گردشگری و توریسم

بارش‌های آخرین سال آبی قرن چهاردهم چگونه است؟

میزان بارش‌های کشور از ابتدای مهرماه سال ۹۸ تا سی شهریور۹۹ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن(مهرماه ۹۷ تا پایان شهریور۹۸) براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران که مورد بررسی خبرنگار اقتصادی ایرنا قرارگرفت، کاهش هفت درصدی را نشان می دهد.

میزان بارش‌های سال آبی ۹۸- ۱۳۹۷که سال به نسبت پرآبی هم بود ۳۴۱.۳ میلیمتر ثبت شد که بیانگر وضعیت بارش‌های بهتر از پارسال نبود.

وضعیت بارش‌ها درعین حال نسبت به میانگین دوره یازده ساله با بارش ۲۳۱.۳ میلیمتر از رشد ۳۷ درصدی برخودار شده که نشان دهنده آن است که میزان بارش ها در این دوره زمانی افزایش داشت.

میزان بارش‌ها در ۶ حوضه اصلی آبریز کشور شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قروم همچنین نسبت به متوسط دوره بلند مدت ۵۱ ساله با رشد ۲۷درصدی همراه شده و نوید دهنده سال پرآب در قیاس با سال‌های خشک چند ساله اخیر است.

سال آبی آخرین قرن چهاردهم دارای دو ویژگی خاص است به گونه‌ای که میزان بارش‌های آن در دو حوضه آبریز به طورکامل متفاوت است، افزایش بارش در حوضه مرزی شرق که بیشتر کم بارش بود و کاهش در حوضه دریاچه اورمیه که تهدید این دریاچه را به دنبال دارد.

میزان بارش در حوضه دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۹۸) تا سی شهریورماه به رقم ۳۶۶.۱ میلیمتر رسید و این درحالی است که سال پیش از آن بارش‌های این حوضه ۴۹۴ میلیمتر بود که کاهش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

درعین حال رقم بارش‌های حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه۹۸) تا سی شهریور به ۱۴۸.۶ میلیمتر رسید درحالی که پارسال ۱۲۰.۳ میلیمتر بارش را تجربه کرده بود که نشان از رشد مثبت ۲۴درصدی دارد.

میزان بارش های امسال حوضه آبریز مرزی شرق نسبت به دوره متوسط بلند مدت ۵۱ ساله نیز با رشد مثبت ۳۸درصدی همراه شده که نشان از وضعیت خوب بارش در این حوضه کم بارش است.