوروز ۹۶ به بهره‌برداری رسید و اما ادامه مسیر (همدان – سنندج) ۱۵۰ کیلومتر است که عملیات زیرسازی قطعه یک و دو آن در حال اجراست اما عملیات زیرسازی قطعه سه به اتمام رسیده و در حال اجرای عملیات روسازی است.